Govor

Hvala lepa za besedo. Vsem lep pozdrav!

Kakorkoli obračamo zadeve, Slovenija plačuje hud davek na nove, na hitro izbrane obraze brez izkušenj, brez ustrezne strankarske preverbe, dvomljivih in nepreverjenih kompetenc in šibke avtoritete. Dela, zaradi dela imamo v tem mandatu preveč, saj se ta vlada praktično že cel mandat od ustanovitve, od imenovanja naprej ukvarja samo s kadrovanjem ministrov. Nekateri so šli že po nekaj dnevih. Z zmago na zadnjih parlamentarnih volitvah sta bili zadosti dve zadevi, vztrajno ponavljanje dr. Cerarja o višjih etičnih in pravnih standardih ter obsodba in zapor Janeza Janše. Oboje se je načrtovalcem, izvajalcem in udeležencem projekta SMC in sodno politične likvidacije Janeza Janše vrača in se je vrnilo kot bumerang. Še nobena vlada se ni tako hitro kadrovsko spreminjala kot ta, še nobena ni imela toliko težav z etiko kot ta, še nobena ni imela v svoji sestavi ministra, ki bi kot funkcionar tolikokrat kršil zakone in celo z Ustavo zaščitene pravice kot ravno ta. Tudi sodna in parlamentarna eliminacija Janeza Janše se je sesula, ker 58 vas je ob pomoči strokovno zelo dvomljive ekipe 3 mesece sodelovalo pri pravnem motoviljenju pri katerem ste izumili ugotovitveni sklep o prenehanju mandata poslanca. Obe odločitvi projekta eliminacije Janeza Janše iz političnega prostora, sodno in politično je ustavno sodišče odpravilo in naravno pravo zmagovalcev zopet postavilo v demokratični okvir. Žal vsi tisti, ki so oziroma ste zavestno sodelovali pri teh neetičnih in neustavnih odločitvah, ki so ali ste iz etike naredili scefrano etiketo, še naprej ostajajo oziroma ostajate na svojih mestih. Ostajajo oziroma ostajate ključen faktor odločanja, tudi v izvršni in zakonodajni veji oblasti, torej tudi na politični ravni. Od sebe ne zahtevate ničesar, vedno samo od drugih, kajti vi ravnate po svoji vesti. Stalne reforme vladne ekipe so tudi edine, ki se dejansko dogajajo. Danes je pred nami ponovno rebalans Vlade. Na vseh drugih področjih je mrtvilo, Vlada kar naprej nekaj proučuje, razmišlja. Vsebinske razloge oziroma predloge poslancev SDS več ali manj sistematično zavrača, o ključnih zadevah se ni pripravljena pogovarjati, odločitve in rešitve pa s popravki sklepov koalicija prestavlja v daljno prihodnost. Ali pa se, tako kot pri nujni medicinski pomoči, ko ministrica forsira evidentno slabo rešitev, kljub množičnemu nasprotovanju stroke, izvajalcev in javnosti zadevo tišči skozi postopek, vse po preizkušenem starem modelu oziroma receptu, češ, narod se naj ukvarja sam s sabo, mi pa bomo ta čas uredili druge zadeve.

Predsednik Vlade vsak svoj kadrovski predlog pospremi s kompetencami in zaupanjem v kandidata. Vsak njegov predlog je, da ne rečem, dovolj dober, če že ne najboljši, in od kandidata pričakuje rezultate. Vendar ta mandat še ni prinesel nobenih rezultatov na nobenem področju. Predsednik Vlade dr. Cerar je pri svojih predlogih, tudi kadrovskih, zelo nedosleden. Ena ministrica, dr. Stanka Setnikar Cankar, je odstopila ali bila prisiljena odstopiti zaradi tako imenovanih akademskih honorarjev. Nanjo se usul plaz obtožb. Toda ministri in predsednik Vlade, ki imajo podobno honorarsko breme, ostajajo in so najbrž nedotakljivi. Še več, zaradi honorarjev odstopljeno ministrico bo nadomestila kandidatka z enakim bremenom. Toda kje je meja, kateri, kolikšni in na kakšen način pridobljeni oziroma zasluženi honorarji so sprejemljivi in kateri ne za opravljanje političnih funkcij – na to ni nobenega komentarja, nobenega pojasnila, nobene obrazložitve in tudi v predlogu predsednika Vlade o tem ne piše nič. Kar pomeni, da predsednik Vlade nima kriterijev, ko predlaga kandidate. Ko namesto ministrice, ki je odstopila zaradi honorarjev, predlaga drugo osebo, ki je v istem, se pravi, izobraževalnem sistemu, bila zaposlena, samo na drugi fakulteti, tudi prejemala honorarje. In to zgleda tako, kot da se predsednik Vlade norčuje od nas, ki bomo odločali, in iz javnosti, ki to spremlja. Kljub temu, da javnost to področje honorarjev zanima, tudi mediji o tem ne poročajo skoraj nič. Pa tudi KPK več ne objavlja zaslužkarjev; končala je pri neki namišljeni meji dopustnosti, čeprav višina honorarjev nima popolnoma nobene zveze ne z zakonitostjo ne s koruptivnostjo ne z etičnostjo ne s čimerkoli drugim. Za enega ministra – gre za Janka Vebra, ki naj bi kršil dva ali tri člene Zakona o obrambi – je predsednik Vlade dr. Cerar predlagal razrešitev in jo tudi izpeljal. Zato bomo danes odločali o novi ministrici za obrambo. Toda za ministra za pravosodje mag. Klemenčiča, ki je z dokončno ugotovitvijo institucije pravne države, Računskega sodišča namreč, da je na prejšnji funkciji kot predsednik Senata KPK kršil osem zakonov, tri uredbe in še nekaj pogodb, niti ne razmišlja, da bi ga zamenjal. Očitno ima gospod Klemenčič predobre kršitvene reference. To, da je Vrhovno sodišče nedavno odpravilo še dele poročila taistega Klemenčičevega Senata KPK, ki so se nanašali na ugotovitev premoženjskega stanja Janeza Janše, zaradi kršitev z Ustavo zajamčenih človekovih pravic v postopku je najbrž samo še dodatna Klemenčičeva referenca za opravljanje odgovorne funkcije ministra za pravosodje. Tu se postavlja tudi vprašanje zakaj tako različen pristop do ministrov iste vlade, da je bila kršitev ministra Vebra penalizirana, kršitve ministra Klemenčiča pa ne. Kot da predsednik Vlade ne bi znal sešteti plusov in minusov. Po tem kar vidimo je bil tedanji minister Veber razrešen zato, ker ima najbrž v dosjeju premalo kršitev.

Če mimogrede še omenim, da bo na naslednji seji Državnega zbora polovica točk dnevnega reda povezana z volilnimi zakoni, ki jih mavrična koalicija predlaga zaradi dosedanjih neuspelih in sodnih političnih postopkov proti Janezu Janši, pove vse o prioritetah te vlade in te koalicije. Medtem ko vlade drugod iščejo in tudi koalicije iščejo rešitve in ukrepe, s katerimi bodo zagotovili konkurenčne prednosti svojim državljanom in svojemu gospodarstvu, izboljšali standard državljanov in še kaj, se pri nas sodna in izvršna oblast ter parlamentarna večina ukvarjajo s tem kako onemogočiti kandidiranje in izvolitev enega državljana na naslednjih parlamentarnih volitvah.

Istočasno pa kršitelj ustave in zakonov, minister za pravosodje še izjavi, da zaradi enega funkcionarja v sodstvu, ki je pri svojem delu napravil hude strokovne napake, ne bo predlagal niti razrešitve niti sprememb zakonov.

Na tak način se ne izboljšujem pravnih in etičnih standardov, prav tako ni moč pričakovati večje odgovornosti funkcionarjev in višje kvalitete delovanja institucij pravne države. Z nadaljevanjem takšne prakse se ne bomo nikoli niti približali pravici, niti pravičnosti niti enakopravnosti, enakosti pred zakonom in še čemu, ampak bodo še naprej dopuščene druge metode in sredstva, ki z demokracijo nimajo popolnoma nobene zveze.

Obnemelost predsednika Vlade dr. Cerarja ob odločitvah Ustavnega in Vrhovnega sodišča, pa tudi ob ugotovitvah KPK in drugih institucij, je opazna in zgovorna. Molk organa, molk institucije pomeni lahko le strinjanje s stališči svojega ministra Klemenčiča, kar pomeni, da se dejansko ne bo nič ukrepalo. Da predsednik Vlade odstopa od etičnih meril in standardov, pravičnosti in pravne države, da tolerira dvojna merila - ena, ki veljajo za privilegirane in druga, ki veljajo za vse ostale.

Takšna ravnanja najbrž pričakuje predsednik Vlade tudi od obeh kandidatk, ki naj bi ju koalicija danes potrdila za ministrici. Tudi če imata kandidatki drugačna stališča, če se zavzemata za drugačne pristope in vrednote, jih vladi pri svojem političnem in strokovnem delu najbrž ne bosta mogli izvrševati in se bosta pogreznili v koalicijsko močvirje dvojnih meril.

Hvala lepa.