Govor

Hvala za besedo, spoštovana predsedujoča. Lep pozdrav kolegicam in kolegom in vsem vabljenim gostom.

Vidim, da marsikoga, ki je bil vabljen, ni na to temo, tudi iz ministrske ekipe vidim, da ni predstavnikov, so pa državni sekretarji, predstavniki Darsa, tako da verjamem, da bomo vsaj nekatere odgovore ali pa nekatere rešitve na današnji seji slišali.

Mislim, da je tema aktualna. Vsi, ki uporabljamo avtocestni križ pa tudi druge ceste, ugotavljamo, da ne glede na napovedi tako ministrstva in drugih služb, da se bo zadeva v septembru in v jeseni umirila, se to ne dogaja. Zato so še toliko bolj nerazumljive aktivnosti oziroma bolje rečeno neaktivnosti in naslavljanje problema, ki smo ga že vajeni s strani te Vlade in posameznih inštitucij, glede na opozorila in odbore, ki smo jih imeli že v pomladanskih mesecih, kjer je bilo z naše strani in tudi s strani drugih poslancev opozorjeno na to, da se bo verjetno zgodil kolaps. Ves čas je bilo govora, da bo to zaradi poletne konice in teh migracijskih tokov, ki so vezani na poletno sezono. Mi tudi v vmesnem obdobju nismo pritiskali na to, da se zadeva aktualizira, zdaj pa je, mislim da napočil čas, da tudi pristojni resorji in Dars pove, kaj bo ukrenil, kajti cel september in tudi zdaj prve dni oktobra še vedno doživljamo infarkte na cestah. S tem se nenazadnje povečuje ta časovna izguba pri vseh, ki uporabljajo avtocestni križ, da ne govorimo o povečanju onesnaženosti zaradi nepretočnosti teh cest. In zato smo se mi tudi odločili, da v bistvu na te zadeve ponovno opozorimo. Veliko imamo tudi klicev državljanov ali se bo na tem področju karkoli vseeno uredilo.

Mi smo že večkrat opozarjali na to, da je potrebno primerno uskladiti gradbene posege na avtocestah. Kot vsi veste, se je direkcija odločila in v poletnih mesecih na državnih cestah praktično ustavila vsa gradbišča, večinoma ta gradbišča stojijo še sedaj. Zdaj po novem je izgovor, da je potrebno večino energije usmeriti v odpravo posledic poplav, kar se lahko strinjamo, vendar začeti projekti tudi na državnih cestah se morajo čim prej nadaljevati, kajti vsi davkoplačevalci pač zagotavljajo to, da se proračun polni, in zato ni upravičeno da izgubljajo veliko delovnih ur na čakanju tako na avtocestah kot nenazadnje pred semaforji na državnih cestah, kjer so gradbišča odprta, se pa gradnja ne nadaljuje. Zato smo želeli s to sejo dobiti vsaj nekatere odgovore s strani pristojnih inštitucij, kaj bodo na tem področju ukrenili, se pravi, da bodo aktivno pristopili k temu, da se ti zastoji na nek način odpravijo. Vemo, da čarobnih paličic ni, vendar če se vsaj v nekem smislu stvari izboljšujejo, to pomeni, da nekdo aktivno pri tem sodeluje, če se bo pa nadaljevalo naslavljanje problemov in naslavljanje rešitev, pa se bojim, da bomo še v hujših zagatah v naslednjih mesecih, ko se bo, bi rekel, tem zastojem pridružilo še slabo vreme, slabša vidljivost in ko se bo mogoče zaradi teh neukrepanj povečalo tudi število nesreč tako na državnih kot na avtocestah.

Zato smo predlagali nekaj sklepov. Mislim, da so vsi sklepi primerni, da jih tudi podprete tudi tisti, ki ste v koaliciji. Gre za prvi predlog, da se v roku enega meseca pripravi neke ukrepe in se o tem seveda pisno obvesti tudi odbor. Mislim, da to ne sme biti prevelika težava glede na to, da vsi, ki lahko pri tem sodelujejo, sedijo v tej dvorani trenutno. Drugi sklep, da Odbor za infrastrukturo je, infrastrukturo, okolje in prostor pač poziva Ministrstvo za infrastrukturo, da se pospeši postopke za preusmeritev tovornega prometa iz cest na železnice. O tem vsi veliko govorite v javnosti in se s tem hvalite, ampak do zdaj samo naslavljate to, ne pa realizirate. In tretji sklep, kjer pa mislim, da se boste vsi strinjali. Glede na podatke, ki jih je posredoval DARS, se pravi, da se ponovno ustanovi avtocestna policija, ker je bil to dober ukrep, ki je pripomogel k večji varnosti, manj je bilo nesreč, manj je bilo zastojev, ni se dogajalo, da so kamioni prehitevali. Tisti, ki ste veliko na avtocestah, pa zdaj ugotavljate, da se vsi ti, vse te, bi rekel, nedovoljene stvari ponovno pojavljajo in s tem tudi onemogočajo neko pretočnost na avtocestah. Jaz upam, da bo nek posluh in da se te sklepe podpre, predvsem je pa pomembno, da dobimo vsaj nekatere odgovore oziroma verjetno so pristojne službe naredile neko analizo, zakaj do teh zastojev v letošnjem letu prihaja v tako velikem obsegu. Mi se lahko strinjamo, da se promet povečuje, vendar tudi v letu 2022 ni bil bistveno manjši, tudi v času turistične sezone ne moremo govoriti o nekih rekordih, kar pomeni, da smo približno v isti situaciji, zastoji so pa verjetno za mnogokratnik večji kot v prejšnjih letih, ko so se ravno tako opravljala nekatera dela na avtocestah, ampak so bila očitno bistveno bolje koordinirana, pa tudi vsi drugi ukrepi, ki smo jih naslavljali.

Zdaj želimo tudi seveda odgovore na nekatere naše predloge, ki so bili dobronamerni. Govorimo o uvedbi vinjete za, znižane vinjete za nočni prevoz, bi rekel, tovornih vozil preko preko naših avtocest, zakaj ta ukrep ni uveden oziroma kje so tu ovire. In še druge stvari, ki jih bomo v razpravi odprli. Želimo seveda čim več konkretnih odgovorov in pričakujemo kasneje tudi pisni odgovor v roku enega meseca, kaj se bo na tem področju zgodilo. In upam, da bo to tudi spodbuda vsem, da se resno lotijo te zadeve, kajti pritisk državljanov in zahteve po odgovorih se iz dneva v dan stopnjujejo in upam, da je to nek razumen pritisk tudi na tiste, ki imate škarje in platno, da se stvari spremenijo. Treba je škarje vzeti v roke in platno, ne pa samo pisati, da boste to naredili.

Hvala.