Govor

Miroslava Palhaltinger

Dober dan. Hvala za besedo.

Naše mnenje se nanaša na predlog za začasno zadržanje izvršitve novele Zakona o RTV Slovenija 1B. V tem predlogu je poudarjeno, da z zadržanjem izvršitve zakona ne bi nastale nikakršne škodljive posledice. Na drugi strani pa naj bi takšne škodljive in težko popravljive, nepopravljive celo, posledice nastale pobudnikom, pa tudi celotni RTV Slovenija. Če jih na kratko predstavim, te očitke, zaradi takojšnjega ex lege prenehanja mandatov bi bilo dvema od pobudnikov prekinjeno delovno razmerje, dva naj bi izgubila pravico do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev, poseženo naj bi jim bilo v pravico do varovanja zasebnega življenja iz 8. člena evropske konvencije o človekovih pravicah, na individualni ravni pa odvzeta funkcija zagotavljanja samostojnosti, neodvisnosti in avtonomnosti RTV Slovenija. Zatrjujejo, da je resnični namen depolitizacije RTV kadrovska čistka politično nezaželenih kadrov. Menijo pa tudi, da bi bilo mogoče, da določeni upravičenci za imenovanje zaradi nedoločnosti postopkov dalj časa ne bi uspeli imenovati posameznih članov sveta, kar bi okrnilo izvajanje javne službe.

V mnenju se sklicujemo na načelo prilagajanja prava družbenim razmeram, ki je eno od načel pravne države iz 2. člena Ustave. Na razmere, v katerih je zaradi političnega obvladovanja dveh ključnih organov RTV vzpostavljen vpliv na njeno delovanje ter ogrožena novinarska in uredniška neodvisnost se je zakonodajalec odzval s spremembo koncepta vodenja, upravljanja in nadzora ter načina imenovanja njihovih članov. Namen spremembe je onemogočiti posege v programske, organizacijske in druge odločitve RTV, z njo pa je neločljivo povezano tudi prenehanje mandatov članov obstoječih organov, kar je vsebina prehodne ureditve 22. člena. Ob tem opozarjamo tudi, da ti nosilci teh funkcij kljub prenehanju mandatov s svojim delom nadaljujejo in sicer do konstituiranja oziroma imenovanja novih organov.

V nadaljevanju mnenja smo posamezne navedbe iz predloga za začasno zadržanje presodili kot večinoma splošne in pavšalne torej takšne, da ne izkazujejo nastanka zakonsko zahtevanih težko popravljivih in konkretnih škodljivih posledic izvrševanja novele. Navedbi, da začasno zadržanje izvršitve te novele ne bo imelo nikakršnih škodljivih posledic, ker naj bi še v tem primeru se še naprej uporabljala prejšnja zakonska ureditev ni mogoče slediti. Posebej pa smo opozorili tudi, da zakonodajalec njene morebitne neustavnosti pri spreminjanju pravzaprav tudi ni dolžan posebej utemeljevati.

Kot neutemeljene smo v mnenju ocenili tudi zatrjevane posledice oziroma navedbe o njih, ki naj bi nastale zaradi ex lege prenehanja mandatov delovno razmerje, izguba pravice do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev. Državni zbor posebej opozarja tudi na neutemeljenost izhodiščne ocene predlagateljev, da je temeljni namen v zakonu določene depolitizacije, izvedba kadrovske čistke politično nezaželenih kadrov na RTV. Ne gre namreč za enostranski oblastni poseg usmerjen v prenehanje zgolj posameznih mandatov temveč za nujno logično rešitev in na zakonski ravni določeno posledico vsebinske spremembe celotnega koncepta vodenja, upravljanja in nadzora, sestave organov in načina njihovega imenovanja. Poudarjamo, da je bila v dosedanjem zakonodajnem urejanju tudi v primeru Zakona o Radioteleviziji Slovenije takšna rešitev že večkrat uporabljena.

Odločitev o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa ne more izhajati niti iz sklicevanja na v pobudi zatrjevano protiustavnost izpodbijane ureditve tudi, če bi se pozneje v postopku ocene ustavnosti izkazalo, da je predpis protiustaven.

Navedbe, da posamezni od članov sveta ne bi mogli pravočasno biti imenovani pa so podane zgolj kot predvidevanja pobudnikov, katerih verjetnost ni izkazana, zato jih v postopku odločanja o začasnem zadržanju ni mogoče upoštevati.

Državni zbor posebej poudarja, da bi neizvrševanje novele preprečilo ali vsaj časovno še dodatno odložilo zagotovitev institucionalne in programske avtonomije RTV in omogočilo nadaljevanje stanja, v katerem je politični vpliv na delovanje RTV že vzpostavljen. Da bi se takšno stanje odpravilo, je treba v javnem interesu zagotoviti čimprejšnje izvrševanje zakona, ki bo s spremembo vsebine in organizacije vodenja, upravljanja in nadzora ter načina imenovanja organov zagotovil, da bo ta kot javni zavod posebnega kulturnega in nacionalnega pomena uresničevala svojo ustavno in zakonsko vlogo, zato bi teža posledic morebitnega začasnega zadržanja izvrševanja novele močno prevladala nad težo posledic posega v položaj predlagateljev.

Nazadnje v mnenju sklenemo, da glede na navedeno predlog za začasno zadržanje ni utemeljen, zato predlagamo, da Ustavno sodišče ta predlog zavrne.

Hvala.