Govor

Najlepša hvala.

Sam se bom osredotočil morda na nekaj točk iz tega poročila. Pred seboj imam nekaj dokumentov, torej od prve točke, ki jo je začela ta komisija na začetku tega mandata. Gre za specialna sredstva nekdanje službe državne varnosti, ki nikoli niso bila predana ali to, kar je rekel kolega Mahnič, ali uničena, ali imamo kakršnekoli sezname o uničenju.

Sam imam pred seboj več kot 250 strani arhivskih dokumentov, na podlagi katerih lahko ugotovimo katera sredstva je služba državne varnosti imela v svoji posesti ali jih je naročevala, celo cene, po katerih cenah jih je naročevala. Zato da bo slovenska javnost videla kaj ni bilo predano, kar je še danes po vsej verjetnosti nekje na tajnih skladiščih ali pa pri bivših pripadnikih službe državne varnosti bom sedaj naštel nekaj teh sredstev, za katere menim, da v demokratičnih državah bi nas moralo skrbeti. Tu imam celo cene, recimo, specialno sredstvo, torej dežnik kot puška je stalo takrat 20 tisoč dinarjev. Tukaj imam specialno sredstvo palica, torej neka pohodna palica katera isto deluje kot puška. Potem tisto, kar je zaskrbljujoče, potem gre za komplete za nevtralizacijo, seveda v teh spiskih so normalno avtomatske puške, dušilci, avtomatske pištole, za ta sredstva, pač, menim, da gre za neka normalna sredstva, ki jih tu danes uporabljajo policijske, vojaške enote ali pa tudi, torej so neka sredstva enot za specialno delovanje. Tisto, kar pa seveda, poglejte kolegi in kolegice, odstopa pa so tako imenovana specialna orožja in sredstva za fino diverzijo, za likvidacije ljudi, za nevtralizacije. Tukaj je celo opis zaradi česa želijo to uporabiti. Tisto, kar je še posebej zaskrbljujoč je, da nekatera ta sredstva nabava datira v leto 76, ker bi rekel, da je odmik velik, da je vseeno minilo veliko časa, da mogoče določeni strupi v tem času ne morejo delovati. Imamo pa celo naročila v letu 88. Torej, pred propadom tega režima, ki je prav, da je sestopil z oblastmi, imamo naročila, da boste videli kaj so naročali. Torej, predvsem rabijo sredstva, poslušajte dobro zakaj jih potrebujejo, za ugrabitve začasne nevtralizacijo določenih oseb ali živali s farmakoliškimi sredstvi, torej namen je tiha likvidacija pomembnih sovražnikov eksponentov, torej sovražnih eksponentov so bili vsi, ki so kakorkoli v bistvu nasprotovali temu režimu. Govorijo, kot sovražniki štejejo politično konkurenco, torej izdajalci kolaboranti, to kar tudi danes nekatere uporabljajo to frazologijo, pripadniki specialnih enot, žive sile z namenom vnašanja negotovosti in strahu v vrstah sovražnika. Torej, da zastrašujejo sovražnika. To je tukaj nabavljajo sredstva za tiho likvidacijo, neposredno delovanje igle, bodala, noži, udarna orožja, posredno delovanje, lanserji za igle, puščice in projektile, namen je torej nevtralizacija, dobro ste slišali, likvidacija, psihoefekti. Način uporabe v sredstvih za tiho likvidacijo z intermuskularnim injiciranjem, torej intermuskularno moniciranje vseh teh tako imenovanih sovražnikov režima, razne aplikacije, potem gre za vrste strupov, anorganskih, organskih, alkaloidnih, narkotikov, drog in vsega ostalega. Potrem gre za sredstva za tako imenovano fino diverzijo, ki jih je UDBA izvajala, poznamo skoraj vseh devetnajst dokazanih Udbovskih napadov na avstrijskem-koroškem v 70. letih, en se je zaključil s tako imenovanim protiudarom kjer se je leta 1979, bila je / nerazumljivo/, pa ravno obratno, ker je Udbovski agitant, dva Udbovska agitanta sta bila težko poškodovana, itn. Torej imamo celo vrsto sredstev, ki so seveda ta naročila se nadaljujejo torej v leto 1986. Tukaj imam naročila za leto 1988, govorijo celo o kemijskih, ročnih bombah, ne govorijo o dimnih bombah ali pa solzilcih, ampak o kemijskih ročnih bombah. Govori, naročila so šla celo v tromblonske kemične izstrelke, torej poznamo tromblonske mine, ki so največkrat bile del tudi puške M70 ali pa tako imenovane polavtomatske puške papovke s posebnim nastavkom. Tukaj so bila naročila tudi za takšna sredstva, nenavadno. Ponovno imamo naročilo iz leta 1981, ponovno imam naročila iz leta 1986, leta 1988, torej ne poznamo pa ali pa vsaj nismo zasledili na nobeni seji, da bi imeli kakršenkoli dokument, da so bila ta sredstva predana novim demokratičnim predstavnikom nove demokratične oblasti, tako na Ministrstvu za notranje zadeve kot na Ministrstvu za obrambo. Seveda je teh sredstev, lahko rečemo, zelo dosti. Tukaj imamo zadnjo tako naročilo iz leta 1988, govori približno o 263 komadih posebnih dežnikov, spet teh palic, posebnih celo pip za izstreljevanje kemičnih nabojev, itn. Torej mene kot poslanca predvsem pa tudi kot predstavnika ljudstva zanima, zaradi česa organi tega niso preiskovali, zaradi česa niso zasliševali številnih bivših pripadnikov Službe državne varnosti, ko vemo, da se je v tem mandatu zgodila velika tragedija v Izoli, ker je nekdanji pripadnik Službe državne varnosti ubil zdravnika, ubil je enega policista, težko ranil drugega, doma v najetem stanovanju so mu v tej preiskavi kasneje, policija sploh ni hotela preiskovati, kasneje so pa preiskali to stanovanje in našli še celo vrsto avtomatskega orožja, naboja, itn. Ponovno se je zgodilo v Mariboru, kjer je upokojen pripadnik službe državne varnosti v glavo ustrelil svojo ženo. Ponovno so bile določene preiskave v zadnjih letih narejene pri številnih pripadnikih kjer so jim prav tako našli večje število avtomatskega orožja, nabojev in tudi ostalih sredstev. Zaradi česa so ti ljudje nedotakljivi, ko normalni občan tudi sam, ko mi je umrl oče, ki je bil lovec, sem moral orožja vsa, ki jih je imel doma, v določenem času takoj predati na upravno enoto v Lenart v hrambo dokler ni bila zapuščinska razprava rešena, ker se mi zdi seveda logično, pa kljub temu, da sem bil takrat v tistem času vojaška oseba, ki je imela, bila varnostno preverjena, je imela tudi osebno orožje, torej, ki sem ga takrat doživel. Torej to je ena izmed zadev, ki je, lahko rečemo, zastrašujoča, vpliva, lahko rečemo, državljane, daje neko lahko rečemo tudi neko negotovost, torej o tem nekega dejanskega zaključka v tem mandatu, do tega zaključka nismo prišli. Naslednja zadeva, to kar je kolega Grims povedal, jaz bi samo v dveh stavkih zaključil, migrantska politika, tudi tu smo vedno v Slovenski demokratski stranki lahko rečemo, ne samo, da smo obveščali, da smo dajali rešitve, da smo opozarjali, glejte, tudi takrat, ko je Vlada bila že rečemo relativno ad hoc, vedno je ad hoc delovala, ko smo imeli na tisoče ljudi pred našimi mejami, takrat smo komaj začeli delovati in vedno takrat smo imeli nujne seje, kot veste smo sprejeli tudi, lahko rečemo ustavni zakon ali pa spremembe, ko smo dajali določena policijska pooblastila tudi vojski, tudi takrat smo bili takoj, lahko rečemo državotvorni partner, na žalost smo pa vedno bili korak za tem. Tisto kar pa sedaj prihaja, ker nismo naredili ničesar, pa je, na kar opozarjamo in bom tudi sam opozoril pa je, da po vseh zaščitnih ukrepih, ki jih je sprejela tako Avstrija, Nemčija, Madžarska, Hrvaška, prihaja, bo Slovenija postala kot članica ali prva članica iz tega balkanskega dela, članica Schengena, lahko rečemo končna destinacija teh migracij. In tukaj, glejte spoštovani kolegi, tu je eno ponovno odprto vprašanje, kjer bi morali že zdaj v teh zadnjih sejah ali pa teh izrednih zadnjih sejah narediti neke korake naprej, dati ponovno neka določena pooblastila vojski in policiji, popolnoma zapreti nepredušno mejo in narediti določene ukrepe. Na žalost tudi tukaj mislim, da imamo problem, opozarjali smo na premalo sofinanciranja, tako vojske kot policije na tem področju, predvsem pa mislim, da je zelo pomembno, da dodatno krepimo Sovo, dodatno krepimo tudi, ne samo finančno, ampak tudi materialno, popolniti jo moramo tudi s pravilnimi kadri, ne gre toliko za ideološko neko zasnovo, naj bi bila nevtralna, naj bi delovala, njeni pripadniki v prid Sloveniji, ampak gre tudi predvsem za določeno kibernetsko ogroženost Slovenije, teh strokovnjakov je premalo in zelo težko jih že dobijo slovenska podjetja, ki jih dobro plačujejo, kjerkoli bi še takšne strokovnjake lahko dobili, v Sovo, tudi v slovensko vojsko in policijo. Tega ogrožanja je več, ta ogrožanja so nove narave, z novimi sredstvi in moram priznati, da ena izmed teh točk tega poročila, ki bi bilo predolgo, je tudi, da smo Slovenci ali pa Slovenija ena izmed tudi držav, kjer smo del cilja tudi ruske hibridne politike, torej njihovega hibridnega vojskovanja, Putinov režim predvsem deluje na zelo krhke demokracije, ena izmed dveh takih držav je Slovenija, druga je Makedonija v tem trenutku in tudi tukaj bomo morali narediti en korak naprej. Mislim, da je tudi ta zadeva slovenski javnosti lahko znana, tudi del politike, če lahko rečemo servilno deluje v tej ruski hibridni politiki, lahko rečemo ali tega ne vidijo ali tega ne prepoznajo ali pa to delajo z roko v roki. Slovenci smo se popolnoma odmaknili, lahko rečemo v zadnjih letih od zahodno civilizacijskega kroga, od zveze nato, od naših prvotnih ciljev za katere imamo lahko rečemo, plebiscitno večino ali pa tudi referendumske zmage na tem področju, imamo veliko voljo ljudi, da želijo v tem krogu ostati, na žalost pa se aktualna politika iz tega stalno bolj omikala in odšla v neke, lahko rečemo popolnoma neke druge kroge, kjer ne delujejo demokratična načela. Seveda še v tem poročilu celo vrsto zadev, ki jih bodo morda odprli še moji kolegi, sam bi bil predolg, sam sem se na te tri točke nekako osredotočil, sam bom to poročilo kolega Grimsa in ekipe potrdil, zahvaljujem se tako opoziciji kot koaliciji, ki so to poročilo potrdili na sami seji, upam pa tudi danes spoštovani kolegici in kolegi, da bodo temu sledili in, da bomo to poročilo o nadzoru varnostnoobveščevalnih služb v tem mandatu potrdili.

Najlepša hvala.