Govor

Emilija Sojmenova Duh

Najlepša hvala, predsednik. Lepo pozdravljeni poslanci, poslanke, vsi skupaj!

Na Ministrstvu za digitalno preobrazbo smo pravzaprav zelo veseli, da ste sklicali to komisijo, zato ker opažamo, da je ogromno laži, neresničnih informacij, ki krožijo v popolnoma jasni, transparentni, odprti in še kako potrebni zadevi, in to je nakup 13 t tisoč prenosnikov. Ali gre za sporno porabo davkoplačevalskega denarja? Če ministrstvo za digitalno preobrazbo kupi opremo, torej prenosne računalnike, ki so osnovni kos opreme, ki jih potrebujemo, če se lahko, da se lahko vključimo v digitalnem svetu, se mi zdi zelo čudno, da bi govorili o sporni porabi. Če bi mi na ministrstvu kupili 13 tisoč traktorjev, ali če bi na našem ministrstvu zgradili 13 tisoč krožišč, potem ja, absolutno bi šlo za sporno porabo davkoplačevalskega denarja, ampak mi smo kupili opremo, računalnike, ki tudi sicer naše ministrstvo nabavlja računalniško opremo za vse centralizirane organe v državni upravi.

Zdaj bi želela odgovoriti na vse te očitke, ki ste jih pač našteli. Kako je sploh nastala ta zadeva, ker ti računalniki so primarno bili nabavljeni ne za šole in vrtce, ampak za računalniški sklad oziroma mehanizem za brezplačno izposojo računalnikov. V letošnjem letu smo na našem ministrstvu oziroma smo na Vladi Republike Slovenije sprejeli zakon, novelo Zakona o spodbujanju digitalne vključenosti, ki je bil odgovor na vse diskriminatornosti, ki so se pojavljale v zakonu, ki je bil sprejet pred tem. Na to diskriminatornost so opozarjali Varuh človekovih pravic, Zagovornik načela enakosti, Zveza društev upokojencev, nevladne organizacije, itn. predvsem pa so bili očitki na digitalne bone. Mi smo naredili to novelo zakona. V okviru te novele smo vpeljali t. i. računalniški sklad, za primer smo si vzeli učbeniški sklad, ki je bil v Sloveniji prvič uveden nekje v letih 1994, 1995. V tem učbeniškem skladu socialno ogroženi dobijo učbenike brezplačno. In verjamemo, da je to edini pravi način. In glede na to, da dandanes smo v obdobju, kjer je digitalna preobrazba nekaj povsem vsakdanjega in da ne samo šolanje, ampak tudi delo nasploh življenje si ne moremo predstavljati brez računalniške opreme, smo kot dober vzgled vzeli učbeniškega sklada in predstavili ta mehanizem za brezplačno izposojo. O tem, da nimamo pravne podlage, to ni res, zaradi tega, ker je v tem zakonu je 23.a člen, kjer je točno navedeno, da bo javni preživninski sklad tisti, ki bo pač izvajal tudi to dejavnost. Ta zakon, ki je ne samo pravna podlaga, ampak tudi zakonska obveza za to, da mi kupimo te prenosnike, je bil soglasno sprejet na Vladi v mesecu januarju in potem je bil sprejet tudi v Državnem zboru. Še enkrat bi poudarila, da po tem zakonu Ministrstvo za digitalno preobrazbo ima ne samo pravno podlago, ampak zakonsko obveznost, da zagotovi opremo za delovanje računalniškega sklada, ki pa bo deloval v okviru javnega štipendijskega in preživninskega sklada. 23.a člen je v tem zakonu in tukaj noter je vse kristalno jasno.

Mehanizem za izposojo računalniške opreme zagotavlja pravico do brezplačne izposoje računalniške opreme po točno določenem vrstnem redu. Tukaj ne gre za srečne dobitnike, kot jih imenujete, ampak upravičenci so natančno določeni. Prvo prioriteto so upravičenci do denarne socialne pomoči, varstvenega dodatka ali izredne denarne socialne pomoči, upravičenci do otroškega dodatka do vključno šestega dohodkovnega razreda in upravičenci do državne štipendije. Druga prioriteta: otroci s posebnimi potrebami, potem so osebe s statusom invalida in na koncu upokojenci, ki prejemajo pokojnino nižjo od zagotovljene pokojnine. Tako ta zakon določa jasno pristojnost, da z mehanizmom za zagotavljanje dostopa upravlja Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad, naše ministrstvo, Ministrstvo za digitalno preobrazbo pa zagotavlja finančna sredstva in tudi opremo za delovanje tega mehanizma. Torej, v zakonu je vse popolnoma jasno določeno: vse pravne podlage, kdo so upravičenci, kdo zagotavlja sredstva in tudi kdo izvaja to pristojnost. Še bolj natančno delovanje tega sklada: kako bo potekalo razdeljevanje prenosnikov, kako bo skladiščena oprema, kako se bo zagotavljala programska oprema, dodatna, če bo potrebna, pa se določa v Uredbi o upravljanju mehanizma za zagotavljanje dostopa do računalniške opreme. Uredbo smo pripravili na Ministrstvu za digitalno preobrazbo. Prav nič nismo skrivali, en mesec smo jo dali v javni obravnavi. Ta uredba je bila v javni obravnavi od 19. junija do 19. julija, torej razpis je potekal po javni obravnavi uredbe. V okviru javne obravnave smo prejeli pripombe od pet različnih organizacij. Te pripombe smo v večji meri tudi upoštevali. Vsi pozdravljajo podporo odprtokodnim rešitvam, kar smo mi tudi sami predvideli in če slučajno kaj nismo mogli upoštevati, pa smo tudi ustrezno pojasnili. Zakaj 13 tisoč prenosnih računalnikov. V Sloveniji imamo približno 80 tisoč upravičencev do denarne socialne pomoči. Približno 320 tisoč upravičencev do otroškega dodatka če prištejemo še upokojenci ki imajo pač nižje pokojnine od zagotovljene minimalne invalide otroci s posebnimi potrebami itn. pridemo približno do številke 400 tisoč. Tako da, če pogledamo to kar smo mi kupili te prenosnike je zelo, zelo majhno število za vse, ki so pač upravičeni do te opreme. Potem še enkrat poudarjam, da celotni postopek je bil popolnoma javen, odprt, transparenten. Imeli smo odprto javno naročilo. Torej, vsak, ki je lahko zagotovil računalniško opremo v tem obsegu, bi se lahko prijavil. Ne samo to, ampak ta postopek je za nas vodilo Ministrstvo za javno upravo, Direktorat za javno naročanje. Da, tudi tukaj je bilo vse jasno. Zahtev za revizije ni bilo prav nobene.

Da gre za slabe računalnike, to nikakor ne drži. Da gre za procesor, ki ni zadnje generacije. To je moj službeni prenosnik, ki ga uporabljam od dneva, ko sem postala ministrica. Ta službeni prenosnik je generacije 11. Prenosniki, ki so nabavljeni, so generacije 12. Torej, so novejši. 95 % vseh zaposlenih v državni upravi uporablja prenosnike kot je moj, 10. in 11. generacije. 3 tisoč 500 prenosnikov v državni upravi je pa starejših od leta 2018. Tako, da to absolutno ne drži, da gre za stare nezmogljive prenosnike.

Potem bi samo še poudarila, ena koincidenca, ki se je pojavila, Poljska, ki si izjemno prizadeva za digitalno preobrazbo in res veliko vlaga na tem področju, je v načrtu za okrevanje in odpornost predstavila ukrep, da vsi četrtošolci dobijo brezplačni prenosnik. In so tudi v mesecu septembru, so jih začeli razdeljevati. Tako, da to nekako je potekalo skoraj sočasno kot pri nas v Sloveniji. Prenosniki, ki so jih oni nabavili, tehnične specifikacije, če pogledamo z našimi prenosniki, so skoraj identični. Edina razlika je ta, da oni zahtevajo manjši disk. Torej, manjša kapaciteta diska, kot jo zahtevamo mi.

In zato, ker se sklicujete na neke računalniške strokovnjake, ki so ocenili, da so ti prenosniki slabi, bi jaz vseeno želela povedati, kakšne so specifikacije teh prenosnikov. Torej, gre za procesorje, samo en sklop je bil Ryzen 3, ostali so bili Intel I3. Delovni pomnilnik 8 gigabajtov rama, tiskovni podsistem ESSD najmanj 512 oziroma v enem sklopu je 256 gigabajtov. Da smo mi nabavili slabe prenosnike, ne samo zame, ampak to je žalitev tudi za moje sodelavce na direktoratu, ki že vrsto let nabavljajo opremo za celotno državno upravo. To, da ne vemo, kaj šole in vrtce potrebujejo, ARNES nabavlja opremo za šole in vrtce in Arnes nabavlja opremo z zelo podobnimi specifikami. Pa da ne boste še mislili, da tudi Arnes tukaj dela kaj narobe. V letošnjem letu, torej poleti ste imeli tudi v Državnem zboru javni razpis za nabavo računalniške opreme in specifikacije so bile zelo podobne.

Mi smo nabavili prenosnike za točno določeno skupino upravičencev in vemo, kaj si želimo. To ne gre za to, da bodo ti upravičenci igrali igrice, daleč od tega, tega si ne želimo. Ne gre za to, da bodo jih profesionalno uporabljali, ampak gre za to, da jih lahko uporabljajo pri šolanju, pri delu in ti prenosniki, če pogledate vse razne teste, so povsem povsem zadostni in nikakor ne gre za nezmogljive računalnike.

Na Ministrstvu za digitalno preobrazbo ravnamo zelo odgovorno z davkoplačevalskim denarjem. Za nas je digitalna vključenost ključna prioriteta. In kot digitalno vključenost mi razumemo tri stvari, eno je dostop do interneta, potem je dostop do računalniške opreme in seveda usposabljanja pri dostopu do interneta. Naše ministrstvo je v letošnjem letu vložilo 16 milijonov, kar je približno 14 % našega proračuna. Za usposabljanja smo dali 8,5 milijonov, kar je nekje 7 pa pol glede na proračun in za računalniško opremo, 6,5 kar je nekje 5 % glede na naš proračun. Tako da s tem, kar smo mi nabavili te prenosnike, pravzaprav samo delamo naše delo, izpolnjujemo zaveze, ki smo jih dali, si prizadevamo za digitalno vključenost in za to, da prav nihče ni izključen v digitalni dobi, kar vedno poudarjamo. To, da zdaj prihajajo očitki, da smo mi dali računalnike tistim, ki so ogroženi v poplavah, se mi pa zdi tudi malo žaljivo. Ali smo mi vedeli, da bo vojna v Izraelu in Palestini? Nismo vedeli, pa je naša država dala humanitarne pomoči. Ali smo vedeli recimo, da bo vojna v Ukrajini? Nismo vedeli, ampak ko se je zgodilo, smo pomagali, tudi prenosnike smo dajali takrat. Seveda nismo vedeli tudi mi, ko smo nabavljali te prenosnike, ampak ko so se zgodile poplave, je bilo jasno povedano, prioritete v naši državi se spreminjajo in najprej bomo pomagali tistim, ki so pač pomoči potrebni. Zelo jasno je bilo - ponovno - imamo pravno podlago v interventnem zakonu za dodelitev teh prenosnikov ogroženim v poplavah. Mi smo pozvali občine, občine so nam točno dali kakšne so potrebe, vam jih lahko tudi povem: Črno na koroškem je zaprosila za devet računalnikov, Cerklje na Gorenjskem za dva, Komenda dva, Ljubljana dva, Medvode pet, Ravne na Koroškem štiri, Štore ena in Mengeš štirinajst. Večina teh občin je prenosnike tudi že prevzela in jih tudi uporablja, se zahvaljujejo in prav nihče ni prišel do nas, da je karkoli narobe s temi prenosniki. ...Potem, če samo še nadaljujem. Glede na to, da smo v digitalni dobi, da živimo v tej digitalni dobi, seveda si moramo prizadevati za usposabljanja in tudi za ustrezno opremo. In mi, ko smo se dobili z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, tema sestanka ni bila prenosnikov, tema sestanka so bila digitalna znanja in kompetence in na tem sestanku smo se pogovarjali o tem, na kakšen način bomo kot država Slovenija poskrbeli za to, da dvignemo ta digitalna znanja in kompetence, ker je Slovenija žal slaba, ker se uvrščamo pod evropskim povprečjem. Na tem sestanku smo se pogovarjali o ukrepih, ki jih bomo skupaj sprejemali tako v tem osnovnošolskem, srednješolskem in seveda potem v vseživljenjskem učenju in glede na to, da se je na nas, ko pač hodimo na terenu in smo veseli, da to počnemo, obrnilo več vrtcev in šol, da potrebujejo računalniško opremo za to, da normalno delajo, smo mi Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje povedali, da jim lahko tukaj pomagamo, tako kot smo pač pomagali že v preteklosti. Torej, tu ne gre za nobena afera. Tukaj ne gre za to, da mi ne vemo, kaj bi s 13 tisočimi prenosniki in da zdaj iščemo, kdo pa bi imel, vse je točno določeno. Tukaj gre samo tako, kot smo pomagali ogroženim v poplavah, da lahko pomagamo tudi vrtcem in šolam. In ti prenosniki, v večini niso namenjeni vrtcem in šolam, točno je jasno navedeno komu so namenjeni. Tukaj ne gre za to, da zdaj mi se jih želimo znebiti, ker smo nekaj kupili, pa ne vemo, kaj bi, ampak gre preprosto za to, da to digitalno preobrazbo končno spravimo na neko višjo raven v naši državi.

Tako da, to je nekako na kratko sicer. Ja, samo še to, na našem ministrstvu vem, da mi nimamo pravice glasovanja, to boste vi člani komisije sprejeli, ampak ta sklep, ne samo, da se ga veselimo, ga tudi zelo podpiramo, ker si želimo še enkrat vsem jasno podati, da ni šlo za sporen razpis, da ni šlo za to, da nismo poznali merila, ampak bomo črno na belem predstavili, da imamo vse pravne podlage, da imamo vsa merila, vse postopke, da so bili transparentni, in si želimo, da to javnost tudi ve. Hvala.