Govor

Andreja Katič

Hvala za besedo, spoštovani predsednik Državnega zbora. Spoštovani predsednik odbora, članica in člani odbora, vsi ostali prisotni.

Mnenje Vlade v zvezi z vlogo za odločitev spora zoper sklep Državnega zbora v zavrnitvi razpisa zakonodajnega referenduma o Zakona o dopolnitvi Zakona o obrambi sledim mnenju, ki ga je Vlada že podala v zvezi s samim predlogom sklepa Državnega zbora o zavrnitvi razpisa zakonodajnega referenduma o zakonu. Vlada Republike Slovenije meni, da obravnavani sklep Državnega zbora o zavrniti razpisa zakonodajnega referenduma o Zakonu o dopolnitvi Zakona obrambi utemeljen, saj bi se z uveljavitvijo zakona omogočilo, da Vlada Republike Slovenije ob nadaljevanju in v primeru morebitnega zaostrovanja migrantske problematike predlaga Državnemu zboru, da se angažira Slovenska vojska z novimi pooblastili kot jih predvideva novela zakona in se s tem zagotovi učinkovit izvajanje ukrepov za obvladanje varnostne situacije, ki jo povzroča migrantska kriza. S tem se bo zagotovilo tudi povečana operativna sposobnost ter učinkovitost delovanja Slovenske vojske pri čemer bo Slovenska vojska naloge še v naprej izvajala skupaj s policijo in na podlagi usklajenih načrtov. Po oceni Vlade Republike Slovenije gre torej v tem primeru nesporno z zakoni iz prve alineje drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije kjer pa referenduma o uveljavitvi zakona ni dopustno razpisati. Naj navedem samo nekaj ključnih vsebinskih razlogov zakaj novela Zakona o obrambi potrebna. Dejstvo je, da se naša država, Republika Slovenija od 17. 10. 2015 srečuje z obsežno migrantsko problematiko zaradi množičnega vstopanja migrantov v državo. Za vladovanje nastale varnostne situacije je potrebno zagotoviti prvič vključevanje vseh delov sistema nacionalne varnosti, drugič vseh njihovih zmogljivosti saj ob tem obdobju v Republiko Slovenije vstopilo že več kot 200.000 migrantov. Tretjič pri tem ne gre samo za humanitarni vidik kot ga navaja predlagateljica temveč tudi, četrtič za izjemno zahtevno varnostno situacijo predvsem na območjih kjer v državo vstopajo, se gibljejo in izstopajo migranti. Varnostna situacija kar navajam kot peti razlog pa bi se v primeru omejitve sprejemanja migrantov s strani ciljnih držav lahko še izjemno zaostrila.

Vlada angažiranja razpoložljivih sil izvaja postopoma ter sprejema nujne ukrepe za zagotavljanje varnosti države. Ob tem je treba načrtovati tudi ukrepe za primer, če bi prišlo do omejitve sprejemanja migrantov s strani držav, ki so njihov končni cilj. Novela Zakona o obrambi Republike Slovenije pomeni nujni sistemski ukrep s katerim bo omogočeno učinkovito obvladovanje izjemnih varnostnih situacij povezanih z varovanjem državne meje kot je trenutna migrantska kriza katere cilj je, da se v izjemnih primerih omogoči širše angažiranje, poveča operativna sposobnost in učinkovitost Slovenske vojske pri sodelovanju s policijo, pri izvajanju nalog varovanja državne meje. V novelo je vgrajenih več omejitev, ki preprečujejo zlorabo te rešitve kar je bilo tudi že večkrat predstavljeno.

Verjetno ni potrebno posebej predstavljati situacije v državah iz katere prihajajo begunci in migranti. Z obsežnimi migracijami, gibanji se bomo soočali tudi v prihodnosti, žal ne le v bližnji prihodnosti. Vlada kot je bilo že povedano je zato pripravila vrsto ukrepov. Zagotovo bi si vsi želeli, da jih ne bi bilo potrebno uporabiti ne letos, ne prihodnje leto, ne v letih, ki so pred nami. Govorimo torej v sistemskem ukrepu s katerim bo omogočeno učinkovito obvladovanje izjemnih varnostnih situacij povezanih z varovanjem državne meje. V sodelovanju s policijo z omejitvami, ki preprečujejo zlorabo tega ukrepa. Hvala.