Hvala lepa, spoštovani predsednik. Spoštovana sekretarka. Kolegice in kolegi.
Današnja predloga novel Zakona o dohodnini in davka od dohodkov pravnih oseb sta nastala na pobudo Socialnih demokratov, ko smo se odzvali na vsa glasnejša opozorila gospodarstva predvsem avtobusnih prevoznikov o neenakopravnem položaju dela gospodarstva pri olajšavah, pri investicijah za nakup avtobusov. Socialni demokrati smo tem opozorilom prisluhnili v nameri, da se ta položaj odpravi, na koalicijo naslovili pobudo za spremembo teh dveh zakonov, ki bodo investitorjem pri nakupu avtobusov omogočili razumno predvsem pa enakovredno izhodišče za uveljavljanje investicijskih olajšav. Te naj sledijo dejanski vlogi, ki jo imajo in sicer spodbujajo investicije in hkrati sledijo realnemu stanju. Če tako ambiciozni akcijski načrt ne bo pomagal in spodbujal gospodarstva, če ta na kratek rok ni uresničljiv. Ko je bil Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb sprejet v našem pravnem redu v okviru tako imenovane davčne reforme je ta ukinila olajšave za investicije v opremo in neopredmetena dolgoročna sredstva. Gospodarstvo je na to opozorilo, kajti posledice neenakomerne davčne obremenitve pri ukinitvi davčnih olajšav za vlaganje v osnovna sredstva bi nas silila predvsem mikro in majhna podjetja. Ker slednja niso bila zmožna neposredno vlagati v raziskave in razvoj, na kar so bila sprva določene investicijske olajšave se je izrazila potreba po ponovni uvedbi davčnih olajšav za določene investicije. Prav tako so zaostrene gospodarske in finančne okoliščine terjale ukrepe, ki bi podjetjem preko investicijskih olajšav omogočile lažje soočanje z nastalimi razmerami v trgu hkrati bi jih spodbujala k investiranju. Leta 2008 smo priča številnim spremembam, ki so predvidevale davčno olajšavo za investicije v opremo in vlaganje v neopredmetena dolgoročna sredstva. Med temi so bili tudi avtobusi na hibridni ali pa električni pogon in tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Prehodno obdobje pa so se od leta 2008 podaljševala in sicer za tovorna vozila z motorjem, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO V ter za avtobuse, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Prav tako se je z novelami spreminjala stopnja emisijske olajšave, ki je sedaj določena na 40% investiranega zneska. Po izteku predhodnega obdobja, prehodnega obdobja 2013 pa je nastala nekakšna investicijska praznina, ki je bila očitna prav za nakup avtobusov, kajti sistemska rešitev je po izteku predhodnega obdobja določila olajšavo za investicije v avtobuse na hibridni ali električni pogon in tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Ta določba je davčne zavezance, ki želijo vlagati v investicije za naslova avtobusov postavila v neenakopraven položaj v primerjavi z ostalimi zavezanci. Na drugi strani pa je omogočila možnost olajšav za investicije v tovorna motorna vozila, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Za avtobuse pa je olajšave predvidevala le za vozila z električnim in hibridnim pogonom. Ob tem velja opozoriti na prakso, ki kaže, da je uporaba avtobusov z motorjem na hibridni električni pogon ustrezna le na ozkem območju prevozov oziroma se tovrstna vozila uporabljajo pretežno v mestnem potniškem prometu. Prav tako ne gre zanemariti podatkov državne agencije v Republiki Sloveniji, ki opozarjajo, da se je lastništvo osebnih avtomobilov v Sloveniji v zadnjih dvajsetih letih skoraj podvojilo, stopnja motorizacije pa presega stanje v številnih gospodarsko najrazvitejših državah Evropske unije. Ob tem pa se v Sloveniji soočamo z zastarelim voznim parkom avtobusov, saj podatki kažejo, da je povprečna starost avtobusov še vedno na 10 let. To pa se pa od zakonodajalca terja premislek, da določbe teh dveh zakonov v delu investicijskih olajšav postavi tako, da bodo te dejansko služile svojemu namenu. Investitorjem morajo omogočiti rešitev, ki bo realna in skladna tako z okoljskimi zahtevami kot tudi drugače. Pozitivne spremembe, ki smo jim bili priča na področju trga avtobusov v zadnjih letih, so se v velikem delu zgodile tudi zaradi prehodnih določb Zakona o dohodnini in davku od dohodka pravnih oseb ter izjem za olajšave za nakup avtobusov z motorjem, ki ustrezajo milejšim emisijskim zahtevam, ki sledijo realnemu stanju in trgu avtobusov. Mi bomo seveda to podprli ob naši podpori zakonu pa Socialni demokrati na Vladi in Ministrstvo za finance naslavljamo premislek o nadaljnjih postopkih pri določanju pogojev za olajšave. Namreč na podlagi tehtnih argumentov s strani gospodarstva smo predlagali, da se prehod od / znak za konec razprave/ nakupa avtobusa z zahtevami EURO V in EURO VI umili vsaj prehodno določbo pri nakupu avtobusa EURO V za leto 2014. Kljub temu pa menimo, da sta predloga naredila pomemben korak naprej, hkrati pa verjamemo, da se bo v primeru izkazane potrebe po tem mehkejšem prehodu Vlada prisluhnila in našla tudi umestno rešitev.
Hvala lepa.