Govor

Jure Leben

Hvala predsednik.

Republika Slovenija ocenjuje, da je potrebno v nadaljnji razpravi v zvezi z podanim predlogom pridobiti dodatna pojasnila, obrazložitve in finančne ocene posameznih predlaganih ukrepov. Poleg tega se pričakuje tudi odziv ostalih držav članic, saj imajo predlagani ukrepi Evropske komisije na področju odprave letnih davkov in uvedbe cestninjenja tako za uporabnike kot tudi upravljavce cestnih cestninskih cest, precejšnje finančne in širše družbene posledice, predvsem pa v sistem cestninjenja vnašajo tudi določeno negotovost v poslovanje upravljavcev cestninskih cest. Prav tako postopna ukinitev letnih davkov oziroma v Republiki Sloveniji letnih dajatev za težka tovorna vozila pomeni zmanjšanje finančnega priliva v proračun za izvedbo investicij in vzdrževanje prometne infrastrukture in postopno nadomestno uvajanje cestnin pomeni prilive privatnim družbam, ki upravljajo z infrastrukturnim sistemom kjer so uvedene cestnine. V zvezi z načrtovanimi spremembami, ki jih ima Evropska komisija pri odpravi izkrivljanja konkurence med prevoznimi podjetji s postopno uskladitvijo oziroma znižanjem davkov na težka tovorna vozila in z vzpostavitvijo pravičnih mehanizmov za zaračunavanje infrastrukturnih pristojbin si bo Republika Slovenija v postopku sprejemanja zakonodajnega akta prizadevala za časovno postopno zniževanje davkov za težka tovorna vozila. Časovno nižanje davkov za težka tovorna vozila in na drugi strani novo opredeljena pravila za zaračunavanje infrastrukturnih pristojbin bodo omogočile učinkovit in časovno postopen prehod iz davkov na cestnine, ki bodo povezane z uporabo cest. Glede trenutnega predloga, da se sedanja priloga ena razdeli v več zaporednih tabel, ki bodo odražale postopno znižanje najnižjih stopenj davka za težka tovorna vozila v obdobju petih let na stopnjo nič, se bo Republika Slovenija prizadevala za uveljavitev čim daljšega časovnega obdobja zniževanja stopenj davka za težka tovorna vozila. Prva tabela namreč ustreza sedanjim pogojem iz priloge ena, preostalih pet tabel pa vsebuje ustrezne podatke, ki so v vsaki tabeli nižji za 20 % v primerjavi s sedanjimi stopnjami, ker je to ustrezno in so po petih letih zniža na nič v vseh kategorijah. Postopno ukinitev letnih davkov na težka tovorna vozila zmanjšuje finančni priliv v proračun Republike Slovenije za izvedbo investicij in vzdrževanja prometne infrastrukture in z nadomestnim uvajanjem cestnin povečuje prilive privatnim družbam, ki upravljajo z infrastrukturnim sistemom, kjer so uvedene cestnine. O zmanjšanju obdavčitve oziroma zmanjšanju letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu za težka tovorna vozila oziroma celotnem zmanjšanju tovrstne obdavčitve se verjetno lahko pogovarjamo samo v primeru, da se razširi sistem cestninskih cest v Republiki Sloveniji, tudi na cestninjenje državnih in občinskih cest. Posledično k takšni odločitvi to verjetno pomeni tudi uvedbo satelitskega sistema cestninjenja vseh cest in verjetno spremembo mikrovalovnega sistema cestninjenja, ki se bo na avtocestah v Republiki Sloveniji uveljavil po podatkih DARSA z aprilom letošnjega leta. V primeru, da ostane cestninjenje samo na avtocestah potem sedanje dajatve za težka tovorna vozila ne moremo zmanjševati, saj na ta način zagotavljamo namenska sredstva za investicije in vzdrževanje omrežja državnih cest.

Hvala.