Govor

Mitja Gorenšček

Predsedujoča, hvala za besedo. Spoštovana predsedujoča, poslanke, poslanci, ministra, ostali predstavniki Vlade in drugi vabljeni!

Državni svet je Predlog sprememb proračuna Republike Slovenije za leto 2024 obravnaval na 11. seji 15. novembra letos. Državni svet v svojem mnenju povzema stališče, ki so jih do novele proračuna(Nadaljevanje za leto 24 zavzele pristojna komisija za gospodarstvo, obrt, turizem in finance, pa tudi zainteresirana Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj ter interesna skupina lokalnih interesov.

Državni svet tudi v zvezi z novelo predloga proračuna za leto 2024 izpostavlja vse tiste kritične točke na katere sem vas opozoril že včeraj ob predstavitvi našega mnenja k dopolnitvi proračuna, predloga proračunov za leto 2025. Kot kritična področja izpostavljamo umanjkanje primernega financiranja lokalne samouprave in s tem izvajanja ključnih nalog občin, zaviranje razvoja ter ustreznega nivoja blaginje prebivalk in prebivalcev, premalo namenjenih sredstev za naslavljanje aktualnih družbenih izzivov, med drugimi migracij, izobraževanja, demografskih izzivov in drugih na ne sprejemljivo vsesplošno znižanje proračunskih sredstev v večini proračunskih uporabnikov, in to celo kar linearno, brez upoštevanja specifičnih potreb posameznega proračunskega uporabnika.

Pri tem naj omenim še včerajšnje negativno presenečenje, ko smo ugotovili, da se z amandmajem koalicijskih poslanskih skupin Državnemu svetu kot neodvisnemu ustavnemu organu skuša zmanjšati proračun za kar 550 tisoč evrov, kar predstavlja skoraj 15 % našega predlaganega proračuna za naslednje proračunsko leto. Žalosti nas, da ob obrazložitvi k amandmaju predlagatelji poslanske skupine koalicije že same jasno prepoznajo dejstvo, da je Državni svet neodvisen ustavni organ in mu mora biti v skladu z odločbo Ustavnega sodišča iz decembra 2020 zagotovljena finančna avtonomija, nato pa slednje s predloženim amandmajem gladko zaobidejo. Lahko le upamo, da se bo v zvezi s tem amandmajem v nadaljevanju seje opravila še en poglobljen razmislek in ohranilo proračun Državnega sveta v višini, kot smo jo predlagali.

Če dovolite, bi v nadaljevanju predstavil in izpostavil še nekatere dodatne pomisleke, ki smo jih zapisali v naše mnenje. In sicer, nesprejemljivo višino povprečnine v višini 700 evrov za leti 2024 in 2025. Tudi dogovorjena nova višina povprečnine v višini 725 evrov, ki naj bi se jo na podlagi amandmajev ZIPRS potrdilo na današnji seji odbora, po mnenju občin še vedno ne bo omogočila njihovega razvojno usmerjenega delovanja, je pa lahko prvi korak v pravo smer.

V mnenju Državnega sveta opozarjamo tudi na to, da se bodo na podlagi preusmerjanja sredstev za odpravo posledic zaradi poplav in plazov številna lokalna okolja srečala s težavami in zaradi zaustavljanja že začeti infrastrukturnih projektov, za katere so že porabila določena sredstva. Izpostavljamo tudi oceno Fiskalnega sveta, da so proračunski dokumenti nerealni, da niso celoviti in tudi ne verodostojni. Izpostavljamo tudi neprimerne odločitve glede nekaterih varčevalnih ukrepov v okviru proračuna za leto 2024, ki se dotikajo tako posameznikov kot gospodarstva, ker se nanašajo že na vsebine Zakona o izvrševanju proračuna Republike Slovenije za leto 2024 in 2025; vam jih bom zaradi racionalne izrabe časa predstavil pri naslednji točki.

Za konec samo še informacija, da Državni svet novele proračuna Republike Slovenije za leto 2024 ne podpira.