Hvala lepa, gospa predsedujoča. Spoštovani člani komisije, spoštovani vabljeni gosti.
Mnenje Vlade Republike Slovenije je seveda, da je cepljenje nedvomno med najvarnejšimi medicinskimi posegi in dokazano najučinkovitejši preventivni ukrep za preprečevanje nalezljivih bolezni. Poleg izjemnih koristi cepljenja za posameznika so pomembni tudi pozitivni učinki cepljenja za celotno skupnost. S kolektivno zaščito pred okužbo namreč zavarujemo tiste posameznike, ki zaradi različnih zdravstvenih razlogov ne morejo biti cepljeni. Z zniževanjem deleža cepljenih oseb se povečuje verjetno za ponovno pojavljanje in razširjanje že skorajda izginulih nalezljivih bolezni. V zadnjem letu smo na primer v Evropi beležili rekordno število obolelih zaradi ošpic z negativnimi posledicami za zdravje ter tudi za zdravstvene sisteme. Tudi v Sloveniji beležimo trend upadanja precepljenosti, zato je ministrica lani junija ustanovila delovno skupino pri Ministrstvu za zdravje, v kateri so predstavniki ministrstva, Zdravstvenega inšpektorata Republike Slovenije, strokovnjaki javnega zdravja in medicine dela ter pediatri in šolski zdravniki, ki izvajajo cepljenje. Izdelan je bil akcijski načrt ukrepov, med katerimi so najpomembnejši namenjeni komunikaciji, promociji pozitivnih učinkov in dobrobiti cepljenja, izobraževanja strokovne javnosti, ozaveščanju splošne javnosti in tudi pri novi zakonodaji s področja cepljenja. Delovna skupina nadaljuje s svojim delom z namenom doseganja skupnega cilja, preprečevanja in obvladovanja izbruhov nalezljivih bolezni, ki jih s cepljenjem lahko preprečimo. Predlog zakona, ki je danes pred nami, določa ukrepe za povečanje deleža cepljenih oseb, a ob tem je Vlada Republike Slovenije k predlaganim rešitvam podala naslednje pripombe. V zvezi z obveznostjo Nacionalnega inštituta za javno zdravje, da posreduje podatke o necepljenih otrocih iz nemedicinskih razlogov Zdravstvenemu inšpektoratu, menimo, da je to primerneje urediti v Zakonu o zbirkah podatkov s področja zdravstvenega varstva, ki je v zakonodajnem postopku in za katerega se tudi pripravlja oziroma se lahko poda amandma. 2. in 3. člen predloga zakona črtata možnost staršev, da podajo predlog za opustitev cepljenja pri njihovem otroku, in možnost, da zaprosijo za razgovor pred komisijo za cepljenje. S predlagatelji se strinjamo, da bi se z omejitvijo pravice staršev do vložitve vloge za opustitev cepljenja zmanjšala obremenitev komisije in, kar je še bolj pomembno, onemogočila zloraba sedanjega postopka za namene izogibanja cepljenju. Kljub temu, da veljavni postopek za ugotavljanje razlogov za opustitev cepljenja iz medicinskih razlogov v praksi ni najbolj učinkovit, zgolj črtanje navedenih pravic staršev ne bo v celoti naslovilo neučinkovitosti sedanje ureditve. Potrebna bi bila celovita prenova postopka za ugotavljanje razlogov za opustitev cepljenja, znotraj katerega bi ohranili možnost sodelovanja staršev v obsegu, ki je primeren strokovni naravi odločanja o obstoju medicinskih razlogov za opustitev cepljenja. Zakon o nalezljivih boleznih namreč opustitev cepljenja dovoljuje zaradi taksativno naštetih razlogov, ki so: alergija na sestavine cepiva, resen neželen učinek cepiva po predhodnem odmerku istega cepiva in bolezen ali zdravstveno stanje, ki je nezdružljivo s cepljenjem. Presoja o obstoju tovrstnih razlogov je strokovno vprašanje, ki ne more biti odvisno od navedb staršev oziroma zakonitih zastopnikov, ampak mora biti jasno izkazano z zdravstveno dokumentacijo posameznika. V zvezi s črtanjem možnosti staršev, da sodelujejo v postopku ugotavljanja medicinskih razlogov za opustitev cepljenja, menimo, da bi bila potrebna celovita prenova postopka za ugotavljanje razlogov, znotraj katerega bi ohranili možnost sodelovanja staršev v obsegu, ki je primeren strokovni naravi odločanja o obstoju medicinskih razlogov za opustitev cepljenja. Vlada Republike Slovenije predlaga, da bi otrokom, ki ne bi imeli opravljenih obveznih cepljenj na podlagi potrdila pediatra, zgolj omejili vključitev v vrtec, ne pa tudi vpisa. Opisani način je že uveljavljen in pediatrom omogoča, da zadržijo vključitev otroka zaradi določenih zdravstvenih stanj. Glede omejitev vpisa v izbrane visokošolske programe Vlada meni, da se le te uvedejo za bodoče študente, pri že vpisanih pa se problematika rešuje v skladu z veljavno zakonodajo na področju varnosti in zdravja pri delu. Glede na pomen visoke precepljenosti otrok za zagotavljanje najvišje ravni varovanja javnega zdravja in ob upoštevanju zgoraj navedenih pripomb Vlada Republike Slovenije zakon podpira.
Hvala lepa.