Govor

Danijel Kastelic

Hvala lepa za besedo, spoštovana predsednica. Spoštovane poslanke in poslanci, gospod državni sekretar, lep pozdrav.

Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide, je predlog zakona obravnavala na 3. izredni seji, 11. julija in na 12. seji zadnjega avgusta letošnjega leta. Na 3. izredni seji smo se seznanili z obširnimi pripombami službe Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, Nacionalnega inštituta za javno zdravje, Združenje zdravstvenih zavodov Slovenije, Zveze organizacij pacientov Slovenije in Zbornice zdravstvene in babiške nege Slovenije, Zveze strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov. Na podlagi vseh predstavljenih stališč in razprave članov komisije smo ocenili da bi do obravnave predloga zakona na vašem odboru lahko prišlo do sprememb, zato smo počakali z odločanjem o predlogu zakona do konca avgusta. Pričakovali smo morebitne amandmaje k nekaterim odprtim vprašanjem, Ministrstvo za zdravje pa nam je obljubilo tudi dodatna pojasnila in gradiva v zvezi z družbo DIGI zdravje, ki nam jih sicer na to ni posredovalo. V razpravi o predlogu zakona smo člani komisije digitalizacijo zdravstva prepoznali kot dober pristop k optimizaciji procesov v zdravstvu, ki bi lahko prinesel korist tako za paciente kot celoten zdravstveni sistem. Dosedanji sistem je namreč zamuden, predvsem pa po nepotrebnem obremenjuje paciente, zaposlene v zdravstvu, pri čemer predvsem zdravniki nimajo na voljo vseh relevantnih in že obstoječih podatkov za lažje odločitve glede zdravljenja pacienta. Komisija o digitalizaciji zdravstva prepozna tudi možnost bistvenega znižanja stroškov zdravstvenih storitev v sistemu in možen pozitiven vpliv na skrajševanje čakalnih vrst in s tem na nižje stroške v zdravstvu, kjer bodo pacienti dobili oskrbo bolj pravočasno. Zanimalo nas je predviden pozitivni učinek vsega navedenega, saj bi slednje v veliki meri uravnotežilo skrbi nekaterih deležnikov glede velikega obsega sredstev, ki se jih bo vložilo v sistem. Na to vprašanje nam sicer Ministrstvo za zdravje ni znalo ponuditi odgovora. Zavedamo se, da bo novo zastavljen sistem na enem mestu združeval zelo velike količine občutljivih osebnih podatkov, zato je po naši oceni varstvo podatkov v novem sistemu nujno treba vzpostaviti na najvišji možni ravni z ustreznimi varovalnimi mehanizmi ter strogo omejiti dostop do podatkov na tiste osebe, za katere je dostop do podatkov res utemeljen, hkrati pa je treba zagotoviti ustrezno raven dostopa do podatkov s strani pacientov in transparentnost vpogledov v pacientove podatke, na kar opozarja tudi Zveza organizacij pacientov Slovenije.

Komisija je večji del razprave namenila predvsem izvajalcu centralne digitalizacije v obliki družbe z omejeno odgovornostjo DIGI zdravje. Spraševala se je tudi, zakaj je predlagatelj odločil ravno za takšno obliko delovanja in zakaj se ni raje odločil širiti pristojnosti Ministrstva za zdravje ali pa Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, ki ima na tem področju dolgoletne izkušnje. Komisijo skrbi tudi to, kje bo ta družba dobila ustrezne kadre, ki jih na tem področju že tako primanjkuje in izrazila zaskrbljenost, da se bo na tak način slabilo kadrovsko podporo na področju IKT pri izvajalcih. Dodatno skrb predstavlja dejstvo, da ministrstvo za zdravje še nima izdelanega plana, od kje in kako bo dobilo želeni kader. Komisija prav tako pričakuje, da bo družba, tako kot to omogoča sistem ZZZS, zagotavljala dostopnost do podatkov 24 ur na dan, prav tako pa tudi ustrezno zaščito občutljivih podatkov. Skrbi jo tudi, da bodo na koncu tudi pri tej družbi prevladale pogodbene oblike dela in ne redne zaposlitve, kar pa bo za sistem zagotovo dražje.

Opozarjamo tudi na to, da se mora hkrati z ukrepi za digitalizacijo zdravstva razmišljati tudi o vseh tistih zavarovancih, predvsem starejših, ki imajo zaradi slabe računalniške opismenjenosti že v trenutnem sistemu težave z dostopom na primer do aplikacije e-Zdravje ter zVEM. Zanje bi bilo nujno treba najti ustrezno prilagojene načine dostopa do novega načrtovanega sistema oziroma jim bo treba pri tem zagotoviti pomoč. Komisija je na 12. seji na podlagi do tedaj znanih informacij in razprave na 3. izredni seji komisije predlogu zakona navkljub določenim pomislekom večinsko izrekla podporo.

Spoštovane, spoštovani, hvala za vašo pozornost.