Govor

Ana Medved

Najlepša hvala.

Spoštovani predsednik Odbora za zdravstvo, poslanke in poslanci ter vsi prisotni!

Danes bom kratka. Kratka bom zato, ker smatram, da je današnja seja nepotrebna če ne celo škodljiva. To je med drugim ocenilo včeraj na enem med sestankom s starši tudi društva za zdravje Srce in ožilja Slovenije. Naj povem najprej dejstva, najprej kratkoročna dejstva. Program za otroke se prirojenimi srčnimi napakami v UKC Ljubljana trenutno poteka varno in kontinuirano. To je javnosti 10. maja sporočila stroka. Namreč profesor dr. Mirta Koželj vodja programa je povedala, da vsi kardiologiji ostajajo na svojih deloviščih, imajo dvomesečni odpovedni rok v okviru, katerega so dolžni zagotavljati tudi nujno medicinsko zdravstveno pomoč. Tako ambulante vsakodnevno delajo. Otroci se obravnavajo, danes so tudi operativni dnevi prav tako so bili včeraj operativni dnevi, otroci so torej redno in varno obravnavani na svojih oziroma dobivajo svoje storite. Vodstvo UKC Ljubljana je 10. maja povedalo, da išče rešitve za nadomestitev odhajajočih kardiologov. Seveda moramo vedno biti soočeni s skrajnostjo. Torej, če v kolikor ne bi uspeli vsi skupaj v prihodnosti zagotoviti ustreznega kadra bo potrebno seveda najslabšem primeru dejavnost ukiniti in skladno z Zakonom o zdravstvenem varstvu in o zdravstvenem zavarovanju bodo če ne bodo seveda možnosti za diagnostiko ali zdravljenje v Sloveniji zagotovljene otroci napoteni v tujino. Zakon določa 100 % kritje teh stroškov, vendar trenutno nismo tukaj. O tem ne razmišljamo, razmišljamo kratkoročno. V nadaljnji razpravi boste ugotovili, da je UKC Ljubljana uspešno premostilo to prepreko, ki se jim je trenutno pojavila. Srednje in dolgoročno pa Vlada skupaj z zunanjimi strokovnjaki postavlja javni zdravstveni zavod, ki bo temeljil na drugačnem načinu delovanja oziroma obravnave otrok, ki seveda po izkušnjah iz strokovnih delov zunanjega sveta, se pravi, ne vem, Evrope, Amerike zagotavlja najboljšo kontinuirano oskrbo otrok. Torej trenutno poteka sodelovanje z zdravniki iz centra Motol Praga, za kar ima že UKC Ljubljana podpisane vse pogodbe. Pravkar so podpisali tudi pogodbo z interventnim kardiologom za urgentno izvajanje urgentne / nerazumljivo/ otrok. Torej trenutno se v sami obravnavi v procesu obravnave otrok v UKC Ljubljana ni nič spremenilo, trenutno nič. To je kratkoročno. Vsebinsko vam bodo razložili predstavniki UKC Ljubljana. Sedaj vam bom razložila srednjeročno oziroma dolgoročni plan.

Vlada je konec decembra lansko leto, to je, 21. 12. 2017 ustanovila nacionalni institut za otroške srčne bolezni. Zakaj? Ker smo skupaj s stroko predstavniki staršev in tudi vodstvom UKC Ljubljana bili enotni, da se težave v programu otrok s prirojenimi srčnimi napakami vlečejo že več kot desetletje. Pričele so se natančno v letu 2007 in jih od takrat dalje ni uspelo rešiti nobeno vodstvo UKC Ljubljana. Žalostno je, da jih ni rešila niti mediacija med zaposlenimi, ki je trajala dve leti in je predstavila, kar velik strošek UKC Ljubljana natančno 30 tisoč evrov. Ta mediacija je bila prekinjena, zaradi samovoljnega izstopa enega od udeležencev. Njeni izsledki pa so, da so medčloveški odnosi bili slabi, da ni potekal niti prenos nujnih strokovnih informacij o pacientih med zdravniki in da je bilo zaupanje staršev porušeno. Zato se iz oddelkov odhajali tako zdravniki kot tudi medicinske sestre in drugi zaposleni. Na podlagi tega in tudi ostalih dejstev smo se seveda skupaj odločili, da je potrebno začeti zidati hišo na novih temeljih. Torej aktivnosti za vzpostavitev novega centra smo po strokovni plati zaupali prof. dr. Igorju Gregoriču, ki je stalno z nami v navezi, nesebično, pro bono sodeluje, vsakodnevno koordinira, se pogovarja s tujimi, domačimi strokovnjaki, tako kardiologi, kardiokirurgi, intenzivisti in tudi anesteziologi. Pri ustanovitvi NIOS pristojni sodelujejo tudi redno z vodstvom UKC Ljubljana, saj se bo program izvajal v prostorih UKC Ljubljana. Treba je tudi povedati, da z njimi sodelujemo tvorno tudi na področju zagotavljanja podpornih dejavnosti. UKC Ljubljana bo namreč moglo novemu inštitutu zagotavljati vse podporne dejavnosti, kajti ta inštitut bo premajhen, da bi imel, ne vem, svojo kadrovsko službo, informatiko in tako dalje. V sklepu Vlade je tudi zapisano, da naj bi NIOS začel delovati do 1. julija letos. Zaenkrat je ta rok realen in je dosegljiv.

Torej naj povzamem. Vodstvo UKC Ljubljana trenutno zagotavlja varno obravnavo otrok s prirojenimi srčnimi napakami, Vlada po pomoči zgoraj imenovanih pa vzpostavlja nov center. In naj poudarim, med seboj zelo dobro sodelujemo in to so dejstva. Še enkrat bi pa rada poudarila, da sta za to izredni sklic Državnega zbora in današnja seja Odbora za zdravstvo popolnoma nepotrebni. Izjave sklicateljev o oskrbi za otroke so licemerna, kajti zavedati bi se morali, da z razpihovanjem neresničnih informacij posamezniki delajo škodo v prvi vrsti staršem, njihovim otrokom, pri katerih vzbujajo nepotreben strah in nezaupanje. Poleg te prve, bom rekla, skrbi, ki jo imamo, to so starši in otroci, pa v bistvu ta nepotreben pomp povzroča zdravstvenim delavcem in ne nazadnje tudi vodstvu UKC Ljubljana, ki se mora zaradi tega ukvarjati z nepotrebnim medijskim razpihovanjem strasti, silne težave. Zato pozivam vse poslance, da odgovornim za program za otroke s prirojenimi srčnimi napakami dovolijo, da opravijo svoje delo v miru, da ga opravljajo strokovno in odgovorno. Sodijo naj nas vse skupaj po rezultatih zdravljenja, ne pa po medijskem in političnem linču. In strinjam se z vsemi, ki pozivajo politiko, naj se ne vmešava v strokovne zadeve, sploh pa ne v predvolilnem času. Vendarle pa naj spomnim, da so se težave v programu otrok s prirojenimi srčnimi napakami začele, kot sem že prej omenila, leta 2007, ko je Ministrstvo za zdravje vodil minister, član stranke SDS, torej sklicateljice današnje seje. V tistem času sta UKC Ljubljana vodili strokovna in generalna direktorica, ki sta obe vidni članici SDS stranke.

Najlepša hvala.