Hvala gospod podpredsednik. Spoštovane članice in člani odbora, spoštovani ostali prisotni.
V zadnjih dneh se soočamo z obsežno migrantsko problematiko, kar je bilo včeraj in danes na skupni seji treh odborov že predstavljeno. Zato Vlada glede na nastlalo situacijo sprejema ustrezne ukrepe za njeno obvladovanje. Eden od teh ukrepov, ki jih predlagamo je tudi dopolnitev Zakona o obrambi, z novim 37.a členom.
Če malce povzamem zadnje dogodke; zagotovo je nedvoumno, da je notranja varnost ter varovanje državne meje v pristojnosti policije in da vse postopke v zvezi s tem koordinira Ministrstvo za notranje zadeve. Ministrstvo za obrambo Republike Slovenije se je v reševanje migrantske problematike vključilo že od vsega začetka, se pravi s pripravo kontingentnega načrta, ter seveda najprej tudi s humanitarno pomočjo preko uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje, se pravi vseh prostovoljnih društev, ki sodelujejo tudi v civilni zaščiti.
20. 9. je Vlada sprejela sklepe, da v bistvu aktivira civilno zaščito in da jih zadolži za urejanje in vzpostavitev nastanitvenih centrov ter tudi sklep, da Slovenska vojska nudi logistično podporo pri delovanju logistične zaščite pa tudi pri delovanju policije.
17. 10., se pravi v soboto, je vlada sprejela tudi sklep, da Slovenska vojska sodeluje s policijo pri širšem varovanju državne meje, v notranjosti državnega ozemlja in pri varovanju določenih objektov in območij. Če mogoče malce orišem ta sklep, se pravi policija je pripravila načrt aktivnosti za vzpostavitev popolnega nadzora nad zunanjo schengensko mejo s številko, ki je opredeljena tudi v sklepu o sodelovanju tudi z general štabom, v sodelovanju s predstavniki General štaba Slovenske vojske in vlada je na podlagi teh pravil, teh načrtov sprejela tudi pravila delovanja Slovenske vojske pri podpori policije pri varovanju širše državne meje ter pri varovanju določenih objektov in območij se pravi za podporo Slovenske vojske pri delovanju policije.
Cilj predloga zakona, ki ga imamo danes pred seboj je, da se v izjemnih primerih omogoči širša angažiranost Slovenske vojske pri izvajanju nalog varovanja državne meje. S predlogom se zato določa možnost, da Državni zbor Republike Slovenije z absolutno večino na predlog vlade odloči da pripadniki Slovenske vojske ki sodelujejo s policijo pri širšem varovanju državne meje lahko izvajajo tudi določena pooblastila, ki jih določa Zakon v nalogah in pooblastilih policije.
Pripadniki Slovenske vojske bodo v takšnem primeru lahko opozarjali, napotovali, začasno omejili gibanje oseb ter sodelovali pri obvladovanju skupin in množic. Pri izvajanju teh pooblastil in nalog tudi za pripadnike Slovenske vojske veljajo enake omejitve in pogoji izvajanja, kot veljajo za policiste. Slovenska vojska bo v pooblastilih in nalogah, ki jih bo izvajala v skladu s tem zakonom, v kolikor bo sprejet, morala tudi nemudoma obvestiti tudi policijo.
Če tako pogledamo je aktiviranje Slovenske vojske za pomoč policiji pri širšem varovanju državne meje nekako dvofazno; v prvi fazi vlada odloči sodelovanje Slovenske vojske s policijo na podlagi četrtega odstavka, veljavnega 37. člena Zakona o obrambi pri čemer se v sodelovanje pripravi načrt v katerem se med drugim določi tudi območje na katerem bo delovala Slovenska vojska pa tudi podrobno način sodelovanja in usklajenega delovanja, sodelovanja policistov in pripadnikov Slovenske vojske. Če o aktivaciji odloči Vlada pripadniki Slovenske vojske nimajo policijskih pooblastil, kar pomeni, da je njihovo sodelovanje omejeno predvsem na tako imenovano logistično podporo ter na naloge opazovanja ter prinašanja opažanj policiji. V takšnem načinu sodelovanja Slovenske vojske je Vlada, kot sem predstavila v sklepu, odločila v soboto.
V drugi fazi aktiviranja, če bodo to narekovale varnostne razmere pa bo lahko na predlog Vlade odločal Državni zbor. Državni zbor bo tako odločal le o tem, da lahko pripadniki Slovenske vojske pri tem, ko sodelujejo s policijo izvajajo tudi taksativno naštete pooblastila in naloge in Državni zbor bo sklep o izvajanju navedenih pooblastil in nalog sprejel z absolutno večino, pri čemer pa je čas izvajanja teh nalog tudi časovno omejen. Časovni omejitvi sta v bistvu dve in sicer se lahko pooblastila izvajajo v tistem obdobju, ko je to nujno potrebno za izvedbo nalog vendar ne dlje kot tri mesece. Če bo tudi po izteku tega obdobja varnostna situacija takšna, da bo še vedno potrebno sodelovanje Slovenske vojske in policije, te uporaba pooblastil na nalog iz tega člena, v kolikor bo zakon sprejet, se lahko obdobje sodelovanja podaljša za isti čas.
Moram povedati, da smo predlog zakona usklajevali tako z Ministrstvom za notranje zadeve, Ministrstvom za pravosodje, Službo Vlade za zakonodajo. Predlog, ki ga imate pred vami je nekako konsenz vseh sodelujočih pri tem Vlade. ocenjujemo, da je na predlagani način ustrezno urejeno sodelovanje ter izvajanje nalog in pooblastil Slovenske vojske v sistemu notranje varnosti. Da je uvedena potrebna postopnost angažiranja sil in na transparenten način določena tudi pravila in obseg sodelovanja. Hkrati pa so vzpostavljeni tudi ustrezni mehanizmi nadzora.
Predlagano vključevanje Slovenske vojske bo po naši oceni zagotovilo večjo učinkovitost angažiranih sil pri varovanju državne meje. Posebej pa bi rada poudarila, da ne gre za prevzem varnostnih nalog s strani Slovenske vojske, temveč da gre zgolj za ustrezno dopolnjevanje in pomoč silam s katerimi razpolaga policija.
Kot je bilo povedano, skladno z načrtom, ki ga je pripravila policija, tudi v sodelovanju z Generalštabom Slovenske vojske in na podlagi pravil delovanja Slovenske vojske ki jih je potrdila vlada bo Slovenska vojska tudi v primeru, če bo sprejet ta zakon in bo dobila ta pooblastila delovala.
Vlada predlaga, da se zakon sprejme po nujnem postopku zaradi interesov varnosti države. Gre za sistemski ukrep s katerim bo omogočeno učinkovito obvladovanje izjemnih varnostnih situacij, povezanih z varovanjem državne meje, kot je trenutna migrantska kriza. Zato predlagam, da se ta zakon podpre.
Hvala.