Govor

Mitja Gorenšček

Dobro jutro, spoštovana predsedujoča, poslanke, poslanci, spoštovani minister za finance, predstavniki Vlade in ostali prisotni na seji!

Državni svet je dopolnjen predlog proračuna Republike Slovenije za leto 2025 obravnaval na 11. seji 15. novembra letos. Ker smo bili seznanjeni, da je v okviru dopolnjene različice predloga proračuna za leto 2025 prišlo zgolj do ene spremembe na strani odhodkov ugotavljamo, da so še vedno aktualna vsa stališča, ki so jih pred sejo plenarne seje Državnega sveta do osnovne različice predloga proračuna za leto 2025 zavzele pristojna Komisija za gospodarstvo, obrt, turizem in finance in tudi zainteresirana Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, interesna in interesna skupina lokalnih interesov. Državni svet posledično ugotavlja, da tako kot osnovna tudi dopolnjena različica predloga proračuna za leto 2025 ne zagotavljata primernega financiranja lokalne samouprave in s tem izvajanja ključnih nalog občin, pa tudi ne generira potrošnje in razvoja ter ustreznega nivoja blaginje prebivalk in prebivalcev.

Za naslavljanje aktualnih družbenih izzivov med drugimi migracij, izobraževanja, demografskih izzivov in drugo se namreč predvideva manj sredstev. Ocenjujemo tudi, da ni primerno, da se namesto usmerjanja sredstev na področja, ki generirajo dodatno dodano vrednost v večini proračunskih uporabnikov brez posebne utemeljitve proračunska sredstva avtomatično znižujejo, in to celo kar linearno, brez upoštevanja specifičnih potreb posameznega proračunskega uporabnika. Na podlagi opozoril predstavnikov lokalnih interesov Državnega sveta v našem mnenju opozarjamo tudi na to, da je višina povprečnine v višini 700 evrov za leti 2024 in 2025 kot predvideva osnovni predlog ZIPRS 2024/2025 prenizka. Pri njenem izračunu namreč nista bili upoštevana vpliv inflacije in rast plač javnih uslužbencev. Prenizka povprečnina lahko vpliva ne samo na okrnjeno izvajanje nalog občin, ampak tudi na zmanjšanje razvojnih sredstev. Največjo škodo bodo utrpele predvsem manjše občine in tiste, ki so bolj oddaljene od centra države. Kot je že znano je 7. novembra 2023 torej po vložitvi predloga ZIPRS 2024/2025 v zakonodajno proceduro bil sklenjen dogovor med Vlado in reprezentativnimi združenji občin in drugih občin o dvigu višine povprečnine v letu 2024 in 2025 naj bi tako slednja po novem znašala 725 evrov. Prav tako pa tudi dogovor o zagotavljanju dodatnih sredstev občinam za kritje višine stroškov dela zaradi dviga plač v višini 20 milijonov za leto 2024 in 34 milijonov za leto 2025. Vsebino dogovora naj bi se realizirala na podlagi amandmajev, sprejetih na seji matičnega odbora državnega zbora za finance v soboto 18. novembra, a dokler amandmaji ne bodo tudi zares sprejeti, zagotovili, da je ta tematika urejena, ni. Prav tako so predstavniki lokalnih interesov v razpravi na seji Državnega sveta opozorili da je dogovorjena nova višina povprečnine za resničen razvojno usmerjeno delovanje občin še vedno prenizka. Posledično obstajajo aktualna vsa opozorila in predlogi glede povprečnin ter razvojnih sredstev občin. V mnenju opozarjamo tudi na to, da se bodo na podlagi preusmerjanja sredstev za odpravo posledic zaradi poplav in plazov številna lokalna okolja srečala s težavami zaradi zaustavljanja že začeti infrastrukturnih projektov za katere so že porabili določena sredstva.

Na podlagi vseh navedenih pomislekov Državnega sveta dopolnjenega Predloga sprememb proračuna Republike Slovenije za leto 2025 Državni svet ne podpira. K takšni odločitvi nas je med drugim vodila tudi ocena Fiskalnega sveta, iz katerega izhaja, da so proračunski dokumenti načrtovani nerealno, da niso celoviti, dovolj verodostojni, dovolj verodostojni. Predlagane spremembe ekonomskega upravljanja na ravni Evropske unije, pa po oceni Fiskalnega sveta za državo predstavljajo resen izziv. V upanju, da se bo v nadaljevanju zakonodajnega postopka prisluhnilo našim pomislekom, se vam zahvaljujem za pozornost. Hvala vam.