Hvala lepa predsednik za besedo. Minister, kolegice in kolegi!
Odbor za pravosodje je na 9. Seji, 1. 7. kot matično delovno telo obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvršbi in zavarovanju, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo po skrajšanem postopku predložila Vlada. Skrajšani postopek je potrdil tudi Kolegij predsednika Državnega zbora. Predstavnik predlagatelja, minister za pravosodje, je v dopolnilni obrazložitvi členov povedal, da sev predlaganim zakonom v postopku izvršbe uresničuje ustavno načelo socialne države in prinaša naslednje rešitve. Omejujejo se stroški izvrševalcev sklepa o izvršbi v primeru narubljenih prejemkov, spreminja se ureditev omejitve izvršbe tako, da minimalni varovani znesek, ki mora dolžniku ostati v primeru izvršbe ni nižji od minimalne neto plače s čimer se izpolnjuje zaveza predlagatelja iz socialnega sporazuma za obdobje 2015-2016. Omejuje se izvršba na veteranski dodatek tako, da je možno vanj poseči le v primeru izvršbe za izterjavo terjatve iz naslova zakonite preživnine in odškodnine za izgubljeno preživnino zaradi smrti tistega, ki jo je dajal. Iz izvršbe se izvzema enkratni prejemek ob namestitvi otroka v rejniško družino ter prejemki dolžnika po zakonu o urejanju trga dela, jasneje se ureja uveljavljanje višjih omejitev zaradi preživljanja družinskih članov ter spreminja ureditev omejitve izvršbe v primeru, ko dolžnik prejme enkratne zneske za več mesecev skupaj. V nadaljevanju je ministrica za delo, družino in socialne zadeve in enake možnosti predstavila težave prejemnikov denarno socialne pomoči s katerimi se soočajo v primeru blokiranih bančnih računov in napovedala spremembe v tako imenovani socialni kartici ter zakonske spremembe davčnega postopka. Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je izpostavila pripombe k 2. členu, ki z vloženimi amandmaji koalicijskih poslanskih skupin nista bili upoštevani. Z zvišanjem varovanega zneska plače, ki mora po izvršbi ostati dolžniku v primeru navadnih terjatev iz 70% na 76% minimalne bruto plače se uvaja neenotnost ureditve tega vprašanja v civilni in davčni izvršbi. Glede predlaganega načina izkazovanja upravičenosti do višje omejitve iz naslova preživljanja družinskega člana ali druge osebe, ki jo je dolžnik dolžan preživljati po zakonu pri izvrševalcu sklepa o izvršbi Zakonodajno-pravna služba nas je opozorila tudi, da upnik z odločitvijo izvrševalca ne bo seznanjen, kar bo otežilo njegovo pravico do učinkovitega izpodbijanja te odločitve pred sodiščem. Državna svetnica je predstavila pisno mnenje komisije Državnega sveta za državno ureditev, ki predlog zakona podpira ter poziva k upoštevanju pripomb vseh deležnikov. Reševati je potrebno stiske, socialne stiske ljudi, ki je povzročena tudi z izvršbami in njihovimi poplačili, preprečevati je potrebno revščino ter državljanom zagotoviti dostojanstvo. Predstavnica Odvetniške zbornice Slovenije je povedala, da so njihove pripombe v času priprave zakonskih sprememb upoštevane le deloma. Med drugim je opozorila, da se bodo banke za stroške izvrševanja sklepa o izvršbi kljub predlagani spremembi poplačale pred ostalimi upniki in jih s tem postavile v slabši položaj. Direktor združenja bank pa je povedal, da se Banka Slovenije oziroma Združenje bank Slovenije zaveda svoje socialne odgovornosti v postopku izvršbe, zato so v priprave zakonskih sprememb neuspešno predlagali, da bi se prejemnikom denarne socialne pomoči, ki imajo blokiran račun ta nakazoval na poseben račun predplačniško kartico ali v gotovini preko nakaznic. Prav tako so predlagali, da bi se stroške bank priznalo kot sodne stroške, ki bi jih založi upnik na podlagi predlaganih sprememb pa se od bank pričakuje, da storitve opravlja brezplačno. Opozoril je še, da so banke v izvršilnih postopkih dolžne varovati tudi pravice upnika in ne le dolžnika. V razpravi so poslanci podprli predlagane spremembe, saj sledijo uresničevanju načela socialne države ter ustrezneje varuje pravico do osebnega dostojanstva in varnosti. Izpostavili so nekaj dodatnih vprašanj in ugotovitev glede določitve omejitve izvršbe na minimalno plačo, področje rejništva, izvršbe na nepremičnine, na kar sta predstavnika predlagatelja podala dodatna pojasnila. V nadaljevanju je odbor sprejel amandmaje poslanskih skupin SMC, DeSUS in SD ter ni sprejel amandmajev Poslanske skupine Združene levice. Odbor je v skladu s 128. členom Poslovnika Državnega zbora glasoval o vseh členih predloga zakona skupaj in jih podprl. Hvala lepa.