Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!
Začenjam 55. izredno sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi drugega odstavka 20. člena in prvega odstavka 58. člena ter drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora. Obvestili o odsotnih poslankah in poslancih seje ter o vabljenih na sejo sta objavljeni na e-klopi. Vse prisotne lepo pozdravljam!
Prehajamo na določitev dnevnega reda 55. izredne seje Državnega zbora.
Predlog dnevnega reda ste prejeli v torek, 14. novembra 2023 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda nisem prejela. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem. Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav!
Glasujemo. Navzočih je 73 poslank in poslancev, 73 jih je tudi glasovalo za, proti nihče.
(Za je glasovalo 73.) (Proti nihče.)
Ugotavljam, da je dnevni red 55. izredne seje Državnega zbora določen.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA OBRAVNAVO PREDLOGA PRIPOROČILA VLADI REPUBLIKE SLOVENIJE V ZVEZI Z BOJEM PROTI KORUPCIJI V REPUBLIKI SLOVENIJI.
Predlog priporočila je v obravnavo Državnemu zboru predložila skupina poslank in poslancev s prvopodpisanim mag. Borutom Sajovicem. V zvezi s tem predlogom priporočila je skupina poslank in poslancev, s prvopodpisanim mag. Borutom Sajovicem zahtevala, da Državni zbor opravi splošno razpravo. Za dopolnilno obrazložitev predloga priporočila dajem besedo najprej predstavniku predlagatelja, kolegu Mihi Lamutu. Izvolite.
MIHA LAMUT (PS Svoboda): Spoštovane, spoštovani, vsem en lep pozdrav!
Dogajanje zadnjih mesecev je v ospredje ponovno postavilo korupcijo in potrebo po odločnem boju zoper njo. Vsi vidimo in občutimo, da številni podsistemi družbe ne delujejo tako kot bi morali. V Poslanski skupini Svoboda si že ves čas svojega mandata želimo zadeve spremeniti in izboljšati, smo pa doslej že zelo dobro spoznali kruto realnost, ki morda vsem le ni vidna. Eden ključnih razlogov, zakaj je v Sloveniji skoraj nemogoče kaj spremeniti, kaj premakniti, kaj izboljšati je korupcija, je brezkompromisno zasledovanje zgolj in samo lastnih interesov in interesov vpletenih akterjev, ki bi sicer morali delati v skupno dobro vseh in v javno korist, pa to počnejo ne glede na ceno in posledice. Posledice pa po večini žal občutijo ljudje, naše državljanke in državljani, ki skušajo živeti normalno življenje. Odkar sem poslanec v Državnem zboru sem dobil še toliko globlji vpogled v drobovje delovanja naše države in njenih podsistemov ter opazil, da nas najbolj napadajo in nam največ očitajo prav ljudje, ki imajo sami največ masla na glavi, za to da preusmerjajo pozorno svojih nečednih dejanj in rabot na druge. Da s spuščanjem dimnih bomb in ustvarjanjem hrupa zakrivajo da so prav oni največji problem pri tem pa po vzoru skrajnih političnih gibanj iz tujine igrajo na čustva, med ljudmi vzbujajo strah in negotovost denimo z demoniziranjem migracij celo pozivanjem k oboroževanju. Le upamo in želimo si lahko, da zaradi tega ne pride do kakšne tragedije. Da ne bi pisali o koruptivnih poslih, si v SDS, to smo videli in doživeli že večkrat, želijo podrediti medije, če to ni mogoče, pa jih uničiti. V prejšnjem mandatu jim je to skorajda že uspelo: prevzeli so RTV, Siol in načrtno uničevali Slovensko tiskovno agencijo. Ko smo se s kolegi pripravljali na to sejo, smo ugotovili, da je samo mešetarjenje na Telekomu na področju medijev družbo stalo več 10 milijonov evrov. Milijonski računi za njihovo delovanje na RTV pa verjetno še ne pridejo. Prav tako smo v zadnjih dneh priča razkritjem, da so bile koncesije za čiščenje vodotokov podeljene v zameno za to, da je bil del temu namenjenega denarja nakazan medijem v povezavi s stranko SDS. Tem istim medijem, ki so ob letošnjih poplavah sprva namigovali, češ da so za poplave krivi volivke in volivci sami, saj da so glasovali proti Zakonu o vodah, ki je širil možnost postavljanja objektov ob rekah, sedaj pa širijo neresnične zgodbe o tem, kako je sedanja vlada nesposobna, ker ne zmore v nekaj tednih rešiti vseh težav, ki jih je povzročila avgustovska ujma in katere škode se merijo v milijardah evrov. Vemo, da je resnica diametralno nasprotna in je prav ta vlada poskrbela, da se je pripravilo ustrezne pravne podlage, da so prizadeti lahko kar najhitreje, rekordno v naši zgodovini, prejeli sredstva in dobili pomoč. Do sedaj je bilo v ta namen izplačanih že več kot 400 milijonov evrov. Ustanovljena je bila vladna služba, ki aktivno pomaga ljudem, sanacija je v polnem teku. Koliko več strug bi bilo očiščenih, če bi koncesijska podjetja denar porabila za izvedbo del in ne za kanaliziranje javnega denarja v podjetja, povezana z SDS? Koliko manj hiš, proizvodnih hal in premoženja bi bilo uničenih? Koliko milijonov evrov bi prihranil državni proračun? Saj takrat, ko ni na oblasti SDS, ves čas izraža skrb za davkoplačevalski denar, takrat, ko pa so bili v vladi in v času epidemije covida, prav na račun davkoplačevalskega denarja urejali biznise z zaščitno in medicinsko opremo jih to ni skrbelo. Ni jih skrbelo, ko so v svojih vrstah imeli ministra, ki se mu davki zdijo glupi, so pa domnevno skrb za plačevanje davkov priročno izrabili za omogočanje brskanja po bančnih računih ljudi, ki jim niso po godu. Ja, obstajajo razkritja, resni sumi o instrumentalizaciji neodvisne državne institucije Urada za preprečevanje pranja denarja za obračunavanja s političnimi nasprotniki. Prav tako jih davkoplačevalski denar ne skrbi, ko njihov predsednik prijateljuje z Rokom Snežičem, davčnim svetovalcem, ki se ga je v javnosti že prijel vzdevek doktor davčnih utaj. To je človek, ki prebivalke in prebivalce Slovenije nagovarja k odpiranju podjetij v Bosni in Hercegovini z jasnim namenom davčne optimizacije. Človek je bil v preteklosti že pravnomočno obsojen zaradi kaznivega dejanja, prestajal zaporno kazen in naj bi se na prestajanju te kazni tudi spoznal z Janezom Janšo. Rok Snežič je, kot vse kaže, tudi ključni človek v aferi Dars. Že leta 2017 je bil človek, ki je preko bosanske državljanke Dijane Đuđić stranki SDS pomagal do spornega posojila. Tako Janša kot Snežič v javnosti večkrat kažeta nespoštovanje do institucij pravne države, državnih organov, sodišč in državnega zbora od neprevzemanja pošte do odkritega roganja. Snežič je celo javno izjavil, da je šel v osebni stečaj z namenom, da se je izognil plačevanju davčnih obveznosti in trdi, da je FURS brezzobi tiger. Živimo torej v državi, kjer lahko posamezniki oškodujejo nekoga, pa tudi državo, nimamo pa mehanizmov, da bi lahko država tako deviantno ravnanje učinkovito sankcionirala. Še več, živimo v državi, kjer take osebe izkoriščajo sedanji sistem ureditve za to, da z vlaganjem tožb ovadb ustrahujejo in odvračajo novinarje ter poslance Državnega zbora, da bi pisali, oz. raziskovali sporno in sumljivo početje. Metode, ki smo jih včasih gledali v najslabših mafijskih filmih, res B, C, Ž kategorije v kakšnem skeču ameriških komedijantov. To je danes v Sloveniji žalostna realnost. Vse to je treba najodločneje obsoditi in sankcionirati. Ravno v tem je namen današnje seje. Vsi našteti primeri namreč kažejo, da je skrajni čas, da se v Sloveniji temeljito pogovorimo o problemu korupcije, ki uničuje medsebojno zaupanje, spodjeda temelje naše državnosti in mu onemogoča, da kot družba učinkovito rešujemo izzive, s katerimi smo soočeni. Iz orisane situacije je jasno razvidno, da so pogosto tisti, ki najbolj glasno govorijo o poštenju in najbolj besno drugim očitajo korupcijo, tudi tisti, ki imajo še največ dela, da počistijo pred svojim pragom. V strankah koalicije pred tem pogovorom ne bežimo, nasprotno, s to zahtevo ga spodbujamo in začenjamo. Predlagatelji izredne seje Državnega zbora menimo, da je v koruptivnih dejanjih treba opraviti temeljito analizo tako zakonodaje kot podzakonskih aktov, predpisov, ki urejajo preprečevanje korupcije, integriteto, transparentnost in kaznovalno pravo ter na podlagi te analize pripraviti predloge zakonodajnih sprememb, ki bodo izboljšali učinkovitost ukrepov, ki omejujejo tveganja za korupcijo, kazniva dejanja ter druga neetična in nedovoljena ravnanja in vplivanja brez ustreznega ukrepanja zakonodajne in izvršilne veje oblasti namreč na dolgi rok izgubljamo vsi. V luči demografskih, podnebnih, tehnoloških, zdravstvenih, varnostnih in drugih izzivov je boj proti korupciji še toliko pomembnejši. Kolegom iz SDS pa priporočam, da naj na prvo mesto postavijo Slovenijo, delovanje v skupno dobro vseh nas, ne pa boj za oblast in lastne interese z vsemi sredstvi, tudi nedovoljenimi kot je korupcija, 30 let istih praks, istih vzorcev, ponavljajočih se istih akterjev, ki so svoje početje razvili celo v poslovni model, kako poskrbeti zase in za svoje bližnje, na svoj račun prejemati denar, se tako ali drugače ukvarjati s koruptivnimi mahinacijami, 30 let koruptivnih zgodb, ki so ostale brez epiloga je namreč več kot dovolj.