Govor

Gvido Novak

Hvala za besedo. Spoštovani predsednik in vsi ostali prisotni, lepo pozdravljeni!

V imenu Sindikata vojakov Slovenije bi rad par stvari povedal. Nisem pričakoval omejitve na 5 minut, ker je malo več za povedati okrog tako pomembnega zakona. Bom poizkusil biti čim krajši.

Kot prvo, bi želel povedati, da smo v letu 2016, v maju, na prvi predlog Zakona o obrambi, ki smo ga prejeli sindikati, družno vsi štirje sindikati, ki delujemo v okviru Slovenske vojske in ministrstva, podali negativno mnenje in to negativno mnenje je tudi v taki obliki ostalo, kasneje smo dobili večkrat predlog zakona, popravljen, posodobljen in vedno je mnenje, vsaj sindikata Vojakov Slovenije bilo negativno in iz zaključka, če samo preberem kaj smo zapisali takrat, ko smo podali mnenje. Menimo, da je predlog novega Zakona o obrambi zelo slab in v škodo pripadnikom Slovenske vojske, zato ni primeren za sprejem. Trend odhodkov zaposlenih, predvsem vojakov, bi se s sprejetjem tega zakona po našem mnenju pospešil in ne zaustavil. Mislim pa, da vsebinsko tukaj ta odbor ni primerno mesto za usklajevanje vsebin in tudi se v podrobnosti ne bomo spuščali, razen stvari, ki so dodane amandmajsko k samemu predlogu zakona do katerih se do zdaj nismo imeli možnosti sploh opredeliti.

Kot prvo bi par besedo o varuhu vojakovih pravic, ki je bil predlagan s strani SDS. Tukaj bi želel povedati, načelo EUROMIL, organizacije vojaških organizacij v Evropi in sicer načelo, osnovno, po drugi svetovni vojni, ki ga ta organizacija širi po celotni Evropi je, da ima vojak v službi le oblečeno uniformo in iz tega izhaja, da ima vsak vojak enake pravice kot drugi državljani in Evropejci. To pa pomeni, da ni nobene potrebe, da bi za vojaka se uvajal posebej varuh za njegove pravice in takšno stališče tudi zavzela večina držav ali pa vojaških organizacij v Evropi, ko je bila vodena razprava o uvedbi evropskega varuha vojaških pravic. Še posebej razvite evropske države, skandinavske države so bile odločno proti temu, da se uvaja poseben varuh vojakovih pravic, zato ker vojaki so državljani in Evropejci tako, kot vsi ostali in imajo enake pravice. V Republiki Sloveniji imamo varuha človekovih pravic in še ta varuh človekovih pravic ne more doseči uveljavitve svojega mnenja okoli kršitev, ki se dogajajo v Slovenski vojski. Imamo več primerov, kjer se tudi po 10 let ni popolnoma nič premaknilo. Čeprav so ti primeri bili kot grobe kršitve v poročilu varuha človekovih pravic.

Varuh človekovih pravic vzporedno, kar je pa naslednji predlog, da se ukinejo sindikati v Slovenski vojski in kot neke vrste nadomestilo temu, da ne bi več imeli sindikatov v Slovenski vojski, da bi imeli varuha človekovih pravic. To nadomestilo mislim, da ni ustrezno in bi predstavljajo neki unicum, ker sindikati so namenjeni ne samo v Sloveniji tudi drugje temu, da vsebinsko in finančno omogočajo varstvu in uveljavljanje pravic zaposlenih tako v vojski kot drugje in varuh vojakovih pravic ne more nikakor varovati teh pravic, ki bi jih naj sindikati oziroma, ki jih sindikati. Če bi se to uvedlo bi prišlo do konflikta interesov, ker varuh vojakovih pravic ne more zastopati zaposlene v vojski in na delovno socialnem sodišču, kjer se uveljavljajo delovnopravne zadeve in varujejo pravice zaposlenih v vojski. Tako, da ta substitut za sindikate po našem mnenju zagotovo ni primeren in bi bil unikum.

Druga stvar, ki je zelo pomembna. Varuh človekovih pravic, varuh vojakovih pravic bi bil prvenstveno namenjen zgolj varovanju temeljnih človekovih pravic. Mi v Republiki Sloveniji do teh predlogov za ukinitev sindikatov v Slovenski vojski z zagotavljanjem temeljnih človekovih pravic v Slovenski vojski nismo imeli in to je tudi bil razlog, da je sindikat vojakov Slovenije izstopil iz EUROMIL-a (?), ker mi nismo imeli potrebe po bilo kaki pomoči za uveljavljanje temeljnih človekovih pravic.

Glede predlogov za ukinitev sindikatov…