Govor

mag. Dejan Židan

Hvala, gospa predsednica.

Moram povedati, da to drugo gradivo je prav tako pomembno, vendar na ravni Evrope je dosti manj usklajeno, kakor je bila 1. točka, ki je govorila o prisilni licenci. Za kaj se gre? G re se za to, da nekateri patenti postanejo standardi. Recimo USB priključek je patent, ki je pa postal standard in danes recimo proizvajalec mobitela, katere televizije, česarkoli ne more proizvesti svojega tehničnega čuda, če pač nima tudi USB priključka. In na marsikaterih področjih se dogodi, da patenti posameznih organizacij, posameznih lastnikov postanejo standardi, ki ga v resnici morajo uporabljati vsi. In akt, ki je pred vami, uvaja torej posebno, posebno besedišče, to je bistveni patent, torej bistveni patent je tisti, ki služi kot standard na nekem področju. Če pa nekaj služi kot standard, pa seveda mora biti na nediskriminatorni, transparentni način na razpolago vsem, seveda na način, da se pa plača licenčnina. In zato, da bo na razpolago vsem, Evropska komisija predlaga model, da se znotraj Evropskega urada za intelektualno lastnino vzpostavi kompetenčni center, ki potem tudi določi, kateri patenti so bistveni in potem, ko so bistveni in tudi pogoje, da se lahko pride pod poštenimi, razumnimi in nediskriminatornimi pogoji tudi do uporabe tega, tako da tudi če slovenski proizvajalec želi uporabljati katerikoli bistveni patent, ima pravico, da pod enakimi pogoji kakor drugi lahko to uporablja.

Zdaj, te, tile, prva, prvi stavki, prva stališča, ki sem jih povedal, se seveda verjetno so razumna in jih sprejemamo vsi, od tu naprej pa imajo posamezne države kar nekaj pomislekov. Pomisleke v tem trenutku ima tudi Slovenija. V Sloveniji je zelo pomemben pomislek tole, da vzpostavitev kompetenčnega centra na evropskem uradu ne sme predstavljati za države članice novega stroška, ali kontra ker naši evropski uradi za intelektualno lastnino iz evropskih sredstev dobivajo denar za svoje delovanje, ne sme to pomeniti, da potem bodo državni uradi v vseh sedemindvajsetih državah financirani manj s strani ravni Evropske unije. Imajo pa tudi nekatere druge države, že včeraj je potekalo srečanje v Bruslju, kar neke zadržke. To so pomembne države kot so Finska, Nemčija, Švedska, Grčija, Nizozemska, Poljska in Francija, podobne zadržke kot mi izpostavljajo, pa tudi da kompetenčni center v tem trenutku nima dovolj strokovnega znanja, nima strokovnjakov- Države tudi izpostavljajo, da nekatere države že imajo obstoječe rešitve, dvomijo tudi, da je o tej pomembni zadevi pravilno odločati v delegiranih aktih in v bistvu sprašujejo se ali je to primeren način, da bomo postali ponovno konkurenčni Združenim državam Amerike in Kitajske.

Torej govorimo o tem, da stališče Vlade je v tem trenutku takšno, da seveda podpiramo, da se uredi področje bistvenega patenta, vendar operativne rešitve morajo pa biti dogovorjene z državami, da bodo koristile vsem in ne povzročale škode.

Hvala.