Hvala za besedo, spoštovana predsednica.
Spoštovana ministrica, državni sekretar, vsi ostali vabljeni, vsem skupaj lep pozdrav!
Kot je bilo že rečeno, 28. aprila smo v Poslanski skupini SDS vložili zahtevo za sklic izredne seje Državnega zbora s točko Predlog priporočila za takojšnje reševanje položaja slovenskega kmeta. To je bilo štirinajst dni nazaj, zato me malo žalosti, da smo šele pred petimi minutami dobili odziv oziroma mnenje Vlade o teh priporočilih. Je pa že iz prve strani vidno, kako približno bo danes, na žalost, tekla razprava, saj je tukaj napisano: »Vlada Republike Slovenije zavrača vsa priporočila, ker so nepotrebna, saj se vse aktivnosti že izvajajo.« Očitno slovenski kmetje ne razumejo slovenske Vlade ali pa resornega Ministrstva za kmetijstvo, ker ko se v Poslanski skupini SDS srečujemo s Forumom za kmetijstvo na naših obiskih na terenu, je ogromno pripomb, predvsem pa tudi predlogov in želja, kaj vse je potrebno storiti oziroma predvsem kaj vse je ta Vlada v tem letu slabo naredila. In iz tega izhajajo tudi naša priporočila in pa naše obrazložitve. Zato danes pričakujem korektno in pa konkretno razpravo. Predvsem pa upam, da kljub temu, da ste zapisali, da so nepotrebna, da spregovorimo malo več o teh priporočilih.
Dejstvo je, da ne samo slovenski kmet, ampak tudi evropski kmet je s korona epidemijo in pa z vojno v Ukrajini postavljen v nekako drug svet. Predvsem se potrošniki zavedamo, kako pomemben je kmet, in ta kmet potrebuje pomoč, ne pa nove cokle v svojem izvajanju. Sploh pa je slovenski kmet glede na majhnost našega področja in na številne, predvsem naravne, pa deloma tudi druge ovire, potreben pomoči. Za začetek nekaj statistike. Primerjava med letoma 2020 in 2010 pokaže, da se s kmetijsko dejavnostjo ukvarja 8 % manj kmetijskih gospodarstev kot leta 2010. V primerjavi z letom 2010 se je število kmetijskih gospodarstev s travniki in pašniki zmanjšalo za 6 %, kmetijskih gospodarstev s trajnimi nasadi za 13 % in nenazadnje kmetijskih gospodarstev z vinogradi zmanjšalo za tretjino. To so bile najbolj pereče in aktualne težave slovenskega kmetijstva, ki kažejo, da slovenski kmet potrebuje pomoč. Jaz verjamem, da bo danes veliko tudi kazanja s prstom, češ, kaj ste vse naredili, ampak o tem malo več v nadaljevanju.
Nismo sklicali te seje zato, da bi rekli, glej, ta Vlada pa nič ni naredila. Problem je, ker smo sklicali to sejo, ker Vlada dela posamezne slabe ukrepe za področje kmetijstva, in to je ravno nasprotno, kar smo mi naredili v prejšnjem mandatu. Nenazadnje smo tudi v tem mandatu že kar nekajkrat sedeli v podobni sestavi na sejah Odbora za kmetijstvo, pa deloma tudi Odbora za okolje in prostor, za infrastrukturo, kjer smo tako mi pa deloma tudi Poslanska skupina Nova Slovenija želeli s posameznimi nujnimi sejami priti do posameznih rešitev. Ampak verjetno še nikoli do sedaj ni bilo toliko negativnih mnenj s strani trenutne Vlade oziroma koalicije glede predlaganih sklepov in priporočil. V preteklosti se je vedno sprejemalo kakšne sklepe ali pa se jih je morda preoblikovalo, ampak očitno je, da ima ta koalicija in ta Vlada malo drugačen sistem, ne predlaga svojih rešitev in zavrača vse, kar ni njihovega. Ampak to je problem vas, predvsem pa v tem primeru problem slovenskega kmetijstva. Zdaj tisti, ki nas spremljajo oziroma v teh dneh potekajo debate, približno vedo, o čem bomo sploh razpravljali oziroma kaj so naše želje.
Mi pač pozivamo Vlado Republike Slovenije, da prilagodi okoljske zahteve za kmetovanje na območju Nature 2000. To je zgodba, ki je nekaj tednov zaposlovala marsikaterega slovenskega kmeta. Ne samo, da se očitno pojavljajo težnje po širitvi območja Nature 2000, ampak se tudi omejujejo pogoji kmetovanja na teh območjih. Tule pred sabo imam karto Evropske države in njihovi ozemeljski deli, ki so posejani oziroma umeščeni v Naturo 2000. In zmagovalec med vsemi je Republika Slovenija. Očitno smo bili predobri v tem, koliko zaščititi, ampak očitno gredo, ne bom rekel ekstremisti, ampak nekatere politike v to smer, da se bo slovenskega kmeta izločilo iz kmetovanja v Republiki Sloveniji. Na drugi strani pozivamo Vlado, da zagotovi, da bo podnebne in okolijske ukrepe iz Strateškega načrta skupne kmetijske politike možno izvesti na kmetu dostopen način ter da bodo ukrepi uporabni ter izvedljivi. Imeli smo že dvakrat sejo na to temo, najprej se nas seznanili s spremembami, za katere ste rekli, da ta sprememba skupne kmetijske politike ne bo imela vpliva na slovenskega kmeta, ampak malo ste nas seznanili že s prvim problemom, to pa je zamik plačil, zaradi teh sprememb skupne kmetijske politike. Nadalje vas pozivamo, torej kot Vlado, da ponovno razmislite, da ne uvajate novih davčnih bremen za slovenskega kmeta oziroma slovensko kmetijstvo ter da zagotovite, da bodo pri naslednjih spremembah zakonodaje izplačila iz območja z omejenimi možnostmi za kmetijsko dejavnost, torej, OMD ukrepi v celoti izvzeta izplačila dohodnine. Gre za ukrep, ki bo šele v prihodnosti pokazal vso škodo, ki si jo je ta Vlada naredila za 50 % obdavčitvijo. V nadaljevanju pozivamo Vlado, da vsa neposredna plačila in ostala sredstva v kmetijstvu uskladi z inflacijo. Ne se hvaliti z majhnimi kamenčki, spregledate pa mozaik problemov na področju problematike inflacije, ki prizadene tudi slovenskega kmeta. Ponovno pozivamo Vlado, da odločno nasprotuje sprejetju predloga uredbe Evropskega parlamenta in pa Sveta o trajnostni rabi fitofarmacevtskih sredstev. O tem smo tudi že razpravljali in upamo, da je slovenska kmetijska politika aktivna na evropskem parketu, da tudi na tem področju ne pomagamo pri pomoči k uničevanju slovenskega kmetijstva. Potem pozivamo Vlado Republike Slovenije, da pripravi zakonske spremembe za zaščito najboljših kmetijskih zemljišč, prav pa tako, da se sprejmejo ukrepi za ureditev verige vrednosti preskrbe s hrano in se zagotovijo pravične cene za kmete, da ni kmet proizvajalec pa najslabši v tej verigi. Nenazadnje to, kar se deloma na srečo že izvaja, da se zagotovi zmanjšanje populacije ne samo medveda, ampak tudi ostalih zveri in divjadi na nekako sprejemljivo kapaciteto okolja, ne pa, da nas kmetje še dnevno spominjajo koliko problemov imajo na določenih problemih s šakali, z risi, jeleni, srnami in vsem ostalim, kar se približuje v naš bivalni okoliš.
Zdaj, današnja seja oziroma jutrišnja seja je tudi verjetno nek moment, da vidimo kako napačno je bila zasnovana koalicijska pogodba te Vlade, ker na žalost za razliko od vseh predhodnih vlad nima svojega področja v koalicijski pogodbi, ampak so to nekako umestili v neko zavezo v poglavju zeleni preboj. Ampak to je točno to, kar je predsednik Vlade že omenjal kot kandidat za predsednika Vlade, ko je rekel, manj mesa, pa bodo problemi v kmetijstvu, vsaj deloma rešeni, saj potem ne bo več problema s pomanjkanjem krmil, pšenice in pa tudi živinoreja se bo rešila tako, da jo bo pač manj konzumirana. Na žalost resnica, ki gre nekako v to smer, kar sem dobil včeraj sporočilo, ko je en kmet zapisal: »Pred leti ste imeli sejo odborov za kmetijstvo glede sanacije posledic naravnih nesreč, sedaj pa imate nujne in izredne seje na področju kmetijstva, ker nas je vse strah besed in dejanj Vlade Roberta Goloba.« Zdaj pa, da ne bo kdo rekel, da samo govorimo pavšalno o tem kaj vse je bilo slabega narejenega v tem mandatu - tukaj mislim, da imam napisanih trinajst stvari, ki sem se jih včeraj zvečer, bom rekel, iz glave spomnil, pa verjetno, če bi šel gledati seje Vlade in pa spletno stran Ministrstva za kmetijstvo - bi verjetno našli še kakšno stvar, ki je deloma v pogubo slovenskemu kmetu in pa kmetijstvu. Torej, že kot prej rečeno, nesprejemljiva dodatna 50 procentna obdavčitev plačil OMD. slabe spremembe skupne kmetijske politike do leta 2027 in zamik iz plačil, ki ste ga napovedali, kmetovanje na območju Nature 2000, kar smo tudi že govorili. Zakon o zaščiti živali, ki kljub temu, da bo seja zaradi tega zakona, če ga ne boste umaknili, prinaša ogromno že v tem trenutku nejevolje na podeželju in pri slovenskih kmetih. Potem lanski fiasko z razpisom za odkup pšenice. Kot rečeno, zadeve glede odstrela medvedov, ko smo se spraševali kaj se tukaj dogaja. Iz Zakona o gospodarski pomoči glede energentov ste izpustili več kot 50 tisoč tistih kmetov, ki nimajo status pravne osebe. Kot že prej rečeno, tukaj je potem tudi neodločna politika na področju fitofarmacevtskih sredstev. Potem je tukaj ne podpora svetovnemu tekmovanju s strani Vlade in pa koalicije na področju mladih čebelarjev. V rebalansu za 2023, o čemer bomo tudi še govorili, 10 % manj za področje razvoja podeželja. Potem fiasko glede košarice živil, kjer nihče ne zna pojasniti slovenskemu potrošniku, kako so lahko v tej košarici živil cene nižje, na policah pa tudi do 30 % višje. Potem je problem nesodelovanje s kmečkimi organizacijami in pa verjetno bodo tem ukrepom, ki sem jih napovedal, sledili že novi slabi ukrepi. Danes zjutraj je že bilo govora o tem, kako boste podjetje oziroma sedež podjetja Slovenski državni gozdovi selili iz Kočevja v predmestje Ljubljana, skratka državne gozdove iz gozdov nekam v središče Ljubljane. Zato je ta naša današnja seja, predvsem pa jutrišnja seja, izredna seja Državnega zbora namenjena nekako streznitvi te koalicije, da kmeta ne jemlje kot nekega nebodigatreba, da začnete resno sodelovati z pristojnimi deležniki. samo medklic, v zadnjih dneh sem govoril s tremi bivšimi ministri in glej ga zlomka, nihče ni iz kvote SDS in kaj tudi do njih prihajajo predlogi kmetov. vsi prejšnji ministri niste bili idealni, ampak iz vsakega sestanka smo izšli s kakšno konkretno obljubo in realizacijo, sedaj pa so samo obljube o ponovnih obljubah in novih časovnicah, nenazadnje tudi o novih strateških svetih. Skratka, apel tudi politike, ne samo kmečkih organizacij, da se kmetijstvo resno obravnava in se mu poda tudi pomoč v teh za njega zelo slabih časih. Več pa še v nadaljevanju, bom pa v tem, kot sem že rekel v začetnem času, zelo z zanimanjem prisluhnil odgovoru Vlade v smislu, da so priporočila nepotrebna. Očitno so pogledi na slovensko kmetijsko politiko zelo diametralno nasprotno od tega, kdo kje sedi, na žalost slovenskega kmeta. Hvala.