Govor

Gregor Anderluh

Hvala lepa za vabilo, za pomoč tukaj, očitno vidite, da sem prvič v tej družbi. Najlepša hvala, spoštovana predsednica, spoštovane poslanke in poslanci, za to vabilo, da tudi v imenu Koordinacije samostojnih raziskovalnih inštitutov Slovenije kot prvo damo podporo tej noveli zakona. Mislim, da je dr. Pejovnik izjemno dobro opisal zakaj je potrebna, kaj je razlog za to. S tem, ko smo poskrbeli za Zakon o znanstveno raziskovalni inovacijski dejavnosti, smo naredili dobre osnove za nadaljnji razvoj slovenske države na področju raziskovanja. Področje inoviranja je pa tisto naslednje, v katerega bomo mogli precej energije vložiti in ta novela predstavlja prvi korak, kjer poskuša zdaj to javno agencijo za raziskovalno dejavnost povezati z inovacijskim delom, kar je bilo že v javni razpravi v Svetu za razvoj in je tudi to v okviru raziskovalnih inštitutov, seveda podpiramo. Zdaj, ko se pogovarjamo o inovacijah, to je tudi dr. Pejovnik zelo lepo izpostavil, je cela kopica mehanizmov, cela kopica deležnikov od katerih si vsak po svoje to malo drugače razlaga, kako bi, kakšne vrste podporo in na kakšne načine bi to lahko potekalo. Kar mi trenutno pogrešamo in te naše tri pripombe, ki smo jih poslali vnaprej, izhajajo iz tega, da v bistvu nimamo zelo dobre vsebinske opredelitve kaj naj bi ta inovacijski del zdaj v tej novi agenciji delal. Mi predlagamo, da ministrstvo čim prej razmisli o tem v neki širši javni razpravi, na kakšne načine, kaj bodo mehanizmi podpore inovacijam, kako bodo različni deležniki, ker imamo različne potrebe v tem prostoru, kako bodo deležniki podpirani in s kakšnimi finančnimi sredstvi, tako kot je bilo tudi že omenjeno in kakšna naj bi bila ta dinamika po letih. Ker teh vsebinskih uvidov še nimamo, se nam zdi, da so nekateri predlogi preuranjeni. In zato smo predlagali tri predloge, se pravi, da obstoji upravni odbor s sestavo, kakršna je že zdaj, nadaljuje oziroma lahko odloča tudi na področju inovacijske dejavnosti. Se pravi, mi smo mnenja, da se s širjenjem upravnega odbora lahko veča vpliv na odločitve, predvsem pa se niža operativnost tega organa. Že zdaj je bila skrajšana doba članov upravnega odbora iz 4 na 2 leti, ne, zdaj pa se še pač širi. In nam se zdi, da pač delo ne bo učinkovito in da lahko deležniki, ki so zdaj zastopani v upravnem odboru, kompetentno o tem pač odločajo.

Potem komentar na predlog sestave inovacijskega sveta. Zdaj smo izvedeli, da v bistvu je bilo to upoštevano, se pravi, mi predlagamo, da je en član tudi s strani akademskih partnerjev. Mi smo tukaj pomemben deležnik, ne, ustvarjamo inovacije in jih prenašamo naprej v družbo, v industrijo in mislim, da je primerno, da tukaj lahko pač sodelujemo. In tretja, se pravi določila glede izpolnjevanja pogojev za zaposlitev direktorja. Se tukaj absolutno strinjamo, da ta določila ostanejo takšna kot so bila do zdaj, se pravi, da se ohrani ta pogoj doktorata in izkušenj pri vodenju v znanstveno raziskovalni dejavnosti, ker ima celo vrsto specifik, od zakonskih, vsebinskih in tako naprej, tako da tukaj nekdo s tega področja mora obvezno pač to delati. Se pravi, mi predlagamo, se pravi, črtanje 15. in 16. člena glede določil za upravnega odbora in direktorja in potem dopolnitev 17. člena, kot je bilo že predlagano, glede sestave inovacijskega sveta.

Morda za konec samo še kratek komentar glede 64. člena. Tukaj smo v Koordinaciji samostojnih raziskovalnih inštitutov prepričani, da je potrebno s tem nadaljevati tako kot je pač zdaj predlagano. To se dopolnjuje zato, da se bo to sploh lahko izvajalo v našem prostoru. Tukaj gre zdaj za nagrajevanje tistih raziskovalcev, ki so izjemno uspešni v mednarodnem merilu. Teh ni veliko v Sloveniji, ne, govorimo o teh najbolj prestižnih projektih. Se pravi, gre za evropsko financiranje, gre za sredstva, ki niso proračunska in tukaj v bistvu samo omogočamo neko boljše plačilo za njihovo delo, kar je recimo, kar bo recimo potem pomembno izboljšalo kompetitivnost našega raziskovalnega prostora. Ker to poteka tako počasi od uveljavitve zakona, se že dogaja, da ti vrhunski raziskovalci del svojih projektov prenašajo v druge države, ki to omogočajo, zato mi zelo podpiramo ta predlog in upamo, da bomo lahko to čim prej začeli tudi izvajati, da bo naše raziskovalno, razvojno, inovacijsko okolje kompetitivno in bomo lahko privabili in slovenske raziskovalce iz tujine, kakšne tuje raziskovalce, predvsem pa bomo omogočili dobre razmere za delo tukaj v Sloveniji.

Hvala lepa.