Govor

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa predsedujoči.

Spoštovani poslanke in poslanci!

Pred nami je torej druga obravnava Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Pomorskega zakonika. S tem predlogom sprememb in dopolnitev vnašamo izboljšave, ki se nanašajo na varnost plovbe in sicer, na izvajanje vzdrževanja objektov za varnost plovbe se določi kot pristojnost Uprave Republike Slovenije za pomorstvo in se izvaja kot gospodarska javna služba. Pred tem je Uprava Republike Slovenije za pomorstvo za obdobje treh let razpisala koncesijo in jo podelila zunanjemu izvajalcu. Zdaj bo torej Uprava Republike Slovenije za pomorstvo to opravljala sama za enak denar. Med pristanišča za posebne namene se doda nova kategorija pristanišč, torej šolsko pristanišče, ki bo služilo namenom izobraževanja in usposabljanja tako Srednje pomorske šole in fakultete. Dosedanji zakon termina šolsko pristanišče ni poznal in tega ni omogočal. Ta sprememba je nastala zaradi tega, ker Srednja šola za pomorstvo in fakulteto in je imela Srednja šola za pomorstvo, Fakulteto za pomorstvo težave pri izvajanju pouka. Namreč na območju, kjer sta izvajala praktični pouk, nista mogli označiti oziroma zamiti izvajanja pouka in je prišlo do praktičnih motenj s tem, ko so na območje, kjer se je izvajal šolski pouk, plule druge ladje in mimoidoči. S to spremembo se torej gre na proti Srednji pomorski šoli in Fakulteti za pomorstvo. Zakon tudi prenavlja določbe o odprtju pristanišča za javni promet in posebne namene ter določbe o gradnji ali posegih na pristaniški infrastrukturi ali objektih, ki lahko vplivajo na varnost plovbe na obali ali ob morju. Spremembe se torej nanašajo na to, da se zakon uskladi z določbami gradbenega zakona in zadnjimi stanji mednarodnih predpisov s področja pomorstva, ki jih morajo izpolnjevati vsa pristanišča. Strokovni izraz za vse te študije, za sklop teh študij oziroma listin je / nerazumljivo/ študija. Prav tako se določi pravna podlaga za izvajanje stalnega video nadzora in snemanja komunikacije med udeleženci pomorskega prometa, ki se izvaja v nadzornem centru Uprave Republike Slovenije za pomorstvo. Ta je bil zgrajen leta 2021. Zakon tako daje pravno podlago, da v trenutku, ko kdo na morju prijavi izredni dogodek, da se lahko stanje na morju začne spremljati z videonadzorom. Torej zakon ne omogoča snemanja in nadzorovanja na morju kar tako povprek, ampak samo v izrednih razmerah, ko je ogroženo življenje. Prenovijo se tudi določbe o prepovedi upravljanja plovila pod vplivom alkohola in psihotropnih snovi in tako sledijo ureditvi sorodnih torej v Zakonu o pravilih cestnega prometa. V praksi to pomeni, da se izenačijo ali pa da se nekako približajo kazni, globe za vožnjo pod vplivom alkohola. Te so na primer konkretno zdaj na pomorstvu znašale 40 evrov, medtem ko v primeru cestnega prometa 300 evrov. V primeru vinjenosti oziroma upravljanja pod psihotropnimi snovmi pa se zagotovi tudi varna usmeritev takega plovila do pristanišča. Zaradi uvedbe digitalizacije upravnih postopkov v pomorskem prometu in olajšanje komunikacije z lastniki plovil se uvaja tudi nove možnosti vročanja preko varnega elektronskega predala. Hkrati se oblikujejo določbe za uskladitev s spremembami Konvencije o delu v pomorstvu iz leta 2018, ki se nanašajo na veljavnost pogodbe o zaposlitvi tudi če je pomorščak v ujetništvu. Tu dajemo pojasnilo, da se ta pravna podlaga nanaša na zalogo, saj ta konvencija še ni sprejeta in tako še ni, je ni možno prenesti v pravni red, imamo pa informacije, da se bo ta konvencija kmalu sprejela in bo takoj že vnaprej vzpostavljena ta pravna podlaga, da se lahko prinese v naš pravni red. Prav tako se dopolnijo določbe s pravno podlago za podzakonske akte Vlade in ministrstev, ki se nanašajo na podrobnejše pogoje, ki jih morajo izpolnjevati pristanišče, delovanja službe spremljanja in upravljanja pomorskega prometa z uporabo tehničnih sredstev ter merila za oblikovanje najvišje cene za zdravstvene preglede pomorščakov. V praksi to pomeni, da bo zakon natančneje podal usmeritve, v katerih parametrih se morajo gibati ti podzakonski predpisi, na primer stroški, cene, na kakšen način bo točno specificiral uporabo tehničnih sredstev oziroma jih zamejil. Zakon tudi preureja nekaj določb o prekrških ter redakcijske popravke. Predlagatelj je upošteval pripombe Zakonodajno-pravne službe oziroma k njim podal pojasnila, zato predlagamo, da matično delovno telo predlog zakona sprejme.