Govor

Hvala za besedo, spoštovana predsednica. Spoštovani eminentni zbor, od ministra, državnih sekretarjev, predstavnikov energetskih podjetij, lokalne skupnosti in gospodarstva ter tudi predstavniki strank, vsem skupaj lep pozdrav!

Sam prihajam iz Posavja in vsaj v zadnjih 4, 5 mesecih so določene, malo dvoumne izjave samega predsednika Vlade naredile nek očiten šum pri tem od kaj spadajo obnovljivi viri in kakšna je prihodnost jedrske energije, oz. kakšne so želje in pa realne možnosti glede izgradnje drugega bloka oziroma tako imenovanega JEK-2, zato z zanimanjem, tako v Posavju, kot pa tudi v Poslanski skupini SDS spremljamo različne izjave na tem področju, kakšne so različne vsebinske, prostorske, okolijske in pa druge časovnice pri tem projektu in zato smo se tudi v Poslanski skupini SDS odločili, da na eni nujni seji izvemo kaj so posamezne zadeve v teoriji, predvsem pa kaj se v praksi dogaja. Tako da jaz ne bi govoril o tem, kaj jedrska energija pomeni v slovenskem energetskem prostoru, tako po posameznih parametrih tudi ne, kaj pomeni jedrska energija v svetovnem pogledu, predvsem glede odvisnosti električne energije ali pa posameznih zanesljivih in pa nizkoogljičnih virov energije. Mi se želimo s problematiko glede jedrske energije v Sloveniji spopasti, zaradi več vidikov. Eno je, da slej ko prej bomo verjetno morali zapreti termoelektrarno Šoštanj. Do leta 2043 bo deloval prvi blok NEK, v tem času se bo potrebno tudi odločiti iz različnih perspektiv kaj s tem blokom, ali poskušati podaljšati njegovo obratovalno dobo. Nenazadnje pa je tudi želja, ne samo Slovenije, ampak velikega dela Evrope, na žalost pa ne velikega dela sveta, da se približamo razogljičenju naše družbe.

Zdaj, v poslanski skupini SDS oziroma v stranki SDS smo v prejšnjem mandatu kljub različnim, ne dobrim zadevam predvsem epidemija covid-19, skušali pospešiti posamezne, predvsem te, dokumentacijske postopke za čimprejšnjo izgradnjo drugega bloka Jedrske elektrarne Krško. Tako je Ministrstvo za infrastrukturo izdalo energetsko dovoljenje za JEK-2. Potem je tudi pred koncem prejšnje vlade Ministrstvo za infrastrukturo na okolijsko ministrstvo vložilo še pobudo za umeščanje v prostor. Prišle so volitve, Vlada se je spremenila, spremenila, vemo da nekaj časa traja, da vsaka nova vlada pogleda, kaj se je dogajalo v preteklosti in tudi kaj sama želi narediti v prihodnosti. Na žalost je po našem mnenju vsaj za eno leto in pol ali pa morda še za kaj več ta projekt zastal, ker je Ministrstvo za okolje in prostor pobudo za umeščanje v prostor vrnilo na Ministrstvo za infrastrukturo, to pa nazaj in GEN energiji. Skratka, prvi zamik. Potem smo poslušali to, kako je... Tako da nas zanima predvsem kaj se dogaja na tem področju? Jaz upam da v nadaljevanju glede na to da so zdaj jaz mislim da vsi subjekti na političnem in pa na gospodarskem področju vsaj za naslednji dve leti nekako zacementirani, da ne bo prihajalo do pingponga med različnimi predstavniki ministrstev ali pa drugih subjektov, ali pa še koga drugega, da bodo stvari stekle, tako da nas zanima kaj se tu dogaja. Na drugi strani pa, sicer pozdravljamo to, da se je ustanovila delovna skupina za JEK 2, tudi pozdravljamo vse tiste deležnike, ki tukaj sodelujemo, po našem mnenju pa manjkajo vsaj nekateri ključni deležniki, ki bodo slej ko prej, ko bo JEK 2 po našem upanju zgrajen, tudi aktivno sodelovali. Tukaj predvsem pogrešamo, da v tej delovni skupini ni predstavnikov gospodarstva, ker verjetno, če ima gospodarstvo željo po neki zanesljivi in obnovljivi energiji, da bo tudi samo želelo sodelovati, nenazadnje pa tudi po verjetni izgradnji JEK 2 od tega projekta nekaj nazaj dobiti. Nenazadnje pa moram povedati, kolikor časa delujem sam v posavski politiki, ali lokalno regijsko ali pa državno, jaz mislim, da smo Posavci nek zgled, da ne glede na politične ali pa tudi občinske meje, smo znali pri takih projektih složno sodelovati, kar se kaže že pri izgradnji hidroelektrarn na Spodnji Savi in zato v Poslanski skupini SDS smo prepričani, da je prav, da je tudi kakšen predstavnik s strani posavske politike, predvsem s strani lokalne samouprave in pa s strani posavskega gospodarstva zraven v tej delovni skupini, da morda malo iz lokalnega področja pove in seznani morda kakšnega uradnika na kakšni seji, kaj vse je, bom rekel, iz Krškega ali pa iz posavskega področja potrebno opozoriti, da pri tem projektu na koncu tisti ljudje, ki bodo najbolj blizu tega projekta živeli, da ne bi bili pozabljeni.

Zdaj, zakaj smo se tudi odločili za to sejo. Pred sabo imamo dva projekta, ki sta tudi del gradiva. Eden je Osnutek Predloga posodobitve Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta Republike Slovenije. Sicer nas v Poslanski skupini SDS žalosti, da je bil prvotni NEPN sprejet tik ob zaključku Šarčeve vlade, pod tekoče zadeve se je to uvrstilo na sejo Vlade in se je sprejelo, čeprav je celotna strokovna javnost imela ogromno pomislekov glede tega projekta. Ko pa smo tudi pogledali ta osnutek predloga posodobitve iz meseca junija letošnjega leta smo videli, da je nekako mlačen, vsaj na področju glede odločitve glede JEK 2 oziroma same perspektive, kaj želimo z jedrsko energijo v Sloveniji. Sicer so neki nastavki, neki grafi, ampak če samo pogledamo, na primer konkretne zadeve glede JEK 2, že to malo zaseje dvom, ker na strani 22, tukaj piše, da do leta 2027 sprejeti odločitev glede JEK 2, v današnjih dnevih, tednih pa poslušamo, da se ta časovnica že nekako približuje bolj letu 2029 in pa letu 2030. Nenazadnje pa imamo tudi pred sabo Zakon o energetski politiki, ki je dokaj obsežen dokument v samih členih, ki pa izpušča sam pojem jedrska energija, tako da želimo tudi odgovore predvsem s strani predstavnikov resornih ministrstev. Kdaj in na kakšen način se bosta ta dva, torej zakon in pa nacionalni energetski podnebni načrt sprejela? Ali bosta do same končne izvedbe oziroma sprejema ali na vladi ali pa tudi v Državnem zboru dali večji poudarek na jedrski energiji? Ker, ko gledamo na primer osnutek predloga posodobitve NEPN, imamo na strani 170, oceno učinkov načrtovanih politik in ukrepov, kjer pa piše, poglavje bo posodobljeno v zadnji fazi posodobitve dokumenta. Zdaj, mi upamo, da bo do tega dokumenta oziroma do teh ocen učinkov čim prej prišlo. Pa še enkrat, da ne bo potem kdo rekel, ja kje ste bili pa prej, pa da niste opozarjali, da je jedrska energija del rešitve za slovensko energetiko in pa za gospodarstvo, nenazadnje tudi za potrošnike, ne pa del problema.

V tem času smo se tudi seznanili z določenimi rešitvami v posameznih državah znotraj Evropske unije, ki nekako gredo v dvotirni sistem, na eni strani tako imenovani francoski vlak, na drugi strani bolj zavirajoč nemški vlak. Mi upamo, da bomo pospešili ta francoski vlak, ki govori o jedrski energiji kot o tem, da je jedrska energija prihodnost in pa rešitev za brezogljično družbo. In tudi tukaj smo z zanimanjem spremljali časovnice, ki si jih posamezne države zadajo na tem področju. Nenazadnje v Krškem smo imeli lep primer treh držav, ko so približno povedali, koliko časa potrebujejo za dokumentacijo in kakšni so postopki in nenazadnje tudi potem, koliko časa približno naj bi trajala sama izgradnja jedrskih objektov v teh državah. Tako da, upamo, da se bo trenutna Vlada zgledovala po tistih državah, ki sledijo hitrim rešitvam na področju uvajanja jedrske energije v svoj prostor. Skratka, mi mislimo, da ni jedrski, jedrska energija neka, bom rekel, slaba tema v Sloveniji, ampak upamo, da bomo do izgradnje tega projekta čim več ljudi prepričali, da je JEK 2 nujno potreben. Zavedamo se tudi, da to ni projekt ene Vlade, enega ministrstva ali nenazadnjega enega ali dveh državnih podjetij s strani podjetja. Zavedamo se sicer, da bo verjetno ravno posavski del najbolj spremljal, kaj se bo na tem dogajalo, zato smo veseli, da na področju energetike ljudje iz posavskega energetskega bazena so tisti ljudje, ki so verjetno dobri sogovornik tudi pri kakšnih drugih ljudeh oz. predstavnikih Vlade, ki ne prihajajo iz Posavja. Predvsem pa mislimo v Poslanski skupini SDS, da Slovenija nujno potrebuje močan in stabilen vir energije.

Skratka, v Poslanski skupini SDS smo v podporo projektu JEK 2 pripravili tudi sedem zelo konkretnih sklepov, za katere upamo, da bodo sprejeti, v veri, da želimo pospešiti in pomagati tudi preko tega zbora, torej Državnega zbora, da se s tem projektom hitro nadaljuje. Je pa dejstvo, da smo ravno v zadnjih dveh, treh dneh dobili nekaj vprašanj, kako mi v Poslanski skupini SDS komentiramo časovnico, ki je bila nekje objavljena, kjer piše, da bo do leta 2039 konec gradnje, kjer pa nikjer ni omenjena na primer resolucija o jedrski energiji, referendum in pa poseben zakon, ki na žalost v duhu slovenske birokracije lahko še za, podaljšajo postopke pri tej želji, da čim prej pridemo do jedrske energije.

Skratka, da zaključim v tem uvodnem delu, jaz upam, da danes ne bomo govorili o različnih projekcijah, kako močno jedrsko energijo, s kakšnimi bloki, s kakšnimi reaktorji potrebujemo, ampak da si vsi skupaj zadamo cilj, da če so problemi, da jih tako Vlada kot Državni zbor, predvsem pa energetika in pa gospodarstvo čim prej skupaj uspešno rešujemo. Toliko za uvod. Najlepša hvala.