Izvolite. Najlepša hvala. Spoštovane kolegice in kolegi! Spoštovani vabljeni! Jaz bom začel s sanacijami po poplavah, ki se nam tudi v Novi Sloveniji zdijo izredno pomembne, saj gre za ljudi, ki so praktično izgubili vse. Včeraj odstopljeni minister Bržan je povedal, da denarja v proračunu ni dobil, zato je moral iti. Jaz sem delno vesel trditve ministrice ali pa obljube ministrice Bratuškove, da bo zagotovo, da bodo občine ta teden ali pa vsaj naslednji teden prejele ta sredstva. Ker dejstvo je, da župani znajo varčno in uspešno uporabljati ta sredstva za tako za sanacijo, kot tudi za sam razvoj. In tukaj bi apeliral, da se to res nemudoma naredi.
Vlada bo posledice nedavnih poplav očitno praktično v celoti sanirala v letu 2024. V letu 2025 je za ta namen v proračunu ključnih infrastrukturnih ministrstev namenjenih 176 milijonov evrov. V celotnem proračunu je na podprogramu Sredstva za pomoč ob naravnih nesrečah na voljo skupaj 478 milijonov 700 tisoč evrov. Vemo pa, da je to prva ocena premierja o škodi, se pravi, pol milijarde. Danes je predsedujoča odboru povedala komisarju, ki smo ga danes sprejeli, da je te škode preko 10 milijard. Tudi nas v Novi Sloveniji zanima, kakšna je resnična škoda, ker vemo, da gospodarstvo ne more in tudi prebivalstvo ne more kar naprej trpeti teh višanih davkov. In se bojimo, kam bo ta denar šel.
Zdaj, glede samih investicij, očitno vsaka leva vlada v času gospodarske recesije drastično zmanjša sredstva za investicije, tako v ceste kot v železnice. Če gledamo na infrastrukturi, recimo, razvoj avtocestnega omrežja je zdaj bilo 1,8 milijona evrov več sredstev za podprogram in znašajo zgolj 15,8 milijona evrov. V proračunu za leto 2022 je bilo teh sredstev preko 43 milijonov. Vemo, da se soočamo vsak dan na naših cestah z ogromnimi cestnimi zastoji, zato nas čudi, da je teh sredstev tako malo, ker tukaj gre tako za gospodarsko škodo, kot za..., kot za življenje naših ljudi. Za investicije in redno vzdrževanje državnih cest se sredstva zmanjšujejo za 48,2 milijona evrov in znašajo 152 milijonov evrov. Naša Vlada je v letu 2022 namenila 200 milijonov evrov za sanacijo, in če gledamo, koliko je teh sredstev v letu 2025, za investicijsko vzdrževanje se sredstva zmanjšujejo za 35,7 milijona evrov in znašajo 116 milijona evrov. Torej, tudi tukaj govorimo o zmanjševanju.
Zdaj, jaz bi se tukaj pridružil tudi kolegici iz Levice, za razliko od običajno, ko smo, ko smo na nasprotnih bregovih. Tudi mi smo opazili veliko zmanjševanje sredstev za integriran sistem javnega potniškega prometa. Sicer je ministrica govorila, da tukaj gre za 70 % vseh sredstev. Sredstva se zmanjšujejo in v proračunu je bilo za 2024 za podprogram na voljo 230 milijonov evrov. Tako, da tukaj govorimo tudi o sprejemu strategij in o zelenem prehodu. Mislim, da uporaba javnega potniškega prometa pada, sam promet raste. Ta potniški promet v Republiki Sloveniji v veliki meri prispeva k onesnaževanju in tukaj bi bilo nujno ne zmanjševati sredstva, ampak vlagati v javno omrežje in v javno, javni promet, ker sicer, ne vem, na kakšen način bomo, bomo zagotovili, da se bo onesnaženje iz potniškega prometa zmanjševal in iz prometa nasploh. Tudi mogoče, mogoče je pa, če sem malo malo zloben, je pa sprejem odločitve, da bomo do leta 2035 vozili vsi v električnih avtomobilih, da bo nekaj to prispevalo k čistejšemu okolju, ker seveda si večina teh avtomobilov ne bo mogla privoščiti, če si jih bomo pa lahko privoščili, pa ne bo elektrike, ki bi poganjala ta vozila.
Zdaj tudi, bi opozoril še na to, da z jedrsko elektrarno se odlaša, obstoječe energetske obrate se zapira in očitno, ker je sredstev za uvajanje obnovljivih virov so dejansko popolnoma porezana, očitno ne bomo postavljali niti fotovoltaike.
Toliko.