Govor

Najlepša hvala, predsedujoči za besedo.

Spoštovani kolegice in kolegi, spoštovani drugi vabljeni!

Naj na začetku povem, da namen Nove Slovenije ni, da bi napadali katerokoli podjetje, ki je sodelovalo pri tem razpisu. Gre za transparentno in gospodarno porabo javnih sredstev in za to, da imajo vsi ponudniki enake pogoje.

Zdaj, Ministrstvo za notranje zadeve je na portalu javnih naročil 8. novembra objavilo javno naročilo po odprtem postopku za odstranitev tehničnih ovir na meji z Republiko Hrvaško. Na to objavo se je prijavi…, so se prijavila 4 podjetja, prvo najugodnejše gradbeništvo Mačerol, se je, je bilo zaradi tega, ker ni podalo finančnega zavarovanja za resnost ponudb v višini 100 tisoč evrov, se je, je bilo izločeno in drugo najugodnejše podjetje je bilo podjetje Minis, ki je, ki je te ovire tudi postavljalo.

Zdaj, naj na kratko predstavim zgodovino. Postopek izbora je že takrat, v letu 2015, ko je prišlo do objave razpisa za postavitev, sprožilo odmevno afero v času Cerarjeve vlade, in sicer, zakaj? Gre…, šlo je za izvedbo naročila brez javnega razpisa, zgolj s postopkom pogajanj naj bi se, razlog je bil, da naj bi se mudilo. Podjetje je imelo pred 2015 letom enega zaposlenega in 200 tisoč evrov letnega prometa. Imeli so v bistvu reference postavitve ograje okrog živalskega vrta, okrog bolnice v Celju in še nekaterih drugih javnih objektov, večjih zadev pa ne. Javnost je pa razburil tudi podatek, da je bil sedež podjetja v Žalcu, na istem naslovu kot pisarna lokalnega odbora tedaj vladne stranke SMC.

Ministrstvo je po vseh postopkih vsebino treh pogodb v višini dobrih 3 milijone javnosti posredovalo šele na podlagi sodbe upravnega sodišča, tri leta po njihovem podpisu. Prav tako je tri tedne po razkritju prišlo na dan, da je podjetje Minis posel pridobilo z lažno izjavo, da ima poravnane vse obveznosti, kar ni bilo res, in potem so imeli nek čas prepoved za sodelovanje na javnih razpisih.

Zdaj, če povem, da je po podatkih aplikacije Erar, podjetje Minis v obdobju od leta 2015 do 2018, od države dobilo, seveda za izvedbo teh del, 9 milijonov in pol, zdaj se je pa, kot vemo, država, Vlada odločila, da bo te ovire odstranila in je bilo objavljeno, kot sem že rekel, 8. novembra razpis za odstranitev teh ograj. Zanimivo, da je podjetje, ki je tehnične ovire postavljalo, izbrano bilo tudi za odstranitev in sicer, pojavljajo se, po našem mnenju, korupcijska tveganja in utemeljeni pomisleki, da je bilo podjetje Minis v privilegiranem položaju oziroma, da so bili ostali ponudniki v neenakopravnem položaju. In sicer, naročnik v razpisni dokumentaciji ni objavil preglednih situacij za potek tehničnih ovir na terenu. Tisti ponudniki, ki za razliko od podjetja, ki je ograje postavljajo, niso poznali natančne trase tega poteka ograj oziroma tehničnih ovir, niso mogli pripraviti enakovredno kvalitetne ponudbe. Po večkratnih poizkusih tudi na portalu javnih naročil in sicer s strani medijev, da bi se pridobilo te podatke, je naročnik to zavrnil z razlago, da gre za državno skrivnost. Zanimivo pa je, da je, če rečemo, da 19. januarja je bil sprejet odločitev o izbiri, 15. februarja 2023, pa je sledilo presenečenje, saj je generalna policijska uprava ugodila zahtevi novinarja časopisnega podjetja Dnevnik in posredovala popoln seznam parcel na katerih je vzpostavljena služnost za namen postavljanja, vzdrževanja in podiranja ograje. Policija je torej seznam parcel javno objavila 27 dni po tem, ko je javno naročilo bilo oddano ponudniku.

V Novi Sloveniji se seveda sprašujemo zakaj, kakšni so bili ti razlogi, da zdaj ni več bila ta zadeva v škodo javne varnosti in predvsem se nam zdi, da je to omogočilo, da je bilo favorizirano eno podjetje, ki je za dobrih 9 milijonov evrov tehnične ovire najprej postavljalo, zdaj jih bo pa za 7 milijonov tudi odstranjevalo.

Naročnik je kot predmet javnega naročila navedel tudi ponovno postavitev panelnih ograj, se pravi, odstranitev brez poškodb in potem ponovno postavitev. Prvo vprašanje, ki se pojavlja v tem je: Zakaj najprej odstranitev, potem pa nazaj postavitev?

Drugič pa, spet prihaja do ene situacije, ko naročnik za odstranitev ograj ni predložil detajlov izvedbe že postavljene ograje, ni razkril tipa specialnega orodja, ki ga je v prvotnem razpisu zahteval za postavitev te ograje, za demontažo pa ne. Tako da, postopek demontaže, logično, spet po zdravi kmečki pameti, najlažje opravi tisto podjetje, ki točno ve, kako je to postavljalo. Zdaj vsa ta dejstva kažejo na to, da javno naročilo je bilo dano brez bistva v nasprotju s temeljnimi načeli javnega naročanja in sicer, to je načelo zagotavljanja konkurence, načelo transparentnosti ter načelo enakopravne obravnave ponudnikov. Zdaj, če bi običajno, običajno v Novi Sloveniji dajemo tudi alternativo, po našem mnenju bi bilo bistveno bolje in bolj gospodarno, da bi peljali postopek s pogajanji, torej da bi se ali odprt postopek izpogajali ali pa sicer s pogajanji s predhodno prijavo, ker v tem primeru bi potem naročnik imel možnost z izvajalcem doseči boljšo ceno.

Toliko za začetek, hvala.