Govor

Danijel Levičar

Hvala lepa, predsednica za besedo. En lep pozdrav v mojem imenu.

Moje ime je Danijel Levičar. Na tem odboru se še nisem predstavil, tako da mogoče samo par besed, kar je tudi minister, ker je tudi minister že izpostavil, izpostavil moje imenovanje in pa funkcijo. Namreč z 68. sejo, redno sejo je Vlada ustanovila delovno skupino za koordinacijo pripravljalnih aktivnosti na projektu JEK 2 in z mojim imenovanjem na nek način seveda tudi prepoznala to, kar, kar smo mogoče in iz Posavja ali pa tudi v jedrski stroki izpostavljali že dlje časa, da za pospešitev projekta in pa za to, da projekt postane res, res izvedljiv, potrebujemo eno, ta projekt potrebuje eno koordinacijo na najvišji ravni, se pravi iz samega Kabineta predsednika Vlade, zato, da spravimo deležnike na iste, na isto frekvenco, da se bodo deležniki znali ujeti oz. skozi neko koordinacijo, da se bo projekt začel izvajati s tisto dinamiko in pa pospeškom, ki je, ki je za tak projekt tudi potrebna.

Projekt JEK 2 absolutno je strateški projekt Republike Slovenije, je najpomembnejši infrastrukturni elektroenergetski projekt, ki ga imamo v novejši zgodovini Republike Slovenije. Moje prioritete seveda so koordinacija deležnikov s ciljem pospešitve tega projekta. V ta namen je Vlada tudi, kot rečeno, ustanovila delovno skupino za koordinacijo pripravljalnih aktivnosti na projektu JEK 2. Ta koordinacija je bila pred dvema tednoma tudi ustanovljena, vsi deležniki zbrani na kup, predsednik Vlade je dal podporo s svojo lastno prisotnostjo na tej, na tej seji, tako da je delo te koordinacijske skupine steklo. Naslednji teden imamo že 2. sejo in seveda naše, naše, ključen, ključen pogled bo na tiste aktivnosti, ki so na kritični poti, to so aktivnosti, ki se z zamikom enega meseca, ne, na tej aktivnosti, ki je trenutno trenutno v izvajanju, porine cel projekt naprej za en mesec. Naša ključna naloga seveda bo za to, da te kritične, kritične aktivnosti oz. aktivnosti na kritični poti primerno adresiramo in skrbimo za to, da se bodo izvajale skladno s časovnico, ki jo, ki jo ima, ki jo ima investitor. O tej časovnici verjamem, da bo investitor sam lahko kaj več, kaj več povedal. Druga naloga seveda je priprava primernega regulatornega okvirja, to seveda podrazumeva, da tudi, da se pripravi poseben zakon, zakon, s katerim se bo adresiralo umeščanje v prostor, financiranje takšnega projekta in pa vse tiste, vse tiste dejavnosti in pa tudi, in pa tudi procesi, za katere ocenjujemo, da so tveganja na njih tako visoka, ne, da jih projekt, ki je tako unikaten kot je, kot je projekt JEK 2, ki se izvaja recimo enkrat na 40 oz. 50 let, zakonodaja pa ni pripravljena, ne, za tako posebne projekte, da se, da se takšna zakonodaja pripravi in seveda potem tudi pošlje v sprejem v Državni zbor.

Adresiral bi tri zadnje točke, ki so bile, ki so bile pripravljene. In sicer poziv Vladi, da pospeši sprejemanje odločitev o projektu JEK 2 do konca leta 2024. In pa potem tudi šesti in sedmi v katerem se poziva vlado, da v delovno skupino za koordinacijo pripravljalnih aktivnosti na projektu JEK 2 vključi predstavnike lokalne skupnosti, predstavnike posavskega gospodarstva in pa tudi Gospodarske zbornice Slovenije oz. vsaj enega člana iz Kluba slovenskih podjetnikov. Teh sklepov ne moremo podpreti, pa bo v nadaljevanju tudi nekaj obrazložitve. Pri razumevanju odločitev, ki se bodo sprejemale na projektu JEK 2, teh odločitev je množica, ne. Odločitve se bodo sprejemale na politični ravni in pa tudi na projektnem, projektnem nivoju. Ključna odločitev, tista, ki, pri kateri se bo zelo verjetno, zelo verjetno se bo morala roka tresti, ko se bo podpisovalo, so seveda ključne pogodbe, ki bodo podpisane ob končni investicijski odločitvi, ne. Končna investicijska odločitev je projektna odločitev, je predvidena nekje do konca leta 2028 in to bo tudi fokus koordinacije JEK 2. Koordinacija ima, bolj kot političen prizvok bo imela, bo imela operativne, operativne naloge, se pravi, tako kot sem rekel, spajati skupaj vse deležnike na vladni strani in pa, in pa projektne deležnike. S sprejemom te končne investicijske odločitve bo investitor in država, ki stoji za projektom, sprejmeta določene obveznosti, obveznosti tako, tako finančne kot tudi druge narave. Vsa projektna tveganja do končne investicijske odločitve, vključno z vloženimi sredstvi, so v domeni investitorja in se v nobenem primeru ne bodo prenašali na državljane. Zato je ta izvedba referenduma, ki bo seveda politične narave, je pravilno, da se ta referendum izvede pred sprejemom končne investicijske odločitve. Se pravi, primerno okno za izvedbo te odločitve za to, da ne bomo govorili oziroma da se ne bo izpostavljalo, da bi bilo kdo bil pred, izpostavljen pred neka dejstva je prav, da se ta investicijska odločitev sprejme do 2028 in s tem tudi referendum, da je v tem, v tem oknu izvedena. Koalicijska pogodba predvideva spoštovanje odločitev ljudi na referendumu v tem mandatu, kar je znotraj predvidenega časovnega okvirja, kot rečeno, pred končno investicijsko odločitev. Vlada se je tudi zavezala še k identifikaciji potrebne dokumentacije za informirano odločanje na referendumu. Zdaj pa kot primer, da samo pojasnim, kje so tisti primerni koraki ali pa mejniki, kjer se bi referendum že lahko tudi pojavil na dnevnem redu, prva taka priložnost zagotovo bo sprejem posebnega zakona o umeščanju JEK-2 in pa ali pa JEK 2 v prostor.

Nadalje glede same sestave vladne delovne skupine. Gre za koordinacijo aktivnosti vladnih resorjev in pa ozkega kroga deležnikov, ki so v tej fazi projekta neposredno vpeti v procese pripravljalnih aktivnosti projekta JEK-2. Naloge skupine so vezane na aktivnosti in procese, ki so v domeni posameznega deležnika, od katerega se tudi pričakuje sama izvedba. Za operativno sposobnost takega koordinacijskega medresorskega telesa je zato pomembno, da so udeleženci omejeni na krog izvajalcev aktivnosti in imajo tudi mandat, da sprejemajo odločitve. V primeru, da se izkaže seveda potreba po vključitvi ali lokalne skupnosti ali pa koga drugega ima ta koordinacijska skupina vedno to diskrecijsko pravico, da te deležnike tudi povabi. Lokalna skupnost, z županom sva bila na zvezi, smo jih tudi obvestili o tem, da ta koordinacija bo ustanovljena in da v primeru, da se bo lokalna skupnost potrebovalo tudi na ali pa njihovo mnenje oziroma v kakšnem postopku, da se jih bo pozvalo, potem tudi v na samo sejo takšnega koordinacijskega odbora. Za uspešno izvedbo projekta bo sicer potreben širši dialog s številnimi deležniki. Poleg lokalnih skupnosti gre tudi za vprašanje vključevanja predstavnikov gospodarstva, nevladnih organizacij in strokovnih organizacij. Ko bo projekt dovolj zrel za obravnavo konkretnih vprašanj v tako široki zasedbi deležnikov slovenske družbe, bo temu primerno vzpostavljen tudi ustrezen posvetovalni mehanizem. Mogoče tukaj samo izpostavil, da z zakonom, en tipičen primer recimo infrastrukturni projekt je Zakon o drugem tiru. Ta zakon seveda, potem predvideva tudi nek super nadzor in pa tudi kako se, kako se takšna, takšni mehanizmi, posvetovalni mehanizmi tudi vzpostavljajo. Če povzamem, za širši dialog o JEK-2 z vsemi zainteresiranimi deležniki bo potrebno vzpostaviti posebno posvetovalno telo, ki bo temu tudi namenjeno. Hvala lepa za enkrat.