Govor

Tina Seršen

Najlepša hvala in pozdravljeni tudi z moje strani.

Mi smo za malo boljšo preglednost pripravili na PowerPoint predstavitev, pa mi dovolite, da se sprehodim čez ključne zadeve, ki bodo oblikovale proračun za naše ministrstvo za naslednji dve leti.

Zdaj Predlog proračuna za leto 2024 za naše ministrstvo predvideva 507 milijonov evrov, za leto 2025 pa 474. Od tega velja poudariti, da je v okviru integralnih sredstev glavnina proračuna namenjena izvajanju gospodarske javne službe javnega potniškega prometa, to je skoraj 189 milijonov evrov in to predstavlja približno 70 % proračuna našega ministrstva. Na namenski postavki je načrtovano 208 milijonov evrov, s slovensko udeležbo 28 milijonov evrov, medtem ko vidite tudi na tem slajdu, predlog proračuna za leto 2025, kjer so načrtovana integralna sredstva malo manjša, torej 256 milijonov evrov, se pa seveda povečujejo namenska in EU sredstva.

Glavnina, če gledamo kot celoto naš proračun, velja poudariti, da je glavnina sredstev seveda namenjena varovanju okolja in podnebnim spremembam. Načrtujemo kar 258 milijonov evrov proračunskih sredstev za ta namen, kar je malo več kot polovica. Večina teh sredstev je namenskih, torej je iz naslova Sklada za podnebne spremembe, 42 milijonov evrov pa je tudi namenskih sredstev, ki jih rabimo oziroma jih bomo uporabili za izgradnjo odlagališča nizko in srednje radioaktivnih odpadkov na Vrbini.

V okviru podnebnega sklada, katerega celovito prenovo načrtujemo in bo predvidoma sprejet že ta teden na vladi, bo ministrstvo, Ministrstvo se je lotilo res celovite prenove tega sklada in poskušalo nekako presekati to slabo prakso iz preteklosti. Sredstva se namenjajo potrebam blaženja in prilagajanja podnebnim spremembam v celoti in tudi naslavljajo glavnino naših izzivov pri katerih smo neuspešni, to je predvsem mobilnost, torej naslavljanje emisij CO2 v prometu, obnovljivi viri energije, kjer zaostajamo za minimalnim deležem, ki je predpisan že iz direktive, ki je bila sprejeta leta 2008, nadaljujemo z nekaterimi programi, ki so bili v preteklosti uspešni, kot na primer, zamenjava starih kurilnih naprav na lesno biomaso in toplotne črpalke. Nadaljujemo tudi z energetskimi sanacijami stavb, uvajamo nove ukrepe na področju energetske revščine, uvajamo nove ukrepe na področju razogljičenja gospodarstva, prilagajanje na podnebne spremembe je predvsem osredotočeno na zmanjšanje poplavne ogroženosti, kar je z vidika nedavnih ujm še posebej pomembno in seveda, določeni ukrepi se posvečajo tudi ohranjanju biotske raznovrstnosti in prilagajanju v kmetijstvu in gozdarstvu in podobno.

Nadalje naj omenim tudi saniranje neurejenih odlagališč, k čemur namenjamo več kot 28 milijonov evrov, od tega je 8 pa pol milijonov evrov namenjeno prav za pomoč po poplavi, ki je bila predvidena za odvoz in obdelavo in predelavo odpadkov, ki je bila predvidena z nedavno sprejetim interventnim zakonom, ministrstvo pa tudi nadaljuje s projekti sanacije starih okoljskih bremen Bukev, Žlak, Teharje, Rakovnik, Globovnik, Celjska kotlina, vrtci v mestni občini Celje in Mežiška dolina, ki bo pa seveda ločeno naslovljena tudi v Zakonu o obnovi.

Kot sem že prej omenila, bomo namenili 42 milijonov evrov tudi za gradnjo odlagališča radioaktivnih odpadkov v Vrbini in zraven seveda za delovanje, financiranje torej same javne službe ravnanja z radioaktivnimi odpadki, tudi za upravljanje dolgoročnega nadzora in vzdrževanja zaprtih odlagališč rudarske in hidrometalurške jalovine, tako, da tukaj gre kot rečeno 42 milijonov evrov.

Preostala sredstva, ki jih velja tukaj izpostaviti, no, je, da 9,4 milijone evrov namenjamo ohranjanju biotske raznovrstnosti, raznim… sodelovanju v raznih evropskih programih, ciljnih raziskovalnih projektih dimnikarske storitve, monitoringe in nadzor in seveda, če se ustavim oziroma vrnem, da tako rečem, k izvajanju prometne politike, ministrstvo bo v predlogu proračuna namenilo skoraj 192 milijonov evrov sredstev za izvajanje gospodarske javne službe prevoza potnikov in tudi financiranje sistema javnega avtobusnega in železniškega potniškega prometa. Ohranjamo visoke subvencije za dijake in študente, ohranjamo tudi brezplačne vozovnice za upokojence, vojne veterane, žrtve vojnega nasilja in invalide. Ob tem naj se pohvalim oziroma naj poslance seznanim, da je ministrstvu uspelo pred kratkim zaključiti kar 13 let dolgo procesijo sklepanja oziroma izbire novih koncesionarjev za izvajanje gospodarske javne službe. Nove koncesijske pogodbe so bile pred kratkim podpisane in se bodo začele izvajati 1. julija naslednje leto. Gre res za izjemen napor, ki je bil vložen z naše strani in kot rečeno, zaključujemo 13 let dolgo sago na tem področju.

Če se zdaj premaknem k evropskim sredstvom, tukaj je 24 milijonov evrov naslednje leto predvideno za zapiranje, da tako rečem, projektov, ki so po stari koheziji. Naj spomnim, da je tudi zaradi ujme bila sprejeta odločitev, da se podaljša izvajanje določenih projektov do konca leta, kar pomeni, da bo sledilo izplačilo teh projektov, ki se bodo v izvajanju oziroma v zaključevanju zamaknili do konca letošnjega leta, to se bo prevalilo v naslednje leto. Načrtujemo tudi cel kup enih novih razpisov za to, da uspešno izvedemo črpanje tako sredstev iz načrta za okrevanje in odpornost kot tudi iz nove kohezijske perspektive. Kot lahko vidite na prosojnici, je za črpanje iz načrta za okrevanje in odpornost predvideno naslednje leto malo več kot 64 milijonov evrov, medtem ko je iz nove kohezije predvideno črpanje malo več kot 73 milijonov evrov.

Hvala za to kratko predstavitev in se seveda veselim odgovarjanja na vprašanja poslancev.

Hvala.