Govor

Tanja Fajon

Hvala lepa.

Bom skušala najprej na prvo vprašanje, sem vmes pogledala koliko je frankofonskih držav. Zdaj, ne me držati za besedo, ampak po informaciji naj bi jih bilo 29, lahko pa to še pisno tudi preverimo in natančno odgovorimo.

Kar zadeva maršalov načrt, to že večkrat, mislim, da tudi v tem odboru razpravljate. Jaz se strinjam, da vse to, kar ste omenili poslanec Gregorič, od železniške, cestne infrastrukture, mobilnosti in tako naprej, vse to je tega. namen Global Gatewaya. In Global Gateway bo imel predvidenih približno 300 milijard, če se ne motim, 300 milijard evrov do leta 2027 je predvidenih. In to je pravzaprav tudi protiutež temu, kar delajo recimo Kitajska in druge države, kar mi skušamo res z afriškimi državami kot Evropska unija delovati kot s partnerskimi državami, ne samo razvoj, ampak na način, da skušamo tudi krepiti, ne samo izgradnjo infrastrukture, ampak tudi zmogljivosti. Tudi recimo proizvodnja zdravil, kar se je izkazalo skozi covid, da lahko partnerske države tudi tam proizvajajo zdravila In tudi to je del tega Gatewaya so pomembne investicije.

Tako da zdaj, namen tega sestanka v ponedeljek je tu tudi predvsem, da komisija predstavi, kaj so vsi ti razvojni projekti in kam bodo lahko sredstva šla.

Enako velja za Ukrajino, za Palestino. Jaz ne vem, če je v tej razpravi, ko govorimo o razvoju, še politično mogoče nujno sporočilo glede dogajanja v Gazi, ker smo o tem govorili obširno v sredo. Ko gre za razvojni del, je Slovenija res tu potrojila, če ne več, svojo pomoč, zlasti v humanitarnem delu. Tudi pogovarjamo se zdaj s pomočjo, kot veste, Italiji, ko bo šla verjetno z ladjo in bolnišnico v bližino Gaze. Prav tako razmišljamo o pomoči otrokom, ko bo to mogoče pri rehabilitaciji. To gre za ta del pomoči, čisto humanitarni del pomoči, pa seveda, ko gre pa za vprašanje razvojnega dela pomoči.

Zdaj, humanitarni običajno, lahko rečemo z gotovostjo, da pride. Tu gre za dostavo hrane, pošiljk zdravil, tu sodeluje Slovenija z Organizacijo združenih narodov, z UNRA(?) Agencijo za Palestince, tudi za svetovno prehrano organizacijo, tudi z mednarodnim Rdečim križem, s katerim smo sklenili strateško partnerstvo.

Drugi izziv je seveda bolj razvojna. To pa je treba pregledovati. In Evropska komisija zdaj to pregleduje, kam ta sredstva gredo, ker da ne bi ta denar prišel tudi seveda v napačne roke. Tu govorim recimo v roke Hamasa. To komisija zdaj pregleduje, ampak mi stalno opozarjamo ob tem pregledu tudi transparentnosti in pretoka sredstev je ključno, da se sredstva nikakor ne bodo zmanjšala, da ni zadaj, ampak da res imamo pregled kam ta sredstva gredo. Jaz razumem, da bo Evropska komisija kmalu ta pregled tudi zaključila. Toliko mogoče glede še Gaze in Palestine.

Zdaj, seveda pa je humanitarna situacija katastrofalna in ta Malteška resolucija v Varnostnem svetu z glasovanjem, po dolgih letih je pomembno sporočilo za zaščito otrok in pa za izpustitev talcev, je to pač, lahko samo rečem še enkrat, ključen je poziv k humanitarnemu premirju in upam, da bomo lahko priča, da se bodo vsaj toliko spopadi ustavili, da bo mogoče s temi humanitarnimi koridorji ljudem, civilistom, ženskam zagotoviti varnost, ker situacija je danes, da po podatkih imamo 11 tisoč in več civilnih žrtev, tega je dve tretjini žensk in otrok. In to je dejansko res eno grobišče civilistov v Gazi, kar je nesorazmerno s samoobrambo oziroma je tudi groba kršitev mednarodnega humanitarnega prava, na kar smo v Sloveniji že večkrat opozorili. Hvala lepa.