Govor

Klemen Boštjančič

Hvala lepa. Spoštovani.

Vlada v luči spremenjenih okoliščin, vezano na sanacijo po naravnih nesrečah ter ob upoštevanju Predloga sprememb državnega proračuna za leto 2024, predlaga spremembo Odloka o spremembah Odloka o okviru za pripravo proračunov sektorja država za obdobje 2024 do 2026, in sicer v delu, ki se nanaša na leto 2024. Za leto 2025 spremembe niso predlagane, ker je predlog proračuna za leto 2025 skladen z omejitvami iz veljavnega odloka. Poleg tega so trenutno veljavna fiskalna pravila na ravni EU v fazi prenove, zato podrobnejše usmeritve za fiskalno politiko v srednjeročnem obdobju še niso dokončno znane. Srednjeročni fiskalni cilji bodo prilagojeni, ko bo več jasnosti glede prihodnjih fiskalnih pravil EU. Takrat bo prijavljena, pripravljena tudi srednjeročna fiskalna strategija. V letu 2024 se bo namreč po skoraj štirih letih na ravni EU prenehala uporabljati splošna odstopna klavzula, hkrati pa se predvideva, da tudi pogoji, ki so omogočali uveljavitev izjemnih okoliščin na nacionalni ravni, ne bodo več izpolnjeni. Zato bo tudi skladno s 14. Členom Zakona o fiskalnem pravilu potrebno pripraviti strategijo za doseganje uravnoteženosti javnih financ skladno s programom ukrepov za doseganje javnofinančnih ciljev.

V predlogu sprememb odloka Vlada torej za leto 2024 predlaga povečanje najvišjih, najvišjega obsega izdatkov državnega proračuna lokalnih enot sektorja država in zdravstvene blagajne. Posledično se povečuje tudi najvišji obseg izdatkov sektorja država. Za leto 2024 se tako predlaga, da se zgornja meja izdatkov sektorja država poveča na 32 milijard 160 milijonov, ciljni primanjkljaj se dvigne iz 2,8 na 3,8 % BDP. Po denarnem toku se bo za leto 2024 dovoljena zgornja meja izdatkov povečala na 16 milijard 230 milijonov evrov za državni proračun, na 3 milijarde 200 milijonov za lokalne skupnosti in na 5 milijard 350 milijonov za zdravstveno blagajno. Pri tem se bo ciljni primanjkljaj državnega proračuna povišal na 3,3 % BDP, medtem ko bodo imele ostale blagajne javnega financiranja saldo uravnotežen. S spremembami se bo omogočil ustrezen obseg izdatkov za vse javne blagajne in sektor država ob spremenjenih okoliščinah, vključno s sanacijo posledic naravnih nesreč v letu 2024, 2023, ki se odražajo tudi v samem predlogu sprememb proračuna za leto 2024.

Na predlog odloka je svoje mnenje podala Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora, ki z zakonodajno-tehničnega vidika nima pripomb, opozarja pa na nekatere pomanjkljivosti obrazložitve. Gre za obrazložitve glede predvidenih dodatnih ukrepov vezanih na sanacijo poplav, glede dodatnega obveznega socialnega prispevka in glede spreminjanja fiskalnih ciljev v letu 2025. Naj glede tega še nekaj besed povem, in sicer v zvezi s predvidenimi dodatnimi ukrepi, vezani na sanacijo poplav, je tako, da vseh potrebnih prihodnjih ukrepov v tem trenutku žal ni mogoče predvideti in se bodo glede na potrebe določali sproti. Glede nejasnosti obrazložitve za sektor država o socialnih prispevkih naj povem, da se obrazložitev nanaša na obvezni zdravstveni prispevek oz. na prenos dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja v obvezno zavarovanje kot je bil z novelo Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju določen v začetku julija. Torej, ne gre še za kakšen nov predviden prispevek. Glede spreminjanja samih fiskalnih ciljev za leto 2025, pa še enkrat poudarjam, da to v tem trenutku ni smiselno, saj predlog proračuna 2025 ne presega omejitev iz veljavnega odloka. Toliko za enkrat. Hvala.