Govor

Hvala lepa, spoštovani predsednik odbora.

Spoštovane poslanke, ministrica, spoštovani vabljeni.

Sprejem novega Zakona o obrambi bo nujen predpogoj za začetek sprejemanja in udejanjanja celovitih sistemskih ukrepov za izboljšanje delovanja Slovenske vojske, še posebej za povečanje njenega številčnega stanja ter izboljšanja kakovosti kadrovske strukture Slovenske vojske.

Predlagane spremembe v Zakonu o obrambi omogočajo nastavke za ureditev poklicnega opravljanja vojaške službe v Zakonu o službi v Slovenski vojski, kar bo v bodoče tudi glede zakonodajnega postopka omogočalo lažjo ter tudi boljšo statusno ureditev vojaškega poklica, s tem pa tudi boljšo popolnjenost Slovenske vojske kot enega izmed temeljnih ciljev, ki jih zasleduje zakon. Ob tem je seveda potrebno jasno zavedanje, da v zakonu vsebovane predlagane rešitve še niso zasnovane na tak način in v obsegu, da bi omogočale potrebno stopnjo profesionalizacije Slovenske vojske, ki je neobhodna za zahtevano delovanje vojske, kot ga nalaga zakonodaja ter odločitve najvišjih državnih organov. Tu seveda mislim predvsem na zadostno, stabilno in predvidljivo zagotavljanje potrebnih kadrovskih ter drugih materialnih virov za delovanje Slovenske vojske. Iz vidika prejemkov ureja predlog zakona zgolj poseben dodatek v višini 60 evrov bruto k plači kot nadomestilo za prepoved stavk, ki jo imajo vojaške osebe kot edina poklicna skupina v Republiki Sloveniji in ki vse do danes ni bila ustrezno vrednotena. Ostale izboljšave iz vidika prejemkov in drugih bonitet pripadnikov vojske bodo urejene v Zakonu o službi v Slovenski vojski ali pa so v pristojnosti Republike Slovenije. V zvezi s tem imamo utemeljeno pričakovanje, da se bo pri določitvi plač in drugih beneficij upoštevala predvsem narava dela pripadnikov vojske ter omejitve nekaterih pravic pripadnikov vojske, ki jih vsi ostali zaposleni državljani sicer imajo. Poleg izboljšanja plač pripadnikov Slovenske vojske je za nas bistvenega pomena, da se zagotovi možnost zaposlitev za nedoločen čas v javnem sektorju ter prenos plačnih razredov vsem vojakom po odsluženi pogodbi. Ob tem ne bi zanemaril nekaterih sprememb, ki jih z vidika organizacije prinaša predlog zakona o obrambi in ki zagotavljajo kakovosten razvoj slovenske vojske ter izboljšujejo njeno operativnost in delovanje. Seveda je bistveni predpogoj za udejanjanje le-tega sočasna zagotovitev potrebnih virov. Pri tem bi izpostavil naslednja področja: posodobljena in na enem mestu so urejena temeljna vprašanja organizacije, popolnjevanja in delovanja Slovenske vojske, pri čemer so naloge zdaj urejene natančneje in na enem mestu, vojska pa se organizira v skladu z obsegom in strukturo, ki sta določena z dolgoročnim programom razvoja obrambnih zmogljivosti. Pooblastila vojaških oseb so zdaj jasno in pregledno urejena, omogočeno je stopnjevanje uporabe sile, skladno z načelom sorazmernosti. V zvezi z navedenim, bi opozoril samo na dejstvo, da ima po zdaj veljavnih predpisih pri varovanju varnostnik iz zasebnega podjetja za varovanje, ki deluje skladno z zakonom o zasebnem varovanju znatno večji obseg pooblastil, kot pa vojak pri varovanju vojašnice ali vojaškega skladišča. Trenutno lahko vojak zgolj uporabi orožje v primeru napada, nima pa pristojnosti na primer za ugotavljanje identitete oseb ob vstopu ali izstopu iz varovanega območja, površinskega pregleda oblačil, notranjosti vozila ali prtljage oseb in tako dalje. Torej, vseh tistih pooblastil, ki so na razpolago varnostnikom iz zasebnih družb za varovanje.

Sistem poviševanja v vojaške čine se bo pomembno spremenil na način, da se povišanje v činu izvede ob razporeditvi na višjo dolžnost in ne več kot zdaj, ko so morale vojaške osebe velik del svoje kariere opravljati v nižjem činu, glede na svoje dolžnosti in pristojnosti. S to spremembo in z umestitvijo čina brigadir med generalske čine, postaja Slovenska vojska primerljiva z ureditvijo drugih držav članic zavezništva, kar bo predvsem pozitivno vplivalo na popolnjevanje dolžnosti v mednarodnih poveljstvih in enotah, v veliki večini vojska namreč vojaški čin izraža raven pristojnosti in kompetenc vojaških oseb.

V zvezi s poviševanjem vojaških oseb so dana načelniku Generalštaba tudi večja pooblastila glede poviševanja vojaških oseb ter podeljevanja činov. Načelnik bo po sprejetju zakona imel pristojnosti za poviševanje vseh častnikov in podčastnikov ter podeljevanje vojaških činov. Skladno z večanjem pristojnosti glede poviševanja vojaških oseb, so načelniku Generalštaba dana tudi večja pooblastila glede razporejanja vojaških oseb. Po predlogu bo minister, pristojen za imenovanje in razporejanje vojaških oseb na formacijske dolžnosti s činom brigadir oziroma brigadni general in višje, imenovanja in razporeditve vseh drugih vojaških oseb bodo v pristojnosti načelnika Generalštaba in drugih poveljnikov, ki jih bo načelnik za to pooblastil.

Zaključek.

Kot je rekla ministrica za obrambo, sprememba zakonodaje na obrambnem področju je potrebna. Rad bi pa končal z dvema zaključkoma.

Prvi je ta, da predlagani zakon je korak v pravo smer, in v času nastajanja verjetno ni bilo mogoče narediti več.

In pa drugi. Če bo nova vlada sprejela vojaški nasvet o dokončanju profesionalizacije Slovenske vojske, kar je potrebno, bo zakon moral doživeti ponovne spremembe.

Hvala lepa za vašo pozornost.