Govor

Hvala lepa, spoštovani predsednik.

Spoštovani kolegice in kolegi, spoštovani vabljeni!

Predvsem lep pozdrav gospe ministrici, vsem, ki ste se odzvali našemu povabilu in na začetku moja kritika v imenu predlagateljev, to je Poslanska skupina Nova Slovenija - nismo dobili opravičila, ne ministra Luka Mesca, ne ministra Darja Felde in prav tako tudi ne državnega sekretarja gospoda Šefica, kar samo po sebi tudi nekaj pove. Ja, smo pri vsebini, ki se ji reče Sporna poraba 6,5 milijona evrov za nakup 13 tisoč prenosnih računalnikov. Dne 13. julija letos je bilo na portalu javnih naročil objavljeno javno naročilo za nakup prenosnih računalnikov. Pravna podlaga za omenjeno javno naročilo je Zakon o spodbujanju digitalne vključenosti, ki v 12. členu določa zakonske ukrepe za spodbujanje digitalne vključenosti, med katerimi je tudi mehanizem za zagotavljanje dostopa do računalniške opreme.

V okviru tega javnega naročila ni bilo jasno in ni razvidno, kdo bo prejemnik teh 13 tisoč računalnikov. To je začela potem ministrica pojasnjevati šele po pritisku javnosti in na podlagi in zahvaljujoč, kar se tiče mene kot člana Komisije za nadzor javnih financ, zahvaljujoč preiskovalnemu novinarstvu. Dobrih 6 milijonov evrov vreden posel so si razdelila štiri podjetja, pogodbe so že - po naših informacijah - podpisane. Ministrica navaja, da so 13 tisoč računalnikov kupili za tri različne skupine prebivalcev. Prva skupina so ranljive skupine prebivalstva, ki bodo računalnike prejele prek mehanizma za brezplačno izposojo računalnikov MIRO. Druga skupina so vrtci in osnovne šole. Na tem področju sodelujejo z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje in Zavodom Republike Slovenije za šolstvo kot pristojnima za zagotavljanje opreme vrtcem in vzgojno izobraževalnim zavodom in bosta določila, katere šole oziroma vrtci potrebujejo računalniško opremo. Treba je pa poudariti, da so že v lanskem letu šolam namenili 2 milijona evrov za računalniško opremo. In tretja skupina, ki so, ki bo, ki bo prejela kupljene računalnike, pa so pravne osebe javnega prava, prizadete v poplavah in plazovih, ki jim je bila uničena ali poškodovana osnovna računalniška oprema, ki jo potrebujejo za delo oziroma izvajanje svoje dejavnosti, kar določa tudi 123. člen Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov, iz avgusta 2023.

Jaz bom naštel zdaj 5 spornosti, ki jih mi vidimo kot spornosti v procesu tega javnega naročila.

Prva spornost. Prva spornost nakupa se kaže v tem, da delovanje javne mreže vrtcev urejajo občine in tudi poskrbijo za njihovo opremo. Ravnateljice, tajnice in računovodkinje v vzgojno izobraževalnih ustanovah potrebujejo zmogljivejše računalnike, ki lahko obdelujejo in shranijo velike količine podatkov. Ministrstvo za digitalno preobrazbo je z razpisom naročilo 13 tisoč večinoma povprečnih, če ne slabših in cenovno bolj ugodnih prenosnih računalnikov, neprimernih za resno delo, so za portal Preiskovalno.si pojasnili računalniški strokovnjaki. Nismo zasledili, da bi ministrstvo to izjavo demantiralo. Povedali so še, da gre za starejše procesorje s slabšimi grafičnimi karticami. Cena posameznega prenosnika z davkom je bila namreč manj kot 500 evrov. Od 13 tisoč naročenih računalnikov, jih bo samo 3 tisoč 250, se pravi ena četrtina. 13. oziroma zadnje generacije z najnovejšimi procesorji. Ni nam potrebno razlagati, da med dvema sosednjima generacijama procesorjev ni neke bistvene razlike, ampak računalnike ne kupujemo od danes za jutri, ampak najbrž za neko časovno obdobje.

Predsednik Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Slovenije, torej prvi med ravnatelji, kot jaz pravim, v Sloveniji gospod Gregor Pečan, bil je vabljen in ga žal ne vidim, je o nakupu računalnikov izvedel, - izvédel - iz medijev. "Milo rečeno je to nenavadno. To ni dobro, pa tudi pametno ne…", pravi gospod Pečan. - "…saj smo šole precej različno računalniško opremljene." Dodal je tudi, da jih pred naročanjem nihče ni vprašal, kakšno opremo potrebujejo. Torej je ministrstvo nabavilo nekaj, česar morda šole ne potrebujejo, tako izhaja iz izjave gospoda Pečana. V šolah in vrtcih sicer potrjujejo, da jim primanjkuje določene opreme, a Pečan pravi, da bi pričakoval, da jih kdo predhodno povpraša po specifikah njihovih potreb. Ministrica Stojmenova Duh je na vprašanje, za kakšne namene bodo omenjene računalnike uporabljali v vrtcih, odgovorila, citiram: "Da vzgojiteljice potrebujejo računalnike, Saj bi se v ljubljanskem vrtcu Jelka, vsaj da se, pardon, saj da se v ljubljanskem vrtcu Jelka lepo povezujejo z babicami in dedki, sodelujejo tudi s šolami v Indiji in na Poljskem." - konec citata. Poraja se torej resen dvom o ciljih, o ciljih javnega razpisa, merilih in kriterijih za nabavo opreme ter s tem povezane učinkovite porabe javnih sredstev in tukaj smo mi za to, ta komisija, da lebdi nad porabo javnih sredstev. ...Druga spornost izhaja iz poročanja portala Ostro.si. Decembra 2020 je portal poročal, da je po podatkih Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport računalnike za učenje na daljavo v začetku novembra 2020 potrebovalo okrog 3700 učencev in dijakov, kar je 1,4 % vseh, ki so v tem šolskem letu obiskovali osnovno ali srednjo šolo. Pojasnili so, da bi toliko učencev in dijakov računalnik potrebovalo, zaradi socialnih okoliščin svoje družine. Javni zavod Arnes, ki vzgojno izobraževalnim zavodom zagotavlja omrežne storitve, je septembra 2020 626 zavodom priskrbel 4 tisoč 3 prenosne računalnike. Uporabili so jih za redno delo, če se je pokazala potreba, pa so jih posodili učencem in dijakom za izobraževanje na daljavo. Najhujši časi epidemije covid-19 so, hvala bogu za nami, zato se zastavlja vprašanje, komu bodo na ministrstvu za digitalno preobrazbo podarili 13 tisoč prenosnikov, da upravičijo neracionalno porabo davkoplačevalskih sredstev.

Tretja spornost izvira iz Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2003. Prvi odstavek 123. člena pravi, da pravnim osebam javnega prava, ki izkažejo, da jim je bila v poplavah in plazovih uničena ali poškodovana osnovna računalniška oprema, ki jo potrebujejo za delo, oz. izvajanje svoje dejavnosti, namizni računalnik s pripadajočo opremo ali prenosni računalnik ministrstvo, pristojno za digitalno preobrazbo, zagotovi prenosne računalnike do konca tega leta. Zakon nadalje določa, da občine ministrstvu za digitalno preobrazbo posredujejo seznam uničene in poškodovane računalniške opreme do 30. septembra letos, razpis je bil 21. julija letos. Ministrstvo zaenkrat še ni predstavilo realnih in točnih podatkov o tem, koliko računalniške opreme za prizadete v poplavah se dejansko sploh potrebuje. Dodaten dvom vzbuja tudi datum razpisa, ki je bil objavljen, kot rečeno, 21. julija, torej 14 dni pred poplavami, 4. avgusta tudi Zakon o odpravi posledic poplav je bil sprejet šele konec avgusta, začel pa je veljati v začetku septembra. Kar tudi kaže na to, da z javnim naročilom dobavljeni računalniki niso mogli biti v izhodišču namenjeni poplavljencem. Postavlja se vprašanje, če je nabavljena računalniška oprema sploh ustrezna?

Četrta spornost izvira iz dejstva, da Ministrstvo za izobraževanje, ki bi moralo računalnike v vrednosti 6 milijonov evrov prejeti, sploh še ni prepričano, da bo to tudi storilo, da bo računalnike tudi dobilo. Na vprašanje novinark, ali ima ministrica Stojmenova Duh v rokah tudi že podpisan dokument, da bo šolsko ministrstvo sprejelo te računalnike, je odvrnila, da ne, da torej podpisanega dokumenta še ministrica nima. Zgovoren je podatek - pozor, zgovoren je podatek -, da so se predstavniki obeh ministrstev prvič sestali šele v sredo, 18. oktobra, razpis pa je bil objavljen 21. julija.

In peta spornost? Ta pa je povezana z dodelitvijo računalnikov ranljivim skupinam, saj naj bi manjkal ustrezen podzakonski akt. Uredba o upravljanju mehanizma za zagotavljanje dostopa do računalniške opreme je šele v medresorskem usklajevanju. Uredba med drugim določa način uresničitve pravice do izposoje računalniške opreme in količino ter vrsto računalniške opreme, ki je predmet izposoje. Z mehanizmom upravlja Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad Republike Slovenije. Za področje delovanja sklada je pristojno Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, zato smo danes povabili tudi ministra, gospoda Luko Mesca, ki ga tukaj pogrešam. Rok za izdajo uredbe je šest mesecev od uveljavitve zakona, to je do 18. oktobra, letos. Pojavlja se več sumov, da je Ministrstvo za digitalno preobrazbo naročilo 13 tisoč računalnikov, ne da bi natančno vedeli, za kateri namen in cilj bodo uporabljeni, ter kakšne so sploh realne potrebe po računalniški opremi. Obstaja več resnih sumov, da je bil razpis izpeljan brez jasnih ciljev, brez jasnih meril in kriterijev, kar lahko pomeni netransparentno in neučinkovito porabo javnih sredstev.

Komisiji za nadzor javnih financ, zato predlagatelji, Poslanska skupina Nova Slovenija, predlagamo, da po končani razpravi sprejme samo en sklep: Komisija za nadzor javnih financ poziva Ministrstvo za digitalno preobrazbo, da v sedmih delovnih dneh predloži natančno poročilo o izvedbi razpisa, torej cilji, merila, kriteriji, razdelilnik za nabavljeno računalniško opremo po posameznih upravičencih in terminski plan izvedbe razdelitve opreme. Če se ministrstva, ki sem jih prej omenjal, in so tudi bila vabljena, do danes niso uspela dogovoriti, pa bi se morala pravzaprav pred objavo javnega naročila, potem smo mi pričakovali, da je to prostor, kjer bi se ministrstva lahko dogovorila, kako razdeliti najbolj optimalno in racionalno teh 13 tisoč računalnikov. Žal še enkrat, kar dva ministra in državnega sekretarja pogrešam, bomo pa videli kaj bo pokazala razprava. Hvala lepa za pozornost v tem delu in se veselim konstruktivne razprave v nadaljevanju. Hvala lepa, predsednik.