Govor

Darko Stare

Hvala, gospod predsednik. Lep pozdrav vsem poslankam, poslancem, drugim prisotnim.

Torej države članice Evropske unije in pa Evropska komisija ugotavlja, da se z goljufijami, z negotovinskimi plačilnimi sredstvi povzroča kar precejšnja škoda v enotnemu digitalnemu trgu, gospodarstvu, posameznikom potrošnikom v Evropi. Ocena je, da na letni ravni ca 1,4 milijarde evrov, hkrati se pa zaradi tega seveda tudi zmanjšuje zaupanje potrošnikov v enotni digitalni trg. Razlogi za to so različni, ampak če jih strnemo v 3 ključne razloge: gre za pravno neenotno opredelitev in urejenost v posameznih državah članicah tega področja; gre za precej ovir, kar se tiče učinkovitega operativnega sodelovanja med organi odkrivanja in pregona in pa seveda tudi sojenja med državami članicami; in pa velik problem oziroma en izmed ključnih razlogov za nezadostno učinkovitost pri odkrivanju in pregonu tovrstnih goljufij je v vrzeli, ki je tudi pravne narave in zadeva sodelovanje med zasebnimi inštitucijami, predvsem finančnimi, in pa organi odkrivanja pregona v posameznih članicah. Ta predlog direktive naslavlja te 3 vzroke oziroma razloge in ima v bistvu 2 cilja, da se okrepi učinkovitost sodelovanja, varnost posledično in pa da se v bistvu okrepi in pa ohranja zaupanje v enotni digitalni trg v Evropski uniji. S tega razloga direktiva v bistvu določa minimalne standarde za to, da se čim bolj enotno opredeli, pravno seveda, inkriminacija tovrstnih kaznivih dejanj. Gre za v bistvu goljufije in pa prevare z negotovinskimi plačilnimi sredstvi. V ta namen določa minimalne standarde za inkriminacije teh dejanj, namreč nekatere članice bodisi nimajo tovrstnih ravnanj opredeljenih kot kazniva dejanja, ampak druge oblike kaznivih ravnanj, nekatere imajo zelo različne predpisane sankcije in namen teh določil, ki zdaj zagotavljajo enotno opredelitev in minimalne standarde, je to, da se zadeva poenoti in s tem omogoči učinkovitejše sodelovanje. Drug razlog oziroma namen te direktive je v tem, da se zagotovi tudi v bistvu kazenska odgovornost v vseh državah članicah pravnih oseb za kazniva dejanja, da se določi v bistvu tudi enotne sankcije oziroma sploh sankcije za odgovornost pravnih oseb, da se zagotovi čim bolj enotna in jasna pravila za ugotavljanje jurisdikcije oziroma sodne pristojnosti posameznih držav članic in pa da se zagotovi neke minimalne standarde in pravila, ki bojo zagotavljale učinkovito operativno sodelovanje med posameznimi državami članicami oziroma njihovimi organi. Eden izmed pomembnih ukrepov, ki bi ga tukaj izpostavil, je predvideno vzpostavljanje kontaktnih točk v posameznih državah, ki naj bi zagotovile relativno hitro odzivanje, in sicer naj bi delovale 7 dni, 24 ur na dan in odzivnost, kot je zdaj po aktualnem predlogu predvidena, je 8 ur. V 8 urah bo mogel posamezen organ oziroma država članica sporočiti vsaj to, da se bodo odzvali, v kakšnem predvidenem času oziroma da se ne bodo odzvali in potem seveda v najkrajšem možnem času tudi vsebinsko v vnaprej napovedani obliki sporočiti tudi odziv. Pomemben del te direktive je tudi, da zagotovi minimalne standarde v posamezni državi članici za implementacijo seveda, da se dvigne stopnja ozaveščenosti tako potrošnikov in pa notranja ureditev, predvsem v zasebnem sektorju. Mišljene so finančne, denarne institucije, ki bodo dolžne posredovat podatke bodisi o oškodovancih bodisi o osumljencih, ker zdaj, kot veste, tudi pri nas je bil to problem. Mi smo to sicer že naslovili samoiniciativno z novelo ZKP, ki žal še ni sprejeta, ampak zdaj bo to zapoved, da bodo banke dolžne posredovat tudi bančno zaupne podatke organom odkrivanja, ker gre to za skupni javni oziroma nadnacionalni interes zaradi višje stopnje varnosti in pa seveda krepitve zaupanja v enotni digitalni trg. Slovenija podpira stališče Vlade, da se podpira to direktivo in predlagane rešitve. Zavzemali se bomo za čim bolj jasna pravila glede jurisdikcije, za čim bolj jasne opredelitve posameznih inkriminiranih ravnanj oziroma elemente z vidika načela zakonitosti v kazenskem pravu in pa seveda prizadevali si bomo za tehnološko čim bolj nevtralna besedila oziroma izrazoslovje, da ne bo vsaka novota na tehnološkem trgu oziroma na tem področju terjala spremembo notranje zakonodaje. Tako da iz vseh teh razlogov predlagamo, da odbor podpre stališče.

Hvala lepa.