Govor

Aleš Šabeder

Hvala za besedo, gospod predsednik. Lepo pozdravljeni spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani člani Odbora za zdravstvo in ostali gostje še v imenu Univerzitetnega kliničnega centra.

Dovolite, da predstavim uvodoma še moja 2 kolega ob meni, prof. dr. Mirta Koželj, vodja službe za kardiologijo, torej tista prvopoklicana, ki bo danes s prve roke vam poskušala tudi z vidika stroke pojasniti, kakšno je stanje, in prof. dr. Matjaž Veselko, sicer direktor, strokovni direktor kirurške klinike, trenutno pa tudi v funkciji vodje kliničnega oddelka za otroško kirurgijo in intenzivno terapijo. Tako da imamo praktično tukaj tudi pokrito stroko, ki bo poskušala vam tudi zelo detajlno, kolikor je pač mogoče, pojasniti oziroma odgovoriti na vaša vprašanja. Uvodoma bi želel povedati, da problem, ki se pojavlja na otroški srčni kardiologiji, intenzivi in kirurgiji je zelo velik problem, je nacionalni problem s katerim se vodstvo Kliničnega centra praktično ukvarja že od nastopa svojega mandata, verjetno se zelo dobro spomnite kakšne težave so bile v začetku leta praktično v popolnem razpadu tudi otroške intenzive, ki se nekako v senci težav otroške kirurgije in kardiologije prav tako razpadala vsa ta leta in dokončno razpadla v mesecu februarju. Verjetno danes veliko več ne slišite o otroški intenzivi, ki smo jo uspeli vsaj trenutno vzpostaviti in danes deluje stabilno, pa lahko vam tukaj, sicer kot laik, ampak z zelo veliko mero odgovornosti povem, da je to bil bistveno večji logistični zalogaj v tako kratkem času vzpostaviti otroško intenzivo kot pa je ta nov problem otroške kirurgije.

Pa če gremo naprej potem na otroško kardiologijo oziroma na zadnje dogodke tudi tukaj smo takoj, ko je prišlo do te odpovedi, seznanili tako ministrstvo kot javnost in nemudoma začeli odpravljati težave oziroma reševati nastalo situacijo. Verjetno nas boste razumeli, da tudi danes še nimamo odgovorov na vsa vprašanja na težave, ki se praktično vlečejo že leta ali pa desetletja ne moremo najti vseh rešitev v enem tednu ali pa v 24-ih urah, tako da vam verjetno na kakšno vprašanje danes tudi še ne bomo znali odgovoriti, ampak vam bomo to tudi iskreno povedali, da rešitve nimamo. V začetku meseca maja so praktično v razmiku od treh dni dali odpoved trije otroški kardiologi, v svoji odpovedi niso pojasnjevali razlogov, vendar so samo zaprosili za prekinitev delovnega razmerja. Na osnovi tega novega dejstva smo skupaj s kolegi oziroma stroka začeli reševati nastalo situacijo. V tem kratkem času smo uspeli nekako stabilizirati trenutne razmere z dogovorom s tujimi strokovnjaki, ki bodo prišli v Klinični center v mesecu, mislim da nekateri že konec maja ostali pa junija odvisno od pogodb, tako da bom lahko ta trenutek nadaljevali z izvedbo programa otroške srčne kardiologije. Seveda to ni optimalna rešitev, seveda to ni permanentna rešitev, to je samo neka kratkoročna ali pa dajmo reči rešitev do konca leta, zagotovo bo pa potrebno ves oddelek otroške srčne kirurgije in kardiologije začeti graditi na novo z lastnimi domačimi strokovnjaki. Seveda je ta proces izobraževanja zelo dolg in traja leta in leta, tako da bo ta, če rečem temu proces, zagotovo dolg.

Razlog, ki ga sam vidim, bom rekel, kot ne zdravstveni delavec, je zagotovo v monopolnih položajih določenih zdravnikov. Ni samo problem v otroški kardiologiji, je problem tudi v veliko drugih področjih, kjer se srečujemo s praktično monopolom posameznih strokovnjakov in s tem omejevanjem konkurence in seveda s tem potem tudi izsiljevanje in težavami Se pravi iz te zgodbe se moramo kot vodstvo naučiti nekaj, da ne smemo nikoli več dovoliti monopola stroke, ampak zagotoviti konkurenco in zagotoviti čim večji nabor strokovnjakov na posameznih področjih. Praktično prihaja do tektonskih premikov na trgu delovne sile zdravstvenih delavcev. Tam kjer je monopol dobivamo odpovedati tudi na drugih področjih in potem zahteve po podjemih pogodbah oziroma po pogodbah za veliko večje zneske. Tako, da problemi na tem kadrovskem področju bodo zagotovo tudi na drugih segmentih ne samo na otroški kirurgiji, posebej na tistih segmentih kjer je malo strokovnjakov kjer je malo specializantov.

Kar se tiče trenutnega stanja tudi danes, praktično še vsako jutro dobimo po raportu, ki ga prof. Koželjeva opravi s svojimi kolegi, tudi danes deluje cel program normalno, vsi trije kardiologi, ki so v odpovednem roku, mimogrede njihov odpovedni rok je 60 dni po pogodbi in trenutno teče, so danes na delovnem mestu na svojih deloviščih, tako da program teče. Žal smo trenutno v stanju, ko rešujemo situacijo iz dneva v dan, tako pač je. poskušali bomo zagotoviti varno oskrbo pacientov, nenazadnje je to tudi osnovna naloga vodstva, torej zagotoviti varnost pacientov in delovati skladno z zakonom. V kolikor tega ne bo več mogoče, bomo seveda to tudi povedali in, kako naj rečem temu, uporabili tudi skrajne ukrepe in program zaprli. Tudi to je mogoče, vendar ta trenutek predvsem zaradi dogodkov zadnjih dni smo nekoliko bolj optimistični, da lahko to vmesno srednjeročno obdobje preživimo s tujimi strokovnjaki. Kot pa sem uvodoma povedal, bo treba pa vso zgodbo resno graditi od začetka z našimi mladimi strokovnjaki, ki jih bo treba izobraziti, in oddelek postaviti na noge.

Mogoče imamo pa vsi skupaj na tem oddelku zdaj zgodovinsko priložnost. Zdaj z odhodom zadnjih kardiologov so verjetno izzveneli vsi razlogi, zakaj je ta oddelek razpadel. Velikokrat ste poslušali tudi v medijih, poslušali ste tudi od zdravnikov, da odhajajo zaradi slabih medsebojnih odnosov, slabe klime. Na žalost smo prišli do neke najnižje možne točke, ko so odšli še zadnji kardiologi in imamo mogoče res priložnost, da oddelek postavimo zopet z neke točke nič na novo. Kot sem povedal, je to res dolg in težek proces, ampak jaz verjamem, da ga lahko naredimo.

Za vse konkretne ukrepe, ki smo jih izvedli, imamo jih kar nekaj, bom prosil svoja kolega, da vam zelo eksaktno danes poročata, kaj je bilo narejeno, kako so delovišča pokrita, kako so pokriti posamezni programi, kako bo potekal ultrazvok, ambulante, kako bo z nosečnicami, skratka, zelo detajlno vam bomo poskušali odgovoriti; kjer pa teh odgovorov nimamo, vam bomo pa tudi povedali, da jih nimamo. Skratka, od nas lahko pričakujete, da bomo zmeraj komunicirali odprto in takoj opozorili na problem, ki se bo zgodil. Hvala lepa.