Govor

Aida Kamišalić Latifić

Najlepša hvala za besedo spoštovana predsedujoča.

Spoštovane članice, spoštovani člani odbora, drugi udeleženke, udeleženci, vabljeni na sejo tega odbora.

Kot je bilo uvodoma povedano, pred vami je stališče, predlog stališča Republike Slovenije do predloga uredbe Evropskega parlamenta in sveta o določitvi harmoniziranih pravil o umetni inteligenci, ki ga je Vlada sprejela 25. oktobra letos. Stališče je bilo pripravljeno in usklajeno v okviru medresorske delovne skupine za strokovno podporo v postopku obravnave predloga uredbe EU o umetni inteligenci, kjer sodelujejo vsa zainteresirana ministrstva, Ministrstvo za digitalno preobrazbo pa je odgovorno za koordinacijo aktivnosti na področju umetne inteligence. Namen akta o umetni inteligenci je razvoj pravnega okvira za zaupanja vredno umetno inteligenco. Predlog temelji na vrednotah in temeljnih pravicah Evropske unije, njegov namen pa je ljudem zagotoviti zaupanje v rešitve, ki temeljijo na umetni inteligenci ter spodbuditi podjetja, da jih kot take tudi razvijajo. Umetna inteligenca bi morala biti orodje za ljudi in delovati v dobro družbi, s končnim ciljem povečanja blaginje ljudi.

Pravila za umetno inteligenco, ki je na voljo na trgu Evropske unije ali kako drugače vpliva na ljudi v Evropski uniji, bi morala biti za to osredotočena na človeka, da bi ljudje lahko zaupali, da se tehnologija uporablja na varen način in v skladu z zakonodajo, vključno s spoštovanjem človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Glavni cilj tega predloga je zagotoviti pravilno delovanje notranjega trga z določitvijo harmoniziranih pravil zlasti o razvoju, delovanju na trg Evropske unije ter uporabi proizvodov in storitev, ki uporabljajo tehnologijo umetne inteligence ali se zagotavljajo kot samostojni sistemi umetne inteligence.

Predlog stališča Republike Slovenije je skladen z Nacionalnim programom spodbujanja razvoja in uporabe umetne inteligence v Republiki Sloveniji do leta 25. Specifično akt naslavlja potrebo po zagotovitvi ustreznega pravnega in etičnega okvirja kot to določa 8. strateški cilj nacionalnega programa, vključno z ustreznimi ukrepi za oblikovanje ustreznega upravljavskega in nadzornega okolja za varen in etičen razvoj in uporabo zaupanja vredne umetne inteligence. Seveda, izvajanje tudi nacionalnega programa bo imelo tudi vpliv na nacionalni proračun, saj bo zahtevalo oblikovanje organizacijske strukture za delovanje celotnega sistema nadzora, akreditacij in certificiranja sistemov umetne inteligence, poleg tega tudi potencialno oblikovanje predvidenih regulativnih peskovnikov. Republika Slovenija v stališču poudarja, da je umetna inteligenca ena izmed prioritet in se aktivno vključuje v proces priprave in sprejemanja uredb umetne inteligence na ravni Evropske unije, pozdravlja predlog zakonske ureditve umetne inteligence v aktu o umetni inteligenci, ki prinaša sistemski pristop k regulaciji umetne inteligence na notranjem trgu Evropske unije. Ta pristop zagotavlja, da se upoštevajo različni pogoji in zahteve za različne proizvode in storitve umetne inteligence ter se analizirajo vplivi, učinki in izzivi, ki jih uvedba umetne inteligence prinaša v družbo. Nadgrajuje se prvotna stališča v zvezi z aktom na podlagi sprememb v fazi usklajevanja na Svetu EU in upoštevanja zadnje spremembe v razvoju, rešitev umetne inteligence splošnega namena, kot so veliki jezikovni modeli, ter se odziva na rezultate javne razprave o prenovljenih stališčih. Podpira usklajen mednarodni pristop in se zavzema za proaktivno delovanje na mednarodni ravni, da bi dosegli večje mednarodno sodelovanje ter poenotenje razumevanja pristopov in izvajanje politik na področju umetne inteligence. Cilj je zagotoviti razvoj in uporabo zaupanja vrednih storitev in produktov, ki temeljijo na umetni inteligenci. Zagovarja sistemsko urejanje različnih področij uporabe umetne inteligence in se strinja z izvzetjem nacionalne varnosti in vojaške uporabe iz Akta o umetni inteligenci, saj meni, da je to v pristojnosti držav članic. Podpira regulacijo umetne inteligence na podlagi tveganja za človekove pravice in varnost. Poudarjamo, da je potrebno regulirati uporabo umetne inteligence, ne pa same tehnologije, ter zagovarja jasno in transparentno opredelitev različnih segmentov uporabe ter ustrezne regulativne zahteve. Zavzema se za horizontalni pristop k regulaciji različnih proizvodov in storitev umetne inteligence, da bi vzpostavili konkreten okvir za prihodnji razvoj in uporabo umetne inteligence ne glede na različna področja. Poudarja potrebo po tehnično jasni in razumljivi definiciji sistema umetne inteligence ter podpira uporabo OECD definicije z bolj podrobnim opisom funkcionalnosti. Spodbuja transparentnost pri umetni inteligenci splošnega namena, ki omogoča človeku razumevanje: ali je vsebina generirana s strani umetne inteligence, ter zagovarja urejanje raziskav in razvoja v skladu s strokovnimi standardi. Zahteva jasno opredelitev visokega tveganja in predlaga uporabo klasifikacijskega okvirja OECD za natančnejšo določitev ravni tveganja pri uporabi različnih sistemov umetne inteligence. Poudarja potrebo po človeškem nadzoru nad umetno inteligenco v pravosodju in u pravnem odločanju, še posebej pri visoko tveganih sistemih umetne inteligence. Podpira uporabo umetne inteligence na področju javne varnosti, pri čemer zagovarja spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter jasno opredelitev prepovedanih praks, vključno z omejitvami biometrične identifikacije. Zavzema se za učinkovit upravljavski okvir in pravno varstvo za posameznike, ki so izpostavljeni umetni inteligenci, ter za primerljive kazni za vse deležnike, tudi za EU institucije.

Spoštovani članice, spoštovani člani odbora, predlagam, da predlog stališča podprete. Hvala.