Govor

Boris Černilec

Hvala za besedo, predsednica in lep pozdrav vsem skupaj.

S predlaganim rebalansom proračuna za leto 2023 se pravzaprav ukinja sprejeti finančni načrt Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, ki ga praktično od 1. aprila ni več in se pravica porabe seveda z reorganizacijo prenese na 3 ministrstva, morda je presenečenje, da so 3 na ministrstvo, na naše Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, na Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacijo in seveda tudi na Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport, ker se je šport v resnici preselil na gospodarstvo, bi lahko rekli, ampak moram poudariti, da del športa, šport otrok in mladine, športa najmlajših v naši populaciji, pa smo obdržali na pristojnem Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje. Od skupno 2659 milijonov, ki so bila zagotovljena Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport, ostaja 1796 milijonov na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje. To predstavlja v resnici 11,2 % celotnega državnega proračuna. Sredstva pa se zagotovijo v veliki večini iz integralnih sredstev državnega proračuna, 1772 milijonov, nekaj je namenskih sredstev, dobre 4 milijone, potem so sredstva evropske kohezijske politike ter druga evropska sredstva 16 milijonov 17 ter seveda k tem sredstvom še pripadajoča slovenska udeležb.

Glede na ekonomske namene celega proračuna, kar 95 % vseh sredstev namenimo za tekoče transferje, med katerimi seveda prevladujejo transferji v javne zavode, vrtce, osnovne šole, srednje šole, posebne potrebe ter subvencije posameznikom in gospodinjstev. Tekočih odhodkov je za procent, dober procent, seveda med tekoče odhodke pravzaprav spada pristojno ministrstvo, 3,8 % pa je namenjeno investicijskim odhodkom v prostor.

Zdaj pa bi rad še po posameznih podprogramih določene stvari predstavil, najprej o kohezijski politiki. Ena se zaključuje, še slabih 13 milijonov je namenjenih energetski sanaciji šol in to se s tem letom konča, potem je pa pred nami seveda že nova kohezijska politika za obdobje 2021-202. Sredstva bodo prišla na naše ministrstvo, ampak trenutno so še vedno na ministrstvu, na MKRR.

Še o NO-ju. Mi načrtujemo 28,2 milijona evrov v našem finančnem načrtu, v resnici pa so sredstva na Ministrstvu za finance.

Zdaj pa po podprogramih, kar se tiče predšolske vzgoje. Dobrih 50 milijonov je v našem proračunu namenjena predšolski vzgoji, absolutno glavnina za subvencioniranje plačil staršev, ko je v vrtcu drugi otrok istočasno s prvim ali pa ko v vrtec hodi tretji, četrti in vsak nadaljnji otrok iz iste družine, v tem duhu je tudi največ sredstev namenjeno na predšolski vzgoji, tem transferjem.

Osnovno šolstvo, najbolj zajeten program, 1164 milijonov je vredno, to predstavlja pravzaprav skoraj dve tretjini našega celega proračuna Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, namenjeno je pa seveda izvedbi programov s področja osnovnošolskega izobraževanja, zagotavljanja optimalnih pogojev tudi za otroke s posebnimi potrebami in tudi zagotavljanja nekje prekomernega deleža vključenosti otrok v področje glasbenega šolstva.

Srednješolski del področja - na našem ministrstvu je v višini 426 milijonov evrov, od te to predstavlja slabih 24 % našega celotnega proračuna. Tudi tu seveda sredstva zagotavljamo za izvedbo programov na vseh ravneh srednješolskega izobraževanja v povezavi z nadaljnjimi študijami. V zadnjem obdobju predvsem tudi s poudarkom na povečevanju veščin in kompetenc s področji, ki so v največjem deficitu. Naj omenim naravoslovne kompetence, spretnosti in veščine dijakov. Tudi v srednješolski prostor smo v tem letu rezervirali 19 milijonov evrov za investicije v srednješolski prostor.

Pomoči šolajočim, absolutno gre tule predvsem za subvencijo za prehrano tako učencem in dijakom in oskrbnin v dijaških domovih in so v vrednosti 54 milijonov evrov. En manjši delež, približno do pol procenta proračuna, 9,5 milijonov se namenja izobraževanju pa odraslim.

To bi pravzaprav bil en tak celostni in hitri pregled našega proračuna.