Govor

mag. Dejan Židan

Spoštovana predsednica, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani ostali prisotni, lepo pozdravljeni tudi v imenu celotnega Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport!

Pri 1. točki gre za pripravo mehanizma, za katerega se pričakuje, da se bo v Evropski uniji zelo redko uporabil - to je prvo izhodišče. Drugo izhodišče je prisilno licenco posamezne države že imamo regulirano v svojih državnih regulativah, ni pa na ravni Evrope. Dovolite, da vam pojasnim ozadje.

Izkušnja s Covid krizo seveda je bila kakršna je bila, ni za pričakovati, da v prihodnje še kakšne podobne ali drugačne krize ne bi bilo in ta uredba, ki je pred vami, daje možnost, kako lahko Evropa hitro odreagira na posameznih področjih, kjer je potrebno odreagirati. Zamislite si, da pride, če vam povem kot plastičen primer, da pride do neke nove bolezni in da ima patent za neko konkretno zdravilo samo ena gospodarska družba, a ni nujno, da ima kapacitete, da lahko pokrije vse evropske potrebe. B ni nujno, da ima željo, da poveča potrebo, ker bo mogoče imela željo samo, da bistveno več zasluži na posameznem zdravilu. V takih primerih, ampak to je samo en primer, ki pa opisuje stanje, ima Evropska komisija pravico izdati izvedbeni akt - seveda se mora posvetovati s svojim svetovalnim organom, ni pa to mnenje tega organa obvezno - in ima pravico izdati akt, ki se mu reče prisilna licenca, s katerim tudi začasno za obdobje krize podeli pravico uporabe te patentne prijave ali certifikata tudi nekaterim drugim družbam, ki so sposobne proizvajati to zdravilo, da to zdravilo za čas krize, potem tudi proizvajajo. Ona takrat s svojim izvedbenim aktom seveda nosilca avtorske pravice, pravice intelektualne ne razlastnini v celoti. Razlastnini ga v tistem delu, ko mu odvzame pravico prostega razpolaganja. Materialno pa mu seveda prizna pravice in zato določi tudi licenčnino, ki jo začasni uporabniki tega patenta seveda morajo tistemu, ki je nosilec patenta, potem tudi plačevati. Ko kriza izgine, preneha delovati tudi ta prisilna licenca. Torej še enkrat, Evropa želi imeti na razpolago mehanizem, da v prihodnje v primeru sile, jaz sem zdaj govoril samo seveda o zdravstveni krizi, lahko je tudi podnebna ali kakršnakoli druga, ko je potrebno hitro odreagirati. In licence, patenti ne smejo biti ovira, da bo lahko Evropa hitro odreagirala. Stališče Vlade, in predlagam da tudi Državnega zbora, je, da to pot podpira, seveda pa mora biti ukrep sorazmeren, torej da se uporabi res v primeru nuje in na način, da tisti, ki je lastnik intelektualne lastnine, dobi v narekovajih pravično nadomestilo.

Hvala.