Se bom predstavila, čeprav sem že govorila v Državnem svetu. Sem Miša Čermak, kakih 30 let avtorica slovenske zabavne glasbe, kakih 22 let članica sindikata našega glasbenega, kakšno leto ali dve več članica tako osovraženega in v medijih namenoma diskreditiranega združenja SAZAS, ki so ga ustanovili eminentni akademiki, profesorji, skladatelji. Če koga zanima, imam tukaj dokument ustanoviteljev. Pred 23 leti so pretihotapili iz Beograda material, naš avtorski, zaradi katerega lahko to združenje SAZAS, ki je zadnjih 10 let ponavljam diskreditirano namenoma in je tudi predmet tega, kar se zdaj dogaja že nekaj časa, so prešvercali, da mi sploh lahko obstajamo. Moja vest je čista, jaz ne hodim lobirati nikamor in nimam nobenih povezav, zato lahko jasno in glasno povem vse kar mi leži na srcu. In dejstva, dejstva zakaj. Dejstva zato, ker od svojega avtorskega dela v tej državi živeti ne morem, kljub temu, da sem napisala veliko mjuzikel Arabela, ki je bil uspešnica gotovo ste ga gledali, večino pesmi Marti Zore, Faraonov, tudi Alenki Godec, ne vem, skoraj da ni glasbenika s katerim ne bi sodelovala. Pa ne da ne morem živeti zato, ker meni SAZAS avtorskih pravic ne plačuje, kot ostalim kolegom. Živeti ne morem zato, ker je naše dvomilijonsko tržišče tako majhno, da od svojega dela ni možno živeti. In zdaj, ker se poslanke in poslanci, ki ste zastopniki nas vseh, morda to zveni naivno, vendarle tudi mene in drugih ljudi, ne vem zavezali temu, da delate v naše dobro, ker ste naši izvoljenci, potem bi vas prosila, da prisluhnete raziskavi, ki je bila meni in ostalim predstavljena v Državnem svetu, ko sem tam probala pojasniti stališče in je gospa ministrica takle špeh pokazala, 61% Slovencev želi poslušati slovensko glasbo. Ja, če ste zastopniki nas, potem morate vedeti kaj to pomeni. 61% Slovencev. Jaz poslušam Val 202 od prvega dne, sem toliko stara. Moja mama tudi, ta hip je v bolnici se tudi s tem ukvarjam. Moja mama pravi, edino radio lahko še posluša, pravi pa kaj je to narobe, kakšen je to način, da slišim trenutno ne poslušamo angleško. Na našem nacionalnem radiu. Na radiu, ki je spodbujal glasbeno produkcijo. Na radiu zaradi katerega sem lahko jaz sama se učila in prosperirala kot avtorica, ker sem delala z najeminentnejšimi imeni. Od Privška do Adamiča, ki so me učili, ki so mi kazali pot. Ko je delovala Založba kaset in plošč in smo lahko delali, lahko smo snemali, lahko smo živeli in radio je to produkcijo obilno podpiral. Mnogo bolj, kot danes. Ker sem članica SAZAS, kar sem povedala namenoma in na začetku, ker se tega ne sramujem, ampak sem na to ponosna, razloge sem vam navedla, vam povem tudi, da imam vpogled v podatke, kot jih ima vsak avtor med nami brez skrivalnic. Podatki poslušanja zavrtenega na radijskih postajah so realni, to ne pomeni, da verjameš tistemu kar pride skozi / nerazumljivo/ liste na AKOS ali na "kolektivke" ali kamor koli drugam ampak, da se fizično preposluša 24 ur na dan, ne vem, skozi 12 mesecev na določene datume, kaj se vrti. Tudi to analizo imam tukaj in jo lahko predložim komur koli zainteresiranim. Na VAL 202 žal, in ga mam rada Marko, to veš, tudi snemali smo o Hendrixu, zavrtijo dobrih 25 % slovenske glasbe preko dneva, ostalo je v tujih jezikih.
In ponavljam, nič proti temu, da se odpiramo v svet se moramo in Slovenci vedno smo se ampak da ne bomo poskrbeli za naših 2 milijona ljudi, ki govori slovenski jezik. Saj niso samo mladi, ki tako uhajajo v tujino tisti, ki poslušajo in poslušajo preko interneta, to je moja generacija tudi generacija moje hčere, ki je ravnokar končala študij. Zakaj se je radio odpovedal vlogi, ne bom rekla vzgajanja ljudi ampak predstavljanja, kako naj izveš, kaj je novega v slovenski produkciji, če kot poslušalec tega ne slišiš, podatki o tem pa so alarmantni.
Nova, kako se reče novela ali kako, ki je predložena, jaz sem šla preračunavati, pomeni za nacionalni radio in ostali programi: Koper, Maribor, Prvi program nacionalnega radia izpolnjuje kvoto, ne vem v čem je problem. Bi morali zavrteti med 9 pesmimi 4 slovenske ali je to preveč? Komercialni radii bi morali zavrteti 2,5 ali je to res preveč, da moramo že dva meseca poslušati kaj Slovenci delamo sami sebi.
In še nekaj podatkov bi povedala, ki jih gospod Božič pozna, ker sem jih povedala na svetu, torej pri svetnikih ampak je bilo žal tako, da jih podatki niso zanimali, ker so bili odločeni nekako vnaprej. Jaz nisem politik, ne vem kaj se dogaja samo ta izkušnja zame ni bila prijetna. Povedala sem, da leta 2006, ko je naš sindikat vložil to za kvote in tudi ta dokument imam in ga lahko dobi vsak, so notri tudi citati ljudi, ki so še danes v temu poslu, jaz bi rekla ljubezen. Andreja Karolija, imam citat: "Podpiram slovenske kvote, podpiram slovensko glasbo." Lahko dobite. Boštjan Menart, znamenita založba Menart, ki ne bom se spuščala kako je zdaj ampak takrat je ravno tako napisal in je tudi v Državnem zboru ta dokument, tam sem ga dobila, napisala da podpira slovenske kvote in slovensko glasbo da pa: "Se morajo uredniki zavedati, da je treba to glasbo predstavljati, če jo hočemo da jo bodo ljudje spoznali. To se več ne dogaja in za to gre." In kaj se skriva v ozadju? To pa je moj novinarski del in delež prejšnji teden sem bila na eni okrogli mizi povabljena na kateri je sodeloval tudi Miha Šalehar iz VALA 2020, zelo vesel sem bila tega in moram reči da sem bila še bolj vesela, ker je poznal podatke s katerimi sem se jaz zelo osupla in z velikimi težavami seznanjala kar precej časa. In jih bom povedala, ker se mi zdi…
Še to bi povedala, gospod Karoli je tudi za IPF leta 2011 povedal približno isto, se pravi je vedel kje so problemi, vedel je, bom kar prebrala: "O teorijah zarot ne bom izgubljal besed, o teorijah tako imenovanih "power play" dogovorov prav tako ne, o vplivu založb na odločitve glasbenih in programski uradnikov tudi ne." In tukaj se skriva jedro problema. Mene je zanimalo, ker sem avtorica kdo so neki novi avtorji in seveda vedno sledim tudi popevki, zdaj sem z velikim veseljem in je bila super, čestitam. Kdo so avtorji, ki se pojavljajo v ozadju in jih jaz teh svojih kolegov ne poznam. In sem se lotila pregleda našega najuspešnejšega ta hip avtorja, to je Aleš Vovk - Raay in prišla do osupljivih podatkov. Pesem, ki nas je zastopala ali je bilo to predlani, skratka duet Maaraya, kdaj? Leta 2015. No, skratka sem si kar sprintala podatke, ki so dostopni na netu, piše, da so avtorji Here for you Raay, Marjetka Vovk, Charlie Manson Raay / Raay, Art Hunter pa Tomass Snare. Kdo sta Art Hunter in Tomass Snare me je zanimalo. In sem morala precej brskati, da sem prišla do pravih podatkov, ki so dostopni na spletu, ponavljam. Ta recimo je bil dostopen na ruski spletni strani in piše, da je en avtor Boris Perme Art Hunter, drugi Tomass Snare je pa gospod Čop. Eden je urednik na radiu Infonet, drugi je direktor na radiu Infonet.
In potem sem pogledala še Tinkarino pesem, lansko, kdo so avtorji oziroma sem jo vprašala kdo so avtorji in je rekla, tisto kar najdeš na spletu lahko objaviš, da ne bom jaz "nasrkala". Torej, avtorji so tukaj imam njen zapisan odgovor: Tinkara Kovač, Tina piš, angleško besedilo Tinkara Kovač, Hannah Mancini. Torej dizar/?/, spet splet, lahko vam vse tukaj pustim, navaja drugače; avtor Marjetka Vovk Boris Perme alias, kot smo slišali, Tina Piš. Torej, kdo so avtorji, ki se pojavljajo pri pesmih, ki so najbolj predvajane tudi na radiu Infonet in so, ne bom rekla da so edine predvajane ampak so v večinskem primeru predvajane.
Kakšni so interesi, da so direktorji založbe in uredniki Infoneta soavtorji enih pesmi? Kaj se dogaja, da glasbeniki pristanejo na tovrstno, bom rekla sodelovanje? To so prava vprašanja, ki jih bi bilo potrebno postaviti, to so vprašanja zakaj poteka boj za to ubogo slovensko glasbo na temu prostoru, ko vendarle da zdrava pamet, da bomo ja zaščitili svojo besedo in kulturo… Jaz ne vem, glasba je moja ljubezen, mogoče vam ni ampak moja je. Meni je pomemben, ne zaradi kruha, ki sem povedala, da je siromašen. Ampak zato, ker se skozi zadnja vrata pelje v to našo ljubo domovino tuja glasba in to XY ŽNJ kvalitete, kar je navedel tudi Karoli v tistih časih še, ne vem če bom zdaj našla… Ja: "Naročilo pesmi je legitimno dejanje, izpolnjevanje naročila tudi", ga citiram. "predvsem pa je na področju glasbe to posel. Posel, ki se splača in tudi izplača. Bolj je naročilo jasno in narejeno po navodilih, bolj se izplača." To niso moje besede, sem iskala dokaze, da potrdim da ne bom govorila na pamet, sploh ne. In veste, tukaj imam en cel kup dokumentov, sem povedala že na državnem svetu, če jih kdo le želi jih lahko dobi kadarkoli. Vse je preverljivo in vse so javno dostopni podatki.
Povedala bi še ne veliko stvari, eno primerjavo za Radio 1, spet podatki, razmerje med domačimi in tujimi prvimi 100 zavrtenimi skladbami je takšno 8 je domačih, 100 je tujih. Prva slovenska pesem je na 27. mestu. Prva slovenska pesem brez lastne produkcije, lastna produkcija v temu pomeni, da ni, ne vem Tin Piš pa ne vem koga sem vse naštela, se pravi teh direktorjev in urednikov Infoneta, prva takšna pesem je na 48. mestu. Upam, da vam to kaj pove. Za Slovenijo podatki, dnevni termin z upoštevanjem poslušanosti. Razmerje med domačimi in tujimi, sem rekla, 100 skladbami je 10 domačih proti 90 tujih. Prva slovenska je na 36. mestu, prva slovenska brez lastne produkcije se pravi brez teh zainteresiranih, podpisanih avtorjev, je na 58. mestu.
In zdaj bom povedala še podatek za Hrvaško, ker ga imam; razmerje enako domačih in tujih prvih 100 skladb je, tam zavrtijo 48 domačih med 100 in 52 tujih. Prva hrvaška skladba na 1. mestu po Huzipu/?/ je, ne boste verjeli, hrvaška in ne tuja. Čeprav, kot imam informacije, se tudi tam počasi spreminja zaradi enakih razlogov kot se dogajajo v Sloveniji.
Če dovolite bi povedala še dve stvari, ker sta pomembni in ne bi rada govorila na pamet, predvidevam, da bo vložena tudi kazenska prijava in to se ne tiče zdaj Radia 1 ampak nekoga drugega, enega od drugih komercialnih medijev, bom pa povedala zanimiv fenomen, Radio Salomon, kjer je uradnik Dejan Vindiš, ki je bil žal leta 2004 tudi predsednik SAZAS čemur sem zelo nasprotovala in je hkrati odgovorni urednik, torej na Radiu Salomon in zastopnik založbe Menart, ki je… Skratka, no, po monitoringu se pravi preposlušanju, da ne bom isto zgodbo, ki je dolgotrajno razlagala so skladbe, bom prebrala citat: "Ki so Menartove sicer med slovenskimi še vedno na prvih mestih vendar imajo bistveno manj predvajanj kot na play listah, ki so bile sporočene kolektivnim organizacijam. Po monitoringu pride na prva mesta kar nekaj tujih del, ki jih po posredovanih play listah ni. Razlike med dejanskimi predvajanji in sporočenimi pa so lahko celo za faktor 10." Kar pomeni, da nekdo prijavi recimo s play listo, s tem kar mora sporočati, da je predvajano 261 pesmi, sporočenih je pa 2.260. Se pravi, namesto 261 jih prijavijo 10-krat več. Nekdo ima od tega silen dobiček.
In še najnovejšo stvar, potem pa neham ker upam da vas ne utrujam ampak res si želim, da enkrat spregovorijo dejstva, ne "prepucavanje", ne povezave, ne, ne vem, politika je umetnost možnega in ne vem kaj še vse. Za nas gre, za slovenske glasbenike gre, ki smo ljudje, ki živimo od tega.
Danes je prišlo v moj poštni program sem si sprintala in reskirala kartuše, kar za svobodnjake ni mali strošek, to mogoče Violeta ve, ker je nekoč tudi bila. Ampak zato, da vam lahko pokažem od enega do drugega, kaj je prišlo, jaz sicer te gospe Vesne Sark ne poznam in ne bom vsega brala ampak naslov je: Oblak prodaja medijski imperij tujcem. In potem je tukaj kup nekih povezav in prevedeno, to sem šla pa pogledati, iz tega kar je bilo poslano očitno v tujino, vem ne in si lahko pogledate, bom kar prebrala: "Ocenjena vrednost slovenskega oglaševalskega radijskega trga je približno od 23 do 25 milijonov je zapisal Infonet. 43 % slovenskega radijskega oglaševalskega kolača je zapisal v svoji ponudbi. V letu 2014 je ustvaril 10,1 milijona evrov prometa samo v Sloveniji, je zapisal. In potem" in tukaj je mene streslo, zgrozilo, zato sem tudi danes tukaj, "Malo je zakonske regulacije na področju radiodifuzije." Lepo vas prosim ali se zavedamo, kaj se dogaja?
Hvala lepa.