Govor

Matjaž Krajnc

Hvala lepa. Obstoječi, trenutno veljavni Zakon o znanstveno raziskovalni in inovacijski dejavnosti je opredelil organiziranost in opravljanje znanstveno raziskovalne inovacijske dejavnosti na način, da se v enoten sistem povezujejo deli znanstvenoraziskovalnega in inovacijskega sistema. Ker nov oziroma novela Zakona o Vladi Republike Slovenije določa novo razporeditev pristojnosti med resorji in v enotno ministrstvo združuje visoko šolstvo, znanost in inovacije, je ob tem pomembnem institucionalnem koraku povezovanja politik treba hkrati operacionalizirati tudi izvedbeno raven, ki jo predstavljata dve dosedanji agenciji, in sicer Javna agencija Republike Slovenije za raziskovalno dejavnost in Javna agencija Republike Slovenije za spodbujanje podjetništva, internacionalizacije, tujih investicij in tehnologije SPIRIT Slovenija. Že obstoječi zakon o raziskovalni in inovacijski dejavnosti je predvidel tesno povezovanje agencij, ki financirata znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost, s spremembo zakona pa se ustanavlja ena agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost, kar bo omogočilo učinkovitejše in doslednejše izvajanje ukrepov znanstvenoraziskovalne in inovacijske politike. Z uvedbo enotne agencije bo poleg administrativnega optimiziranja delovanja dosežen tudi vsebinski preplet oziroma omogočena neprekinjena podpora aktivnostim vzdolž celotne lestvice tehnološke pripravljenosti. Nova inštitucija bo temeljila na ločenih strokovnih organih, znanstvenem svetu in inovacijskem svetu, ki bo ključni organ za področje inovacijske dejavnosti in ga vzpostavljamo s predlagano novelo. Sestavljajo ga člani predstavniki različnih deležnikov inovacijskega okolja, medtem ko bodo ostali organi, to sta upravni odbor in pa direktor, skupni. Na ta način bo zagotovljeno kar največje sodelovanje in komplementarnost instrumentov podpore. Koncept enotne agencije z dvema strokovnima organoma je bil predstavljen, prediskutiran in soglasno podprt tudi na seji Razvojnega sveta Republike Slovenije.

Druga vsebinska točka spremembe je sprememba 64. člena, v katerem določneje definiramo način implementacije nagrajevanja v projektih, ki jih ta člen definira. Poleg javnih raziskovalnih organizacij so v nabor inštitucij vključeni tudi javni zavodi iz 81. člena zakona. Na ta način izenačimo obravnavo raziskovalcev v vseh javnih zavodih, ki so prejemniki stabilnega financiranja. Poleg tega je določena tudi nacionalna referenca, ki je potrebna za določitev plače v centralnih projektih Evropske komisije, in pa opredeljen podzakonski akt. V dopolnitvah je eksplicitno opredeljena neposredna sklenitev pogodbe v skladu z javnofinančnimi predpisi kot možen instrument financiranja znanstvenoraziskovalne in inovacijske dejavnosti. Na ta način bo mogoče lažje izvajati predvsem instrumente evropske kohezijske politike in instrumente v okviru načrta za okrevanje in odpornost.

V predloženih amandmajih, ki so bili danes vloženi, so upoštevani predlogi Zakonodajno-pravne službe, redakcijski, nomotehnični, usklajeni s pravnimi normami. Upoštevani so predlogi KOsRIS in rektorske konference, tako da je dodan še en član njihovega predstavnika v inovacijski svet. In pa natančneje so opredeljeni pogoji za direktorja; dodana je, dodan je pogoj, da mora kandidat za direktorja izpolnjevati vodstvene izkušnje na področju znanstveno raziskovalne in inovacijske dejavnosti.

Če na kratko rezimiram tiste ključne poudarke v noveli. Se pravi, potrebna je zaradi implementacije Zakona o Vladi in Zakona o državni upravi, zaradi vzpostavitve nove agencije potrebno definirati pristojnosti njenega inovacijskega s dela ter na novo določiti organe in pogoje za njihovo imenovanje zaradi širjenja kompetenc, pristojnosti. Ključni organ za področje inovacijske dejavnosti, ki je vzpostavljen iz novele, inovacijski svet, ki ga sestavljajo člani predstavniki različnih deležnikov inovacijskega okolja. Skozi celotno besedilo zakona je spremenjeno poimenovanje agencije, poleg tega pa novela prinaša še nekatere manjše popravke, se pravi, kot rečeno, opredelitev nacionalne reference za implementacijo 64. člena zakona, opredelitev inštrumenta neposredne sklenitve pogodbe, kadar so za to izpolnjeni pogoji skladno z Zakonom o javnih financah in pa spremeni se sestava Razvojnega sveta Republike Slovenije, in sicer v nazivih dveh resornih ministrov.

Tej noveli, ki je danes pred vami in je predvsem tehnične narave, bo seveda sledila še ena, ki bo vsebinsko zahtevnejša in bo oblikovana skladno z dosedanjo prakso vključevanja zainteresirane javnosti v proces oblikovanja tega novega besedila.

Hvala lepa.