Hvala še enkrat za besedo.
Program dela in finančni načrt Agencije za energijo za leto 2024, ki je danes obravnavan, predstavlja redne, izredne, predvsem pa prednostne naloge regulatorja energetskega sektorja, ki vse od svoje ustanovitve dalje soustvarja pogoje za zanesljivo, kakovostno in cenovno dostopno oskrbo z električno energijo in zemeljskim plinom ter podjetja usmerja k stroškovno učinkovitemu razvoju varnih in zanesljivih sistemov za prenos in distribucijo energije.
V sodelovanju z ACER in CER je agencija dejavna tudi v evropskem prostoru, kjer je zelo prepoznavna na področju razvoja in iskanja rešitev za nove pristope pri načrtovanju, upravljanju in rabi omrežij in s tem zagotavljanja pogojev za trajnostno oskrbo z energijo in učinkovit zeleni prehod. V naslednjem letu bo tako kot v tem letu, večina aktivnosti Agencije za energijo povezana z dokončnim prehodom na uporabo prenove obračuna omrežnine oziroma uporabe omrežij. Za učinkovitejše in hitrejše vključevanje obnovljivih virov energije, toplotnih črpalk in električnih polnilnic sistem ne bo dovolj, namreč zgolj zmanjšanje rabe energije, temveč bo pomembna tudi učinkovita raba omrežij za prenos in distribucijo električne energije.
Kot sem že navedla, se naslednje leto začne uporabljati prenovljena metoda obračuna omrežnine, ki bo s svojimi cenovnimi signali usmerjala odjemalce, da rabo energije, kadar je to možno, preusmerijo v obdobja, ko je omrežje manj obremenjeno. Na ta način bodo lahko nekoliko znižali svoje stroške, predvsem pa prispevali k učinkovitemu razvoju omrežij ter hitrejšemu zelenemu prehodu. Spremembe, ki smo jih pripravili in jih načrtujemo, da bodo vstopile v uporabo, se začele uporabljati v naslednjem letu, ne bodo bistveno posegale v naša življenja in zmanjšale našega obdobja, slehernemu posamezniku pa bo dana priložnost, da pri doseganju skupnih ciljev aktivno sodeluje.
V Sloveniji je že več kot 90 % odjemalcev opremljenih z naprednimi merilnimi sistemi, ki tudi za najmanjše odjemalce zagotavljajo podrobnejše merilne podatke in s tem obračun omrežnine na podlagi dejansko doseženih moči oziroma njihove dejanske rabe omrežij ter s tem zagotavljajo pravičnejšo porazdelitev stroške rabe omrežij med vse odjemalce. Pri tem se agencija zaveda kompleksnosti prenove obračuna, zato je za skupino gospodinjskih in malih poslovnih odjemalcev omogočeno dvoletno prehodno obdobje, ko bodo z informiranjem in uporabo spletnih orodij lahko spoznavali svoje navade ter priložnosti, ki jim jih nov sistem obračuna ponuja.
Za približevanje novega načina obračuna je agencija že letos pripravila pojasnila k računu za električno energijo in na ta način obvestila odjemalce o novostih, ki jih čakajo v letu 2024. Pripravili smo tudi posvet o stanju na področju energetike in spodbujanju učinkovite rabe omrežij ter vzpostavili spletišče uro.si, kjer odjemalcem na preprost, poljuden način ponujamo številne uporabne informacije o pomenu učinkovite rabe omrežij in energije ter o spremembah in priložnostih prenove obračuna omrežnine. Prav s prenovo obračuna bo tako povezanih veliko aktivnosti agencije tudi v naslednjem letu, še naprej pa bomo ozaveščali, informirali odjemalce o ciljih, spremembah možnostih in priložnostih ter spremljali učinke prenovljenega obračunavanja omrežnine. Tudi v letu 2024 bomo odgovorno izvajali vse ostale naloge povezane z reguliranjem podjetij na področju oskrbe z električno energijo, zemeljskim plinom in toploto, naloge s področja monitoringa in nadzora energetskega trga ter zagotavljanja njegove konkurenčnosti, preprečevanja tržnih zlorab in manipulacij, varstva pravic odjemalcev, zagotavljanje zakonitosti izvajanja energetskih dejavnosti, spremljali in poročali bomo o doseganju obveznih prihrankov energije in izpolnjevanju obveznih rednih energetskih pregledov v velikih gospodarskih družbah.
Posamezne naloge in cilje smo podrobno opisali v predloženem programu dela, ob tem pa izpostavili tudi tveganja za njihovo učinkovito izvedbo. Med njimi je ob nenehno povečanem obsegu dela agencije in težavam pri iskanju dodatnih zaposlitev tveganje nezadostnih kadrovskih virov izjemno visoko. Agencija se zaradi velike razlike med plačami v javnem sektorju in sektorju, ki ga agencija regulira, že dalj časa sooča z resnimi težavami pri iskanju predvsem strokovnjakov s področja elektrotehnike in informacijskih tehnologij. Kljub navedenemu bomo tudi v prihodnjem letu delovali proaktivno in v javnem interesu, učinkovito izvajali v programu dela začrtane naloge in spodbujali sodelovanje vseh deležnikov na trgu, pri tem pa skrbeli za odgovorno in učinkovito rabo sredstev, namenjenih poslovanju agencije. Zato Državnemu zboru predlagam, da predstavljeni program dela in finančni načrt agencije za naslednjo, za naslednje leto sprejme oz. potrdi.
Hvala.