Govor

Hvala za besedo, spoštovana predsednica, spoštovani predstavniki ministrstev, tako za visoko šolstvo, kot tudi za izobraževanje in znanost. Ostalih vabljenih vidim, da ni.

Zakaj smo se v Poslanski skupini SDS sklicali, odločili, da skličemo nujno sejo glede nerealizacije sprejetih sklepov. Ker sam osebno moram priznati, da ne samo v skladu s parlamentarno prakso, predvsem pa v skladu z Ustavo in pa s Poslovnikom Državnega zbora bi bilo pravilno, da se Vlada oziroma posamezna ministrstva odločijo in sklepe tudi realizirajo. Zdaj, v Ustavi imamo določeno, da Vlada in posamezni ministri v okviru svojih pristojnosti, da so samostojni, ampak odgovorni Državnemu zboru. 237. člen Poslovnika Državnega zbora govori, citiram: "Da, če Državni zbor lahko sprejme sklep, s katerim se od Vlade ali posameznega ministra zahteva, da poroča Državnemu zboru o izvrševanju zakonov, drugih predpisov, ki jih je sprejel Državni zbor ter o drugih ukrepih iz svojih pristojnostih in njihovih učinkih." Zdaj v nadaljevanju bom pokazal vsaj na petih primerih sklepov, ki smo jih sprejeli tako na tem matičnem odboru, kot tudi na Odboru za zdravje in po našem mnenju tudi v tem odnosu med zakonodajno in izvršilno vejo oblasti menimo, da gre nekako za podcenjujoč odnos posameznih ministrstev ne samo do poslancev, ampak tudi do državljanov, ki preko poslancev in poslanskih skupin zahtevajo posamezne rešitve. Zato danes želimo, da se na kratko, prvič kot predlagatelji soočimo s tem, kje so sklepi in želimo tudi odgovore. Zakaj pa želimo odgovore? Saj veste, za sprejetje sklepov v odboru je potrebna večina, opozicija nikjer nima večine. Skratka, odbor ima po navadi ob koncu razprav več možnosti. Eno je, kar se največkrat zgodi, da koalicija vse sklepe opozicije zavrne. Potem so sklepi, ki jih opozicija in koalicija uskladita ali pa tudi prihaja do primerov, do katerih je tudi prišlo, ko koalicija ni proti sklepom, skratka so zagotovljeni vsi poslovniški pogoji, da so sklepi sprejeti. Tako da težko govorimo, da gre za neke sklepe oziroma zahteve manjšine tu v Državnem zboru, ampak so vedno sklepi sprejeti v skladu s poslovnikom in večinsko potrjeni. Skratka, danes bomo poskušali prikazati pet primerov, ko se sklepi niso realizirali. Me je pa, pravkar so me iz strokovnih služb, vsaj naše poslanske skupine obvestili, da je prišlo, da je ob 13. 56 minut prišel opomnik s 17. nujno sejo Odbora za izobraževanje, znanost in mladino na 12 straneh. Jaz sem v tem času, ko sem tudi prosil, da sem malo počakamo sejo pogledal in nikjer ne vidim, da bi vsi poslanci dobili opomnik Ministrstva za vzgojo in izobraževanje glede na sklepe omenjene zahteve za sklic nujne seje Odbora za izobraževanje. Zdaj, če gre za gradivo, ki je namenjeno koalicijskim poslancem, potem upam, da ni prišlo do napake in je to gradivo zašlo tudi v opozicijo drugim. Drugače pa bi bilo bom rekel pošteno da se to gradivo pripravi prej, kajti dobili smo pred nekaj dnevi odgovor s strani Ministrstva za visoko šolstvo znanost in inovacije pojasnilo v zvezi z zahtevo naše poslanske skupine, ki deloma odgovarja deloma pa postavlja nova vprašanja glede nerealiziranih sklepov tako da bi v nadaljevanju morda predlagal da s strani Ministrstva za vzgojo in izobraževanje dobimo odgovor komu je to gradivo, ki sem ga pridobil, namenjeno? Ker če bi bilo namenjeno vsem, bi bilo prav, prvič, da ga vsi dobimo, drugič pa tudi, da ga uradno pregledamo, kajti sedaj bo težko govoriti o sklepih, ko pa imamo gradivo, ki je v Državni zbor prišlo pred pol ure. In še enkrat, spoštovana predsednica, jaz osebno lahko še enkrat pogledam prejeto gradivo. Danes po tem času, ko naj bi prišlo, sem dobil mail od župana in pa mnenje glede enih drugih zakonov in pa dva maila našega vede sekretarja, tako da jaz osebno tega nisem dobil, ampak še enkrat, jaz upam no, da bom morda malo bolj na kratko povedal kje sklepi niso bili realizirani, potem pa upam, da bodo predstavniki obeh ministrstev, ali v ustni obliki ali pa morda tudi zaradi časovne dinamike, nam povedali kako je s temi sklepi.

Skratka, da začnem, že 6. julija leta 2022, torej pred enim letom in pa skoraj štirimi meseci, sta bila na seji sprejeta dva sklepa, torej, da odbor predlaga Ministrstvu za izobraževanje, da že v preteklem šolskem letu uporabi vse obstoječe mehanizme s katerimi lahko poveča telesno dejavnost v šolskem času, tako za učitelje kot tudi učence. Zdaj ta sklep je bil delno realiziran, saj glede na poslansko vprašanje kolegice Alenke Helbl izhaja, da so v novem šolskem letu dodatno sofinancirane zgolj dodatne ure gibanja v prvem vzgojnem izobraževalnem obdobju na določenih šolah, medtem ko v večini šol in pa v drugih vzgojno izobraževalnih obdobjih ne, niti za otroke niti za učitelje. Potem smo, kot rečeno, že pred letom in štirimi meseci predlagali oziroma sprejeli sklep, da se v najkrajšem možnem času, najkasneje pa do začetka šolskega leta 2023, 2024 ponovno vzpostavi program Zdrav življenjski slog. Zdaj, glede na to, da smo že v šolskem letu 2023/2024 ugotavljamo, da ta sklep ni realiziran in očitno tudi ne bo, skratka o tem govorijo tako dejstva iz časovnice in pa tudi odgovor na pisno poslansko vprašanje prav tako kolegice Alenke Helbl.

Tretji sklep, da bi morala Vlada pripraviti celovit paket ukrepov pomoči slovenskim občinam, zasebnim vrtcem s koncesijo in zasebnim vrtcem, ki izvaja javno veljavni program s katerim bi pokrili dvig vseh stroškov dela, ki so nastali po 1. januarju, iz stroškov rasti cen hrane in energentov. Ta sklep ni realiziran. V bistvu je Vlada napisala problema ni, zato se s tem tudi ne bomo ukvarjali, kar pa seveda v praksi ne drži.

Potem smo tudi predlagali sklepe, ki sicer niso imeli nekih konkretnih rokov, razen to, da se opravi analiza ukrepov in zakonodajnih sprememb, ki so jih druge države članice sprejele v zvezi s preprečevanjem nasilja med mladoletnimi in to analizo v treh mesecih predstavil Odboru za izobraževanje. To je bilo letos maja in pa junija. Skratka, trije meseci so pretečeni. Še enkrat, jaz upam, da v tem gradivu, ki je bilo očitno nekaterim poslanim, bo tudi del tega odgovora, kajti do tega trenutka teh odgovorov nimamo.

Potem pa smo imeli tudi sklep, ki je bil tako na Odboru za zdravstvo, ki pa se dotika predvsem Ministrstva za visoko šolstvo. To pa je glede sklepa, da Ministrstvo za visoko šolstvo v okviru svojih pristojnosti pripravi predloge ukrepov, časovnico in nosilca izvedbe ukrepa s ciljem povečanja števila vpisnih mest za študij medicine, farmacije in dentalne medicine ter povečanje vključenosti zdravnikov v pedagoški proces od vključenega študijskega leta 2023/2024 dalje. To, sicer še enkrat ponavljam, smo dobili kratko pojasnilo s strani državnega sekretarja, dr. Matjaža Krajnca, ki je bil pred eno uro tukaj prisoten, glede finančnih sredstev.

Kar se pa tiče sklepov glede teh čipov, da bo to delalo ministrstvo z digitalizacijo, pa dvomimo da bo na tem področju kaj sprejeto. Ker smo dobili ta odgovor, tudi nismo naknadno vabili Ministrstva za digitalno preobrazbo, kajti verjetno bo na kakšnem drugem času in pa drugem odboru priložnost, da tisti sklep tudi realiziramo.

Skratka, naši sklepi, ki so bili do sedaj predlagali in tudi s pomočjo koalicije sprejeti, za kar se koalicijskim poslancem tudi zahvaljujemo, na žalost niso dobili učinkovitega epiloga na drugem nivoju, torej na delu izvršilne veje oblasti. Po našem mnenju, še enkrat, je to v neskladju z določbo Ustave in pa tudi v neskladju z določbami Poslovnika Državnega zbora. Zato danes predlagamo, da se sprejme naslednji sklep na koncu, da se ministrstva, ki so vpeta v nerealizacijo teh sklepov pozove, da ponovno proučijo vse že sprejete sklepe Odbora za izobraževanje, znanost in mladino ter jih realizirajo.

Glede na to, da je v tem času prišlo eno pojasnilo s strani Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in inovacije, ki smo ga dobili, mislim da, vsi poslanci tega odbora in da je pred pol ure prišlo nek opomnik s področja Ministrstva za vzgojo in izobraževanje jaz upam, da bo morda kakšen ta nerealiziran sklep že danes obravnavali veliko bolj vsebinsko, kot pa je bil morda kakšen nevsebinski odgovor predstavnikov Vlade. Recimo, zelo nas moti, da ko vsi ugotavljamo, kako imajo vzgojno izobraževalni zavodi probleme glede stroškov rasti cen hrane in energentov, da Vlada sprejme enostaven odgovor, ki, prvič, nikakor ne drži, drugič pa dela probleme. Torej, da nikakršen ukrep ni potreben.

Jaz tukaj ne govorim samo kot predstavnik opozicijske stranke, sem tudi občinski svetnik in moram priznati, da ko vsako drugo ali tretjo sejo na našem občinskem svetu sprejemamo določene ukrepe, ali proračun ali pa višje cene vrtcev in pa programov, moramo reči, da se nikakor ne strinjamo s takšno ugotovitvijo Vlade, da pomoč s strani Vlade ni potrebna. Seveda, Vlada si roko opere, potem pa vsi kažejo na župana in pa na občinske svetnike, pa tudi na ravnatelje v predšolski in osnovnošolski vzgoji, kjer je občina ustanovitelj, češ, kaj vi nimate ali nobenih vplivov ali pa ne poznate dejstev. Še enkrat, občinski svetniki in pa verjetno vsi župani zelo dobro vemo kaj pomeni dvig rasti cen hrane in pa energentov in da, bom rekel, vsak zapitek mora nekdo plačati. In če Vlada počne določene neumnosti je prav, da jih ona plača, ne pa da to prevali na župane, občinske svetnike, predvsem pa, kar je najbolj nesprejemljivo, na same otroke oziroma starše.

Skratka, danes upamo, da razprava ne bo dolgo, da bodo na koncu sprejeti sklepi, da bodo resorna ministrstva sklepe izvršila. Kajti, še enkrat, če imamo Ustavo in če imamo Poslovnik je prav, da se tega držimo. In nenazadnje, ne samo ustna beseda, tudi zapisani sklepi morajo nekaj veljati v normalni pravni demokraciji. Najlepša hvala.