Govor

Hvala lepa, predsedujoča, za besedo.

Današnji dan bi moral nekaj sporočiti tudi koaliciji, če smo v predfazi nekako zakona razpravljali in opozarjali, tako strokovna in zainteresirana javnost, glede pomanjkljivosti zakona in nepremišljenih rešitev, je sedaj to sporočil tudi Državni svet z vetom. Jaz mislim, da bi se morali vendarle v koaliciji, kljub temu, da imate številčno premoč, da lahko praktično, bom rekla, spremenite dan v noč s svojimi glasovi, vendarle bolj prisluhniti, bom rekla, tistim zadevam, ki so v tem zakonu slabe oziroma nepremišljene.

Državni sekretar je zopet izpostavil tisto neresnično mantro, da prejšnji zakon ni pač opredelil finančnih virov. To ni res, to ni res, finančni viri so bili opredeljeni, tudi sistemsko financiranje je bilo v njem dorečeno. Kar se tega tiče, vemo, iz upravljanja z državnim premoženjem bi se izteklo v blagajno skoraj, ne vem, do sto milijonov, tako da pač, seveda, in ostali viri financiranja iz obveznega zavarovanja, zdravstvenega, pokojninskega, tudi iz proračuna. In še nekaj pomembnega je bilo v tem financiranju - mi smo iz, bom rekla, evropskih sredstev, iz načrta za okrevanje in krepitev, odpornost poskrbeli za 1,5 milijarde evrov za dolgotrajno oskrbo. Kaj pa vi? Vi ste pa, poglejte, predlagali zakon po postopku, spoštovani, ki velja tako, da bodo mogoče tudi državljani še bolj razumeli. Nujni postopek velja za primere vojne, naravnih nesreč ali preprečitev hudo popravljivih posledic za državo. Zdaj nič od tega ta zakon, bom rekla, ne opredeljuje. Če ste mislili, da gre za hudo popravljive posledice za državo, kaj ste delali eno leto oziroma zakaj niste tako kot ste na začetku obljubili, zakon, ki je bil sprejet, nadgradili? Ker nenazadnje, če ga pogledamo v podrobnosti, v drobovje, gre za eno slabo kopijo bivšega zakona, nekateri členi se dobesedno ponavljajo. Tako da dejansko bi lahko tisto, kar je bilo, bom rekla, slabo in vsak zakon, zakoni se spreminjajo, se izboljšujejo, bi ga lahko nadgradili.

Zdaj poglejte, ves čas ste govorili, kako bo ta koalicija in obljubljali, usmerjanja v sodelovanje z ljudmi, da ne boste izključevali javnosti in vse ostalo. Vi ste sprejeli v tem Državnem zboru po neki obliki skrajšanih postopkov polovico zakonov. Se pravi tam nekje od 110 zakonov, 49 zakonov po skrajšanih postopkih takšnih in drugačnih oblikah. Veste kaj to pomeni? Da dobesedno izključujete zainteresirane za kakršnokoli razpravo. Zdaj ne vem, se jih tako zelo bojite? Se tako zelo bojite razprave? Ampak glejte, to je enostavno zloraba, to je čista zloraba moči s preglasovanjem. Za to nimate nobenih vsebinskih argumentov, ampak izključno delujete na moč. Ampak veste, na koncu bodo to plačevali vsi državljani in državljanke, ker zakoni ne bodo in niso dobri. Sprejeti so rokohitrsko, ne poslušate pripomb, greste po svoje, bom rekla, ko valjar. In tudi pri tem zakonu vas opozarjamo.

Kaj je bistvena razlika tudi pri tem zakonu? Dali ste ga pet dni v javno razpravo. Vse lepo in prav bi bilo, če bi potem vse stroške iz naslova tega zakona in finančne vire poskrbeli na način, da ne bi udarili državljank in državljanov po žepu. Tako ste jim pa namenili pet dni razprave in ob tem sprejeli zakon, za katerega bodo morali plačevati vsi zaposleni, se pravi od delojemalcev, delodajalcev, pa nenazadnje tudi upokojencev. Zdaj, kar je najhuje, so vam predstavniki združenj upokojenskih in vseh ostalih povedali, da tudi v tistih petih dneh, ko je bila javna razprava finančnih rešitev, kako se bo ta zakon financiral, niste predstavili. Povedali so, da tega niso vedeli in da je bilo v prvi vrsti rečeno, da se bo zakon financiral iz pokojninske blagajne. In mislim, da še iz zdravstvene. Tako so pač povedali sami, za to obstajajo zapisi. Potem ste pa tik pred zdajci na Vladi sprejeli zakon, ki jih pošteno udari po žepu.

Kje jaz vidim krivičnost tudi pri tem zakonu? Ko govorite seveda o zaposlenih, bo šlo iz bruto zneskov, medtem ko pri upokojencih iz neto. Ampak poglejte, upokojenci, ki imajo pokojnino nekaj čez tisoč 200 evrov plačujejo davke, plačujejo davke in kar pomagajo znatno pri blagajni in na ta način jo seveda polnijo. In sedaj bodo pa udarjeni še pri neto znesku. Se pravi, bolj bodo udarjeni kot posamezni zaposleni. Jaz sicer ne vem kaj je ugotovila Zakonodajno-pravna služba, ampak tole mi boste tako težko prodali, da gre za enakost pred zakonom. Se pravi, upokojenci, ki itak niso imeli nobene pametne uskladitve pokojnin 4,5 ob 10 % inflaciji, ob 20, 25 do 30 % podražitvah povprečno, se dejansko grejo iz meseca v mesec, bodo sedaj plačevali znesek v netu, in na ta način seveda boste pobrali dodatnih 620 milijonov evrov, kar pri povprečni plači pomeni, povprečni plači, ne, danes pa vemo, da opozarjajo, da srednjega razreda praktično več nimamo, zato ker je pač tako padla kupna moč in stanje v državi, da dobesedno gredo vsi po lestvici navzdol, ampak te s povprečno plačo bodo nekako dajali 520 evrov na leto. Na leto. Se pravi, na ta način boste pridobili, kot sem povedala, okoli 620 milijonov evrov. Ampak to ni še vse. Od leta 2028, tukaj pa tudi v koaliciji niste bili enotni, toliko o tem, da tudi vaš ta finančni okvir, ki ga predlagate, tudi finančno ni bil povsem usklajen. Levica, ki ima omenjeni resor, se pravi, Ministrstvo za solidarno prihodnost, ni podprla amandmaja, da se že z letom 2028 uvede tudi doplačilo za storitve od 10 do 20 %, ampak to je bilo na koncu s strani močnejših, Svobode in SD tudi pač izglasovano, in tako bodo že od leta 2028ljudje plačevali še dodaten prispevek. Se pravi, uvedli ste nov davek na obvezni prispevek, v bistvu ste pa ljudi izključili iz razprave o zakonu. Zdaj, ne, da samo za intermezzo povem, iz državnega proračuna predvidevate v naslednjem letu, mislim, da okrog 190 milijonov. Je tako? No, hvala lepa. Ker državni sekretar odkimava, vi prikimujete, se bo ta sama dva zmenila, no. Moji podatki kažejo tudi okrog 190 milijonov in dejstvo pa je, a veste, da vam je v enem mesecu, res, v enem mesecu v juniju uspelo narediti tak primanjkljaj v državnem proračunu. Tukaj vidite kako nespametno delate. Kako nespametno delate. 190 milijonov vam uspe zafučkati v mesecu dni. To so podatki, pol milijarde bo, zdajle v, okoli pol milijarde v polovici leta. To so številke, to nisem povedala jaz. Tako da, tukaj pač kaže na to da, a veste, najlažje je seveda vedno udariti ljudi po žepih, pri tem pa seveda na drugi strani ne pogledati in se ne poglobiti v morebitne druge rešitve, in jaz trdim, da je prejšnji zakon omogočal financiranje, povedala sem naslove in na tem tudi vztrajam.

Potem ste, državni sekretar, omenjali težava izvedbe prejšnjega zakona, infrastrukture in tako naprej. Glejte, saj se res že ponavljamo, ampak se moramo. Svoje, bom rekla, vstopne točke ste sedaj premestili na Centre za socialno delo. Sami ste v okviru Vlade predlagali spremembo Zakona o socialnem varstvu, ki smo ga imeli tudi pretekli teden, tudi zato, ker Centri za socialno delo opozarjajo, da enostavno več ne zmorejo, da je obseg dela prevelik, da kadri odhajajo in da se zna zgoditi, da bo še slabše. V ta namen ste predlagali, jaz mislim, da dober ukrep, se pravi, štipendiranje, ampak to štipendiranje se bo seveda rezultiralo v novih kadrih šele čez nekaj časa, to pač, štipendiranje, pač izobraževanje terja svoj čas. In ob tem, da so vas opozarjali in ste vi pač dorekli neko štipendiranje, kar bi moralo veljati za obseg dela, ki so ga imeli do sedaj, ste vi enormno, bom rekla, v bistvu še nadgradili njihove obveznosti, v bistvu jih potapljate v delo. In jasno in glasno so ti ljudje povedali, da na ta način, da so oni vstopne točke, ne gre, da za to nimajo ustreznih kvalifikacij, ustrezne izobrazbe in da tega enostavno ne bodo zmogli in da se lahko zgodi tako kot leta 2012, ko je Svetlikov, ko je Svetlik iz SD predlagal določene rešitve, na katere so prav tako opozarjali in je prišlo dobesedno do zloma, več mesecev ljudje niso dobivali socialnih transferjev. In tudi tukaj vas opozarjajo, da bo prišlo do kolapsa sistema. Nenazadnje, a veste, je neodgovorno, da ljudi, ki nimajo za to kompetence, enostavno sedaj silite, da bodo odločali, odločali o nekem stanju tistih, ki pač bodo izkazali potrebo po dolgotrajni oskrbi, ki nimajo ustrezne izobrazbe, in lahko bo prišlo do težkih, celo nepopravljivih posledic.

Poslušala sem tudi neko, bom rekla, delno zavajajočo mantro, češ, za sedem evrov danes dajejo deset evrov, potem bodo dajali sedem evrov na mesec, kajne. Potrebno je počakati, kaj bo nek oskrbovanec sploh dobil v okviru določene oskrbe. Danes lahko za teh, bom rekla, deset evrov dobiva oskrbo oziroma pomoč za tisto, kar mu mogoče potem ne bo priznana iz naslova dolgotrajne oskrbe. To bo vse odvisno od stanja posameznika in od tega, kako bodo ocenili njegovo potrebo, to je dejstvo, to je dejstvo. In ne samo to, deset do dvajset odstotkov bodo morali potem tudi sofinancirati za določene potrebe, ki jih bodo imeli. Se pravi, tisto oskrbo, ki jim bo dana, bodo seveda morali še doplačevati. Danes vemo, da se pač ta dolgotrajna oskrba, hvala bogu, hvala bogu, izvaja, glede na to, kako so se posamezne občine organizirale. In jaz sem jim zelo hvaležna, da so to naredile, ker nenazadnje, veste, mene so celo ljudje klicali in so rekli, pa spet podaljšujete izvajanje, zdaj pa že na leto 2025, in jaz jim dejansko nisem hotela vzeti upov, da dvomim, da bo do 2025 do izvajanja sploh prišlo. Jaz trdim, da bo ta zakon padel na naslednjo Vlado, zato ker so rešitve slabe in nedorečene. Ampak ti ljudje opozarjajo, ti ljudje opozarjajo, da že danes nujno potrebujejo določene rešitve in da včasih sploh ne vedo, kako bi šli iz dneva v dan. In jaz trdim, da je bila res velika napaka, da ste dobesedno za leto dni izvajanje zakona prestavili. Rešitve, ki ste jih obljubljali, pa seveda zagotovo niso takšne, verjemite mi, da tisti ljudje, ki so na referendumu, jaz trdim, da so bili zavedeni, glasovali takrat za in podprli pač te vaše argumente s pomočjo medijskih zvočnikov, se danes držijo za glavo, kajti dvomim, dvomim, da če bi takrat vedeli, da bodo morali plačevati dodatni davek, se pravi dodatno obveznost iz svojega naslova, pa potem še storitev od deset do dvajset procentov, pa še polniti proračun, da kaj takega ne bi podprli. Še manj pa bi podprli to, da praktično rešitve, ki ste jih predlagali, niste dali možnosti, da se o njih poglobljeno pogleda, tudi posameznih delov zakona, predvsem prilog. In vse tisto, kar bo sedaj, bom rekla, na pristojnosti, izključni, ministra, se marsikaterim od strokovne javnosti ne zdi korektno in menijo, da bi morala tudi o tem teči javna razprava. Skratka, jaz mislim, da so tudi rešitve, ki so z vstopno točko, pa potem ocenjevanje upravičencev za centre za socialno delo, to je prevelik zalogaj in da bi morali imeti že povsem urejeno stanje na centrih za socialno delo, da bi lahko to izvajali. Vem pa, da boste na ta način uvedli nove birokratske postopke, nove zaposlitve, kar pa ne vem in mislim, da ni nujno, da bi se to izvajalo na takšen način, sploh, ker Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije, ki je bilo prej, veste, da imajo različne skupine, bom rekla, različne komisije, time, ki odločajo, ne vem, o invalidnosti, o bolniških in tako naprej, imajo tudi znotraj tega različne strukture. Skratka, tudi pritožbeni organ, dvomim, da ga bo ministrstvo lahko zmoglo, glede na to, da ima že sedaj določene kadrovske manke in da se mi zdi, da bo tukaj tudi ena zaviralna točka in ne bo delovalo tako kot bi moralo. Skratka, rešitev, ki jo ponujate glede financ, se mi zdi res nezdrava in nekorektna v času, ko bodo sedaj morali dopolnilno zdravstveno zavarovanje plačevati kot obvezni prispevek, zdaj bodo morali obvezno prispevati v DSO, se pravi za dolgotrajno oskrbo in nenazadnje upokojenci, ki imajo nekoliko več kot tista najnižja pokojnina, se pravi 1200 evrov, plačujejo davke od svoje pokojnine, bodo udarjeni še na neto. Tako, da res povsem neposrečena in res nemogoče rešitve. Glejte, jaz prosim, da se res majčkeno Vlada, pa tudi koalicija v tem času z resni usede skupaj. Poglejte kaj počnete z evropskimi sredstvi, dobesedno jih z lopato mečete, ker ne vem ali niste sposobni črpanja, posamezne zadeve se bodo zdaj gradile iz proračunov, ker ste izgubili evropska sredstva in ves ta denar bi bil lahko namenjen krepitvi tudi na področju Zakona dolgotrajni oskrbi in z njim povezanimi deli. In nenazadnje, poglejte, res je, tukaj govorimo o Zakonu o dolgotrajni oskrbi, ljudje se dobesedno držijo za glave, zdaj so podražili še domove za ostarele samo zato, ker niste želeli podaljšati, niste želeli podaljšati subvencioniranje, dajete pa denar nevladnim organizacijam, dajete denar, dodatni denar migrantom, za ljudi, ki so v stiski, pa enostavno pozabljate. To je dejstvo, glejte, lahko se smejete, v proračunu je bilo namenjeno več denarja za migrante, več denarja za nevladne organizacije, na drugi strani pa ste zato, ker ste izgubili evropska sredstva, bomo sedaj iz proračuna morali graditi bolnišnice, ki jih nujno potrebujemo, negovalne domove, domovi za ostarele se ne gradijo, koncesionarji so ustavili svoje izvajanje, ki v Sloveniji ne vidijo rešitev zaradi takšnega kadrovskega manjka, kot ga imamo. Glejte, to je stanje v državi. Lahko se smejete, ampak jaz bi se na vašem mestu raje držala za glavo. Če vam je koliko kaj mar za državljane, se rajši primite za glavo, predvsem pa nehajte, glejte s tem sovraštvom do druge politične opcije, če hočete, z revanšizmom in ne podirajte vse, kar je bilo sprejeto v prejšnji vladi in se lotite res ukrepov, ki bodo učinkoviti in uspešni. Hvala lepa.