Govor

Miroslav Kranjc

Spoštovana predsedujoča, hvala za besedo.

Spoštovani, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, drugi cenjeni gostje!

Predlog sprememb proračuna za leto 2024 in Predlog proračuna za leto 2025, sta v veliki meri nastala na podlagi dejstva, da so stopile v veljavo določene spremembe zakona o državni upravi. Spremenjene pristojnosti bivše službe za digitalno preobrazbo se odražajo tako v zneskih predvidenih odhodkov kot v naboru politik za katere smo kot predlagatelji finančnega načrta odgovorni.

Ministrstvo za digitalno preobrazbo ima tako za razliko od predhodnice službe za digitalno preobrazbo nove odgovornosti na področju politike nič do štiri, splošne javne storitve in skupne administrativne službe, kjer v letu 2024 načrtujemo slabih 44,4 milijona odhodkov na programu 0401. Ta vsebuje dva podprograma, od katerih pod program 040101 - centralna informacijska infrastruktura in telekomunikacijska tehnologija obsega veliko večino teh sredstev oziroma 43,1 milijona. Preprosto povedano, gre za večji del t. i. državne informatike, ki je bila na podlagi sprememb ZDOU na MDP prenesena iz ministrstva za javno upravo. Podprogram vsebuje predvsem nakup sistemsko administracijo in vzdrževanje strojne opreme, stroška komunikacij, licenčne programske opreme, varovanja informacij in druge operativne stroške delovanja podatkovnih centrov za katere skrbimo. Sem spada tudi vzdrževanje in nadgradnja informacijskih sistemov za dokumentno poslovanje, informacijskih sistemov in portalov, ki so bili do sedaj financirani iz evropske kohezijske politike in drugih. Sem spada tudi izvajanje podpore uporabnikom in nakupi opreme delovnega omizja za večje število uporabnikov na centraliziranih organih in tudi širše. V tem znesku je predvidenih tudi približno 3,8 milijona za potrebe pokrivanja zneska DDV pri načrtovanih ukrepih iz načrta za okrevanje in odpornost. Znesek v tem podprogramu je tako za leto 2024 kot za leto 2025 za približno 7 milijonov nižji kot v sprejetem rebalansu za leto 2023, predvsem kot posledica zmanjšanih pravic porabe za odpravo posledic ujm in usmerjanje stroškov na novo finančno perspektivo, kjer razvojne projekte umeščamo mimo rednih postopkov sprejemanja proračuna, to pomeni, predvsem iz virov Evropske unije.

V podprogramu Razvoj storitev javne uprave načrtujemo sredstva za potrebe centraliziranih programov EU, na primer, Obzorja Evropa, Digitalna Evropa, v okviru finančne perspektive 2027. Gre za projekte, katerih cilj je nadaljnji razvoj elektronskih storitev državne uprave za državljane in gospodarstvo, v letu 2024 pa na tem podprogramu načrtujemo 1,2 milijona, v letu 2025 pa 350 tisoč evrov. Na področju politike 05 - znanost in informacijska družba, imamo v letih 2024 in 2025 predvidene odhodke v višini nekaj manj kot 30 milijonov evrov na leto. V tej politiki sredstva načrtujemo v treh podprogramih. Dobri dve tretjini načrtovanih sredstev zajema prvi podprogram 050501 - Urejanje področja informacijske družbe in elektronskih komunikacij, kjer so predvidena tudi sredstva za delovanje ministrstva, to pomeni, plače zaposlenih, materialni stroški in manjše investicije. Maso plač smo v obeh letih v skladu s sprejetimi omejitvami znižali za 2 %. Del sredstev podprograma je namenjenih tudi razvoju in vzdrževanju sistema spremljanja razpoložljivosti infrastrukture elektronskih komunikacij. V ta namen so odprti projekti za podporo podjetij in za ukrepe s področja polprevodnikov. Glede na leto 2023, predlagamo na tem podprogramu zvišanje sredstev za 4,9 milijona v pomembnem delu zaradi vzpostavitve sistema javnega obveščanja in alarmiranja, planiramo pa tudi sredstva za podporo mednarodnim projektom Evropska vozlišča za digitalne inovacije EDI in Konzorcijem evropske digitalne infrastrukture EDIC.

Drugi podprojekt Razvoj širokopasovnih omrežij je v predlaganem proračunu za leti 2024 in 2025 zmanjšan za 20 milijonov evrov na praktično ničlo, saj se z letom 2023 iztekajo projekti gradnje odprtih širokopasovnih omrežij tako imenovane Goše 4 in 5. Sredstva za nove projekte pa se bodo v proračun MDP iz planiranih sredstev MKRR umeščala naknadno, ko bodo za to izpolnjeni pogoji, torej objavljeni javni razpisi.

Tretji podprojekt Razvoj in promocija na področju elektronskih komunikacij je v letih 2024 in 2025 načrtovan v višini dobrih 8 milijonov na leto. V njem so načrtovana sredstva za projekte, ki spodbujajo digitalno vključenost na nivoju države. Gre za vrsto projektov kot so krepitev kompetenc mladih, promocija IKT poklicev, posebej tudi med ženskami, usposabljanja za starejše z mobilno enoto, pomoč pri uporabi digitalnih javnih storitev. Tukaj lahko mogoče mimogrede povem, da Digi info točke, ki jih začnejo prvih 62 prične obratovati ta petek, v približno 30 dneh pa še po vseh občinah v drugih občinah v Sloveniji. Se pravi, vseh 212. Sofinanciranje Centra za varnejši internet in druge.

Ker se projekt Digibon v letu 2024 izteče, bil je podaljšan sicer za eno leto, se bodo sredstva na tem podprogramu znižala za 14 milijonov glede na leto 2023.

Na podprogramu 23.0401 Sredstva za financiranje epidemije covid imamo v letu 2024 še načrtovanih slabih 1,8 milijona evrov. Gre za zaključevanje projektov izbranih na razpisu izvajanja neformalnih izobraževanj za odrasle, za spodbujanje digitalnih kompetenc. V letu 2023 je bilo iz tega vira namenjenih že 4,1 milijona evrov, v letu 2025 pa na tem podprogramu nimamo več načrtovanih sredstev, saj se ta program React-EU izteka.

Ker je MDP predlagatelj tudi finančnega načrta za proračunskega uporabnika Inšpektorat za informacijsko družbo, naj glede njihovega finančnega načrta pojasnim, da so sredstva za delovanje inšpektorata v višini 255 tisoče evrov za leti 2024 in 2025 praktično v celoti namenjena za predvidena plača inšpektorjev, kjer pa moramo del zaposlitev še realizirati.

Spoštovane, spoštovani hvala za vašo pozornost.