Govor

mag. Dejan Židan

Hvala predsedujoči. Za razliko od prejšnjega predloga uredbe je ta uredba, ki je sedaj pred vami, bistveno bolj zapletena. Tudi je potrebno povedati, da obravnavali smo jo že v času švedskega predsedstva, pa je potem verjetno tudi zaradi zapletenosti postalo nekoliko manj, hitrost se je zmanjšala. Sedaj se pod novim predsedstvom zopet pospešeno obravnava.

Zakaj je ta predlog uredbe pomemben? Gre za tole, da Evropska unija želi urediti tudi možnost, da kadar se ugotovi, da se kakšen proizvod, je posledica prisilnega dela, da obstaja mehanizem, da se ta proizvod umakne s trga oziroma celo prepove proizvodnja. Torej gre za neko usmeritev, ki mislim, da je splošno zelo potrebna, splošno zelo sprejeta. Tisto, kar je mogoče pomembno, neko obliko ureditve že imajo nekje drugje po svetu, recimo primer sta Kanada, primeri so Združene države Amerike.

Kje so trenutne težave, ki še niso v celoti rešene? Mimogrede, z nami je tudi gospa Breda Goršek, ki se je ravnokar vrnila iz Bruslja. Tam je dva dni potekalo intenzivno usklajevanje na ravni delovne skupine za notranji trg. Če boste želeli, bo tudi povedala kakšno ozadje.

Kje so trenutne težave, ki niso razrešene? Kot prvo, zakaj se o tem sploh pogovarjamo, zakaj se pogovarjate s predstavniki Ministrstva za gospodarstvo, saj mi nismo pristojni za delo, to je drugo ministrstvo pristojno. Z nami se pogovarjate zato, ker nismo mi tisti, ki konkretnemu podjetju rečemo, da gre za prisilno delo, vendar če se ugotovi, da je prisilno delo, pa se pričakuje seveda od našega inšpektorata verjetno, da bo tisti, ki bo na trgu umaknil proizvode, zato se pogovarjamo to na direktoratu za notranji trg, tudi na ravni Evropske unije. Tu gre za umik proizvodov, ki so posledično umikajo zato, ker so posledica prisilnega dela. Tisto na kar smo mi takoj opozorili kot Slovenija, pa tudi večina ostalih držav, da če želimo izvajati pa res dobre inšpekcijske postopke, rabimo natančne definicije, prosim lepo, ne samo simbolnih besed, kajti če bodo simbolne besede, kar trenutno so, je samo sklicana neko konvencijo, ki je pomembna potem v praksi pomeni, da bo vsak inšpektor deloval različno, različne države bodo delovale različno in zato še vedno poteka razprava in želja večine držav, dajte jasno definirati, da bo lahko inšpekcija jasno reagirala. To je prvo vprašanje, ki še ni razrešeno.

Drugo vprašanje, ki je mogoče tudi pomembno je, mimogrede je za to uredbo seveda tri stvari urejamo. Prvič, potrebno je ugotoviti prisilno delo, potrebno je proizvode umakniti s trga in kot tretje, treba je umakniti tudi proizvode, ki so iz tujine prišli, pa je bilo tam prisilno delo. Tu nastane dodatna težava, kako pa lahko Evropska unija ugotovi, da je zunaj Evrope proizvod posledica prisilnega dela. Je seveda možnost, da verjamemo dokazilom tistih držav, ni prvič, marsikje tako poteka. Je možnost, ki je verjetno težko izvršljiva, da Evropska unija izvaja lastne inšpekcijske nadzore, v nekaterih primerih, recimo pri varni hrani, delno sistem tako poteka, ne pa v celoti. Ali pa kakšen drugi sistem, ampak potrebno je doreči. Tukaj se pojavi tudi eno vprašanje na katerega so vaši kolegice in kolegi opozorili včeraj na Odboru za gospodarstvo, kaj bo Evropa naredila v primeru, če gre za kritično surovino, da gre recimo za kakšen rudnik, ki je, definitivno se ugotovi, da je prisilno delo prisotno, ampak ta rudnik proizvaja nekaj, kar je pa nujno bistveno za delovanje, ne vem, proizvodnje električnih avtomobilov. Kaj bo Evropa naredila takrat? Odgovora seveda ni. Komisija v tem trenutku seveda ima stališče, da ne more biti izjem, kar je razumljivo stališče, po drugi strani pa tudi industrija opozarja, ja, ja, ampak, se bo potem proizvodnja avtomobilov v Evropi zaustavila. To so dileme za katere je bolje, da so razčiščene vnaprej.

Dileme kako v državi določiti pristojni organ, so lažje rešljive. Jaz prav vidim kako bomo na našem ministrstvu uredili. Jasno je, da ne bo tržni inšpektorat tisti, ki bo konkretni gospodarski družbi povedal, tu je prisilno delo. Mi imamo pristojne inšpekcije, ki so pristojne za delo, vendar v trenutku, ko dobimo odločbo, zapisnik, karkoli, na podlagi tega pa naš pristojni inšpektorat, tržni inšpektorat ima in se bo naučil proizvode umakniti. Tako, da nismo navdušeni nad tem, da bi ta uredba potrebovala novi inšpekcijski organ. Mi imamo inšpekcijo za delo, mi imamo inšpekcijo, ki nadzira proizvode, pač bodo dobili dodatna dela, ampak tudi o tem se še pogovarjamo na ravni Evropske unije. Prav tako se pogovarjamo tudi o prehodnem obdobju, da inšpekcijske službe v bistvu usposobimo.

Torej, stališče Vlade Republike Slovenije in predlog, da ga vi takšno sprejmete, ja, podpiramo. To je prostor, ki ga je potrebno urediti, vendar nejasnosti dajmo razrešiti vnaprej. Hvala predsednik.