Govor

Darjo Felda

Hvala lepa.

Torej, seveda ugled učitelja kot takega in učiteljskega poklica je za nas seveda ključen zaradi tega, ker na ta način bomo lahko dobili ustrezne strokovnjake, ki bodo znali delati z mladimi in ki bodo potem dejansko poskrbeli, da bo naša družba v prihodnosti ustrezno urejena, ustrezno izobražena, ustrezno vzgojena in tako naprej. Vemo, da vsako delo z ljudmi seveda zahteva ustrezen odnos do soljudi, zlasti je tu pomembno še delo v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah, pa tudi na univerzah, ker kot rečeno, tisti, ki opravlja to delo z ljudmi, naj bo to vzgojitelj, učitelj, visokošolski učitelj, karkoli že je v tem procesu, je dejansko zgled za mlade ljudi, ker tako ali drugače mladi človek, otrok, mladi človek opazuje tega človeka, ki mu je morda tudi za vzor, če vidi v njem nekaj dobrega, zato je potrebno iskati skupne napore.

Tudi sam sem bil seveda učitelj, najprej v srednji šoli, potem dolga leta tudi na eni fakulteti, pa na drugi fakulteti, v zadnjih skoraj 20 let na Pedagoški fakulteti, kjer je še posebej ključno, da se med seboj dobro razumemo ljudje na fakulteti in tudi, da imamo dobre odnose z vsakim študentom posebej in tudi gojimo odnose med študenti take, kot morajo biti tudi kasneje v vseh aktivih. Seveda je pa težava v tem, da so potrebni res dodatni napori, ker vemo, da ljudje smo si različni, nekateri smo taki, drugi drugačni, morda eni niso ali pa se ne zavedajo recimo svojega poslanstva, ko grejo v vzgojo in izobraževanje, zato je treba z njimi še posebej temeljito imeti pogovore, zlasti tu so potrebni tudi pogovori med ravnatelji in učitelji, med ravnatelji, ko se srečajo ravnatelji, med učitelji, ko se srečajo učiteljska društva in tako naprej. Tako, da jaz mislim, da to več doprinese k temu kot pa recimo, če bi ministrstvo dalo neki formalni ali pa formaliziran ukrep. Namreč, če pogledam jaz tudi malo statistiko, ki je znana že, torej recimo, kako učitelji sami sebe gledajo in vidijo v nekem društvu, v neki družbi torej samo 6 % osnovnošolskih učiteljev je takih, ki menijo, da je njihov poklic oziroma njihov položaj cenjen v družbi, in 10 % je srednješolskih učiteljev, medtem ko povprečje v OECD je pa 26 %. Poleg tega recimo imamo podatke iz 2018 leta, ko je samo 3 % osnovnošolskih učiteljev menilo, da snovalci politik, to pomeni mi, ministrstva, država kot taka, parlament, vsi, ki imamo te politike in ki delamo politike za njih, torej za njihovo delovno okolje, samo 3 % meni, da mi, torej kot snovalci politik, cenimo njihove poglede in mnenja. Pri srednješolskih učiteljih je to mnenje samo malenkost višje, torej, če je bilo tam 3 %, je tukaj 4 %, to je zelo malo. Zato mislim, da ravno tako, da s prevelikim normiranjem nekih, postavljanje nekih ukrepov, nekih zakonov, pravilnikov, jaz mislim, da tukaj bi imelo kvečjemu negativni učinek. Mi moramo dejansko sami biti vzor kot ministri, kot sekretarji, kot tisti, ki delamo tukaj, kot poslanci, predstavniki tudi drugih združenj vsem učiteljem in jim prisluhniti. In na ta način jaz mislim, da bomo več dosegli, kot pa, če delamo še kakšne dodatne ukrepe, ki morda ne bi imeli tistega odziva katere morda bi mi želeli. V povprečju OECD je tukaj res višje, 14 % pri nas vidimo3, 4 % , torej tam je 14 %, tudi relativno majhno, torej na splošno je to majhno.

Kar se tiče ugleda oziroma učiteljskega ugleda tudi v kakšnih bolj razvitih državah, torej ravnokar prihajamo iz konference o učiteljstvu, pravzaprav na splošno, torej to smo bili skupaj s kolegi iz sindikata, ker smo imeli skupne, pogledate, vsaka država je bila predstavljena z ministrom in predstavnikom, predsednikom ustreznega sindikata, učitelji učiteljstva, to je različno od države do države, ker so enaki, niso enaki pogoji kot pri nas ali pa tudi niso enaki nekaj zakoni, enaka delovanja in tako naprej, ampak v glavnem vedno je bil minister ali pa nekaj ustreznega in seveda ustrezen predstavnik sindikata, predstavnik sindikata učiteljev. In imajo tudi drugod zelo velike težave glede tega, težave pri ugledu, pri pridobivanju učiteljev in že enkrat prej pravzaprav sem izvedel od kolega iz Nemčije, to je predstavnik ministrstva iz Nemčije, pravi, čeprav so mi oni povišali plače, pa to kar krepko povišali plače učiteljem, se s tem ni izboljšal položaj, da bi dobili zaradi tega več učiteljev, to pomeni, da so tudi drugi razlogi, zaradi katerih se je treba potruditi.

Pri nas, jaz sem vesel tudi zaradi tega, ker smo vendarle zdaj nekako dobili nek konsenz ali pa nek skupen jezik tudi s sindikatom in bomo šli dejansko skupaj v to, da bi poskušali dvigniti ugled učitelja, učitelja pri nas, navsezadnje je morala vsaka država, ki je bila prisotna v Ameriki, dati svoje 3 zaveze, skupne zaveze ministrstva in sindikata in mi smo dejansko, tukaj imam ravno to kar smo mi morali dati pravzaprav nekako od sebe, torej skupaj smo mogli tam dobiti se in povedati kaj pravzaprav je pri nas tisto kar nas najbolj trenutno žuli in eno je ravno to, da želimo ravno imeti kontinuirano in sistemsko to povezovanje s sindikati, da najdemo neke skupne pogovore in najdemo tudi neke skupne rešitve, ki bi potem lahko bile tudi zakonske rešitve na koncu. Drugo je ravno to, želimo res najti neke načine, da bi promovirali učiteljski poklic, to je naša skupna zaveza. In ta tretja je tudi ravno to, da bi želeli promovirati tudi v smislu, da bi nekoliko se povišale plače, to nekako zdaj neka konsenz je, tečejo še pogovori in mislimo, da nekako te tri zaveze, ki smo jih dali, da bomo v roku enega leta vsaj našli nek napredek. Mi se zavedamo, da ne moremo zdaj kar naenkrat od tistih 3 odstotkov od učitelj, ki nas nekako razume ali pa nas podpira, da bomo prišli potem na 15, nemogoče, ampak vsaj nek napredek nekako si želimo. Namreč ta konferenca o učiteljstvu je vsako leto, naslednje leto je v Singapurju in bomo verjetno morali poročati o tem, kaj smo od tega uspeli narediti, kaj ne. To jaz mislim, da je ena taka zadeva, ki je res, bi rekel, kar splošno po svetu razširjena, ta težava z učitelji. Vsi so dali neke zelo podobne zaveze. Eni sicer bolj drugačne, bom rekel, ker je pač odvisno od države do države, ampak nas trenutno je ravno to tisto, ta glavno, to pomeni, mi moramo najti način, kako učitelju dati neko veljavo v družbi.

Zaenkrat bi morda samo tole. Hvala lepa.