Govor

Branko Tomažič

Hvala za besedo, spoštovana predsednica dr. Vida Čadonič Špelič.

Gospe poslanke, gospodje poslanci in vsi prisotni, lep pozdrav v imenu Državnega sveta!

V ponedeljek je Komisija za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Državnega sveta obravnavala predlog zakona in ga tudi podprla. Če naštejem nekaj razmišljanj s strani svetnikov. Komisija je večinoma podprla predlog zakona, ki omogoča zbiranje podatkov o cenah v verigi preskrbe s hrano, da se ugotovijo neugodna cenovna razmerja za kmete. Transparentnost in analiza podatkov sta ključni za razvoj v prehranski verigi. Komisija opozarja na nesorazmerja v cenah med pridelovalci, trgovci, ker so odkupne cene padajo, medtem ko maloprodajne cene ostajajo ali se dvigajo. Predlagani zakon naj bi pripomogel k izboljšanju razmer, vendar je treba sprejeti tudi druge ukrepe, da se prepreči ponavljanje preteklih težav. Če smo sedaj prisotni, vidimo, da padajo cene žit, mleka, mesa, na drugi strani v trgovini ne. Če se spomnimo dve leti in pol nazaj, tri, ko je mleko padlo tudi za 30 %, odkupna cena v trgovini nič. V evropskih državah je tudi v trgovini padla cena. In upamo, da bo ta popis ali spremljanje potem tudi dal neke rezultate, vendar se bojimo, da v tem zakonu ni zajeto, kakšni bodo ti ukrepi ali kako bomo, ker samo pobiranje podatkov in zbiranje podatkov ne reši težav, ki jih trenutno v prehranski verigi imamo.

Zanimala nas je časovnica in vrsta pridelkov, ki se jih bo spremljalo. Izražena je bila skrb glede preobsežnih pristojnosti Ministrstva za kmetijstvo in predlog, da zakon jasno opredeli obseg in sortimente poročanja. Že sedaj se zbirajo določeni podatki, to se pravi, za statistične namene, ali ne bi bilo pametno to nekje združiti ali pa uporabljati. Po drugi strani se je izpostavilo tudi vprašanje glede zavezancev za poročanje, ki na eni strani postavilo se je tudi vprašanje glede zavezancev za poročanje, ki na eni strani zajema fizične osebe in na drugi velika trgovska podjetja. Obstaja bojazen, da se zaradi nižjega praga za poročanje 250 tisoč evrov, ne kot prej 500 tisoč, zajema tudi manjše pridelovalce in v glavnem obremeni sektor kmetijstva. Tukaj smo se malo potem ministrica dogovorila, da pač ne gre za, za fizične, se pravi za kmetije, ampak gre samo za fizične kmetije, ki so v s. p. ali d. o. o. Zastavili smo vprašanje o kadrovski okrepitvi za izvajanje Zakona o Agenciji za kmetijske trge, razvoj podeželja, pristojna ministrica odgovori, da trenutno ne bodo povečali. Opozorjeno je na finančne posledice in vzdrževanje informacijskega sistema za zbiranje podatkov. Državni svetnik predstavnik delodajalcev je izrazil nasprotovanje Trgovinske zbornice predlogu zakona za administrativnih bremen in dvoma o uporabnosti zbranih podatkov. Podprta je bila ureditev financiranja kmetijskih, razvojnih in izobraževalnih organizacij ter dejavnost Slovencev v zamejstvu za ohranjanje kmetijstva in razvoj slovenske identitete v obmejnih območjih in podana pobuda, da se posebno pozornost in podporo nudi mladim zamejskim kmetom, ki krovne zamejske organizacije premalo vključujejo ali premalo namenijo.

Se pravi, Komisija Državnega sveta zakon podpira. Hvala.