Govor

Damir Črnčec

Hvala. Dobro jutro! Spoštovani predsednik, članice in člani Državnega zbora, Odbora za obrambo, vsi prisotni!

Dovolite na začetku, da predstavim malo širše finančna načrta za leti 2024 in 2025, potem bi pa prosil še oba predstojnika organov v sestavi, načelnika Generalštaba in direktorja Uprave za zaščito in reševanje, da predstavita še podrobneje svoje finančne načrte.

Finančna načrta, ki sta tukaj danes pred nami, kažeta na makro sliki podajata dve sporočili. Prvo sporočilo je, da modernizacija in razvoj Slovenske vojske teče naprej, se prilagaja, prilagaja predvsem na račun največjih poplav, ki smo jih imeli v zgodovini Slovenije. In na drugi strani je proračun Uprave za zaščito in reševanje odraz tega, da se ta Vlada zaveda, da so naravne nesreče, da so ujme tista danost, ki je tukaj danes in nas bo spremljala tudi v prihodnje, zato se seveda finančni načrt temu primerno popravlja oziroma dviguje.

Skupni finančni načrt Ministrstva za obrambo za leto 2024 je torej 46 milijonov nižji, kot je v sprejetem proračunu 2024 in predstavlja 1,18 milijarde, torej 1,018 milijarde evrov, če seveda številke zaokrožim in v letu 2025 je to cela 1,106 milijarde evrov.

Obrambni izdatki kot veste ne spadajo, torej pod obrambne izdatke ne spadajo sredstva, ki so v Ministrstvu za obrambo namenjena zaščiti in reševanju, sredstva, ki so namenjena inšpektoratu, ki se ukvarja s tem področjem, in seveda sredstva, ki so v Upravi za varstvo dediščine, vojaške dediščine. Ta znesek je v kumulativi, torej znotraj te milijarde, cirka 180 milijonov. To je tisto, kar se ne namenja in se ne projicira kot obrambni izdatki. Ta številka je približno zelo podobna v letih 2024 in 2025.

Torej, povedal sem, da modernizacija Slovenske vojske teče dalje. Ključni projekti so bili predstavljeni. Državni zbor, odbor, pred katerim danes sedimo, je sprejemal resolucijo o dolgoročnem programu razvoja opremljanja Slovenske vojske do 2040, kjer smo predstavili tudi predvideno rast obrambnih izdatkov. In kot veste je v letu 2024 ta številka 1,44 BDP in v letu 2025 1,53 BDP. Finančni načrt, ki je danes tukaj pred nami, načrtuje, da je ta številka 1,31 in 1,36 BDP. Torej, kaj je sporočilo? Sporočilo je, da ohranjamo počasno in postopno rast, pa vendarle prilagajamo le to, temu, da se sredstva namenjajo tudi za druge potrebe in v znesku to pomeni 89 milijonov razkoraka do planskih dokumentov in v letu 2024 in 117 milijonov v letu 2025. To je seveda na podlagi aktualnih projekcij rasti BDP v Sloveniji. Torej v obeh letih je ta razkorak med planskimi dokumenti, tukaj je seveda še srednjeročni obrambni program 2020-2023 do 2028, ki ga je tudi na podlagi te prej imenovane resolucije sprejela Vlada v letošnjem letu, ki načrtuje seveda enako lestvico rasti obrambnih izdatkov. Torej, ta razkorak je torej 207 milijonov manj sredstev za Slovensko vojsko, predvsem seveda na postavki modernizacije oziroma vlaganja v ključne zmogljivosti Slovenske vojske. Če še pogledam torej malo skozi številke. Proračun Slovenske vojske je tako 75 % proračuna Ministrstva za obrambo, uprava za zaščito in reševanje 10,5 % uprava za vojaško dediščino 6,9 % torej skupaj 17,4 % sta ta dva organa, ki ne sodita v obrambne izdatke, inšpektorati so seveda, potem z manjšimi sredstvi. Načrtujemo tudi 24 milijonov namenskih sredstev ter evropskih sredstev 8,5 milijonov za slovensko soudeležbo. Kar je pomembno seveda izpostaviti je tudi to, da za raziskave, razvoj in inovacije v letih 2024 in 2025 predvidevamo 23 oziroma 23,4 milijona evrov. Kot veste, v letošnjem letu je ta postavka težka 12,5 milijona, ki bo tudi realizirana. V lanskem letu, torej leto pred tem je bila pa ta postavka dobra 2 milijona, kar pomeni, da smo najprej povečali za šestkrat v letošnjem letu in v naslednjem letu še za enkrat, če malo zaokrožujem. In s tem seveda zasledujemo strateški cilj, da je dva odstotka znotraj obrambnih izdatkov namenjeno raziskavam in razvoju in inovacijam in tega se držimo in to tudi zasledujemo. O projektih smo večkrat tudi javno govorili. V finančnem načrtu, toliko na kratko, morda o 2024. V 2025 pa je ta znesek proračuna, kot sem že povedal, skupno 1,1 milijarde, od tega je 847 milijonov za Slovensko vojsko, kar znaša 76,6 cela šest odstotka, in za Upravo za zaščito in reševanje 105,9 milijonov, kar je slabih deset odstotkov. Uprava za vojaško dediščino, potem je z 6,4 % in kot sem že dejal, je to približno podoben proporc, kot je pri letu 2024. Kaj je še pomembno tukaj morda v tem uvodnem delu izpostaviti? Da seveda, kaj to pomeni, da modernizacija teče dalje in kaj je s tistimi 207 milijoni. Torej, ocena v ministrstvu v Slovenski vojski je bila, da bomo nekatere ključne projekte, o katerih smo tudi večkrat že javno govorili, seveda raztegnili v globino, torej časovno prilagodili dinamiko obstoječim finančnim virom in s tem tudi nadaljevali modernizacijo. Sam ocenjujem da seveda je to nekaj kar je realno, kar je tudi sprejemljivo in seveda je tudi jasen odraz zavedanja v Ministrstvu za obrambo, da je vojaška solidarnost in tudi naš odziv kot je bil ob poplavah tisto kar mora narekovati tudi ravnanja v prihodnje. Tako da smo pripravili tudi v Ministrstvu za obrambo spremembo člena Zakona o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovensko vojsko, ki predvideva v obdobju 2021 do 2026 780 milijonov in predlog je, da se to obdobje podaljša do 2028 z obstoječim, torej z enakim finančnim zneskom kot je predviden bil do 2026. Torej ohranjamo dinamiko in jo raztegujemo v globino. Je pa hkrati tukaj tudi treba jasno povedati, da seveda so bodisi dobavni roki, bodisi verige, bodisi postopki, da pridemo do nekega konkretnega zaključka nabave zmogljivosti dolgotrajni in so tudi odraz tega, da seveda je in potem tudi čakalne vrste so dolgotrajne, še vidimo svet okrog nas, vojna tukaj, vojna tam in žal se seveda to pozna tudi na ta način, da je proces modernizacije upočasnjen z vidika tistega kar imamo v strateških dokumentih.

Dovolite, da tukaj v uvodnem delu izpostavim še naslednje, da Uprava za zaščito in reševanje je v letošnjem letu postala tudi sredstvo ali pa organizacijska enota, organ v sestavi ministrstva, ki zagotavlja izplačilo intervencijskih stroškov ob naravnih nesrečah, ujmah. Vlada namenja za to in je letos namenjala finančna sredstva, ki so izven okvira rednega proračuna in seveda to zelo dviguje finančne postavke na upravi sami, tudi z vidika celotnega Ministrstva za obrambo in je potem ta razrez sredstev oziroma bo v letošnjem letu tudi realizacija proračuna finančnega načrta temu primerno ustrezna, torej toliko višja. Tako da, ko govorimo o teh seveda številkah, je treba jemati tudi to v kontekstu.

Povedal bi še to, da smo prvič v letu 2022, torej v lanskem letu dosegli zavezo iz Wellsa iz leta 2014 kot država in presegli 20 % za investicije v ključne obrambne zmogljivosti in da finančna načrta za leti 2024 in 2025 zasledujeta ta cilj, torej da ohranjamo eno izmed ključnih velških zavez, torej da dajemo vsaj 20 % v ključne zmogljivosti na obrambnem področju tudi v obeh letih, ki so pred nami. Poudaril bi še enkrat. Torej prvič po letu 2014 smo to lani dosegli in cilj je, da dosežemo to seveda tudi letos in da dosežemo to tudi v dveh letih, ki sta pred nami.

In drug cilj, ki ga zasledujemo, zelo jasno je postopna upočasnjena rast, vendarle na način, da seveda se zagotavlja na eni strani, kot sem dejal, nadaljevanje ključnih projektov in na drugi strani, da se seveda izkazuje zelo jasno vojaška solidarnost. Kateri so ti ključni projekti? Bom predal, predsednik, če se strinjate, besedo načelniku, da predstavi na kratko ključne projekte, s katerimi se ukvarja trenutno Slovenska vojska, Ministrstvo za obrambo in so nekako tisti, ki bodo narekovali dinamiko naslednjih petih let. Hvala.