Govor

Hvala lepa, predsednica. Dober dan vsem.

Imel bi dve zadevi. Najprej bi spregovoril o zadevi, o kateri sem na vas naslovil dopis 6. septembra in ki je posledica dogajanja v zvezi z neenako obravnavo v zvezi z dopustnostjo vloženih amandmajev pri zakonodaji. Da povzamem, v dopisu sem izpostavil nekaj dejstev v imenu Poslanske skupine NSi, da smo 31. avgusta vložili amandmaja, dva amandmaja k prehodnim in končnim določbam dopolnjenega Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2023 in 2024, pred tem seveda tudi identična amandmaja k istemu predlogu za obravnavo na matičnem delovnem telesu. V obrazložitvi teh dveh amandmajev smo obrazložili, torej navedli, da je v tem sklicu Državnega zbora bila vzpostavljena poslovniška praksa, in sicer pri obravnavi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov za leti 2023 in 2024 maja letos ter Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč in pri vložitvi teh dveh amandmajev smo seveda upoštevali to vzpostavljeno poslovniško prakso. Žal pa smo bili vsi skupaj priče na zadnji seji Državnega zbora, tudi, lahko rečem, še širša javnost, smo to naglasili še s postopkovnimi dialogi, da ta obravnava teh dveh amandmajev ni bila dopuščena. Podpredsednica je to svojo odločitev obrazložila in nas na napotila pravzaprav na ostale inštance in zaradi tega smo se pač poslužili tega, da smo vas v dopisu obvestili in opozorili na to in zahtevali pač razpravo danes pod točko razno. Namreč pri obravnavi prvega rebalansa letos, to pomeni 25. maja 2023, za drugo obravnavo v Državnem zboru so koalicijske poslanske skupine vložile amandma, ki je v prehodne in končne določbe vnesel nova člena v zvezi z zimskim letnim dodatkom ter izplačilom povečanega dela prejemkov upokojencev. Povsem jasno je, da te določbe niso izpolnjevale zahtevanih kriterijev za dopustnost amandmajev, kot so nam bili predočeni. Po vsebini namreč niso bile prehodne narave, ampak so v zakon vnesle novo materijo, ki ni imela nobene zveze z materialnimi določbami obravnavanega predloga zakona. Podobno je Odbor za infrastrukturo in okolje in prostor 8. avgusta 2023 pri obravnavi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč enako dopustil obravnavo amandmajev, ki so med prehodne določbe vnašali vsebino, ki ni bila prehodne narave. Amandmaji so v predlog zakona vnesli člene, ki niso prinašali oziroma ki so prinašali povsem novo zakonsko materijo ter celo uvajali nove ukrepe. Razumemo nujnost hitrega sprejemanja zakonskih določb, vendar se nam zdi in menimo in smo na stališču, da bi v takih primerih morala veljati za vse poslanske skupine enako. Evidentno je, da se poslanske skupine pri svojem delu tako na sejah matičnih delovnih teles kot na sejah Državnega zbora pri vlaganju amandmajev soočamo z neenako obravnavo, in posebej zaskrbljujoče je, spoštovana predsednica in vsi prisotni, da različna obravnava temelji na razlikovanju med koalicijskimi poslanskimi skupinami in opozicijskimi poslanskimi skupinami, kar odpira po našem mnenju celo vprašanje zlorabe parlamentarne moči večinskega dela Državnega zbora nad manjšinskim delom. Verjamem, da se vsi, vse poslanske skupine, vsi poslanci strinjamo, da mora Poslovnik veljati za vse enako. Prikrojena uporaba poslovnika v korist parlamentarne večine ter v škodo manjšine pa predstavlja izpodkopavanje temeljev načel parlamentarne demokracije.

Da je mera polna in da je naša pritožba oziroma opozorilo še bolj utemeljeno, naj navedem še s čisto svežim dogodkom, ko se je 5. septembra pri Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o finančnem poslovanju v postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju med amandmaji znašla sta se dva nova amandmaja, in sicer, za novi 137.a člen in za in amandma k 141. členu. Oba amandmaja so vložile koalicijske poslanske skupine. Pri obeh amandmajih je zapisana opomba Zakonodajno-pravne službe, ki se glasi, amandma ni vložen v skladu s tretjim odstavkom 129. člena Poslovnika Državnega zbora in kljub temu je predsednica delovnega telesa, gospa kolegica Lena Grgurevič, ta dva amandmaja dala na glasovanje in ta dva amandmaja sta bila sprejeta.

Spoštovana gospa predsednica, poglejte, eno leto, dobro leto delamo zdaj skupaj v tem sklicu. Ene stvari se tolerirajo v interesu, ne vem, intervencije, hitre pomoči, odziva na krize in tako naprej, ampak nekje pa zadeve najprej izgubijo pravno podstat. Še posebej smo občutljivi pri tem, da se razlikuje amandmaje in obravnavo oziroma dopustnost in nedopustnost amandmajev in da se interpretira Poslovnik glede na to ali amandmaje vloži koalicijska ali opozicijska poslanska skupina in drugo, nekje pa stvari izgubijo tudi mero dobrega okusa. Zahtevam v imenu Poslanske skupine Nove Slovenije, spoštovana predsednica, ker mislim, da ste tu vi prva in najbolj odgovorna za to, da se to preneha dogajati. Da se Poslovnik ali za vse začne uporabljati enako, torej, če je to dopuščeno koalicijskim poslanskim skupinam, naj bo tudi opozicijskim, pa če to zahteva spremembo Poslovnika, naj se spremeni tako, da bo to vsem dopustno, v kolikor pa ne, pa naj se vzpostavi tak red, da ne bo niti sence dvoma o tem ali smo vsi obravnavani enako glede tega.