Govor

Irena Šinko

Spoštovana predsednica, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, vsi ostali prisotni, vsi skupaj lepo pozdravljeni.

Najprej bi se odzvala na to, da sem bila citirana in sicer vse, kar sem povedala na seji 12. maja 2023 drži in tudi za tem stojim in tudi lahko argumentiram.

Potem drugo bi se pa osredotočila mogoče na dokument, ki je danes predmet obravnave, in sicer v tistih delih, ki se nanašajo na področje kmetijstva.

Torej, iz dokumenta, ki je danes predmet obravnave, predloga priporočil Vladi za učinkovito upravljanje območja Natura 2000 izhaja, menim, da nerazumevanje, saj predlagatelji menijo, da se režim uvaja na OTT, kar pa ne drži. Torej, mi moramo jasno razlikovati režim Natura 2000, ta režim Natura 2000 obsega po sedaj veljavnem strateškem načrtu tisoč 700 hektarov, s tem da pridemo do tisoč 700 hektarov leta 2027, sedaj pa je ta obseg tisoč 200. Območje okoljsko občutljivega travinja je vse zajeto v območju Natura 2000 in to območje predstavlja 33 tisoč hektarov. Območje Natura 2000 nima nobenih režimov, ampak je edino, to je torej pogojenost, in to je edino kar je, da se to okoljsko občutljivo trajno travinje ne sme spreminjati. Kar pa ne pomeni, da se ne sme spreminjati samo, da se preorava ali da se izvede naprava trajnih nasadov, ampak tudi se ne sme zaraščati. Torej, to je okoljsko občutljivo travinje in je kot pogoj, torej pogojenost.

Naslednje, kar bi rada izpostavila. Ne drži navedba, da se predvideva pretvorba 200 hektarjev najboljših njiv v stelnike na Ljubljanskem barju. Torej, torej stelniki so prostovoljni KOPOP ukrep, v katerega se lahko posamezni pridelovalci vključijo ali se pa ne vključijo. In tu ni nobenega obveznega ukrepa in tudi ti stelniki so na travinju, torej niso stelniki na njivah, ampak so na travinju.

Naslednja zadeva. Ne drži, da se Vlada ne odziva na stavkovne zahteve, saj je Vlada pokazala pripravljenost na pogovore. Imeli smo z deležniki že tri sestanke, in sicer v okviru teh treh sestankov smo se tudi dogovorili o rešitvah na področju plačil Natura 2000. Prav tako smo se dogovorili o revidiranju sloja OTT. Torej, v teh primerih imamo sklepe na zapisniku med deležniki, torej vsemi organizacijami, ki so poslale stavkovne zahteve, Ministrstvom za naravne vire in prostor in pa med kmetijskim ministrstvom in smo jasno dogovorjeni, in bom tudi sklepe kasneje prebrala.

Kar se tiče naslednjega, kar je izpostavljeno, da Evropska komisija ni zahtevala od ministrstva večjega obsega površin v režimu Natura 2000 in pa v okoljsko občutljivem travinju. Ne drži, kajti iz pisma komisarja Sinkiewicza jasno izhaja pripomba 19: »Poleg tega bi morala Slovenija povečati ambicijo intervencij, ki se načrtujejo za biotsko raznovrstnost in naravo, kar je posebej zaskrbljujoče zaradi poslabšanja stanja nekaterih habitatov in vrst, ki so povezani s kmetijstvom, zlasti na območju Natura 2000.« Potem je pripomba 73: »Kritje na plačila Natura 2000 je samo za tisoč 200 hektarov. Jasno je, da to ni dovolj za spoprijemanje s hitrim upadanjem števila travišč in povezanih vrst na ustreznih območjih Natura 2000 in zunanjih, kar je predmet postopka ugotavljanja kršitev. Slovenijo pozivamo, naj razmisli, da bi že od začetka razširila kritje plačil Natura 2000 na ustrezna območja Natura 2000.« In pa še zadnja pripomba, pripomba 192: »Odpis intervencije je nepopoln. Slovenijo pozivamo, naj zagotovi manjkajoče informacije, zlasti o tem, katere omejitve na podlagi izvajanja direktive o pticah in habitatih bodo predmet nadomestila v izračunu plačila in upravičenih površinah.« Torej, to so vse pripombe, ki jih je Evropska komisija dala in ki jih tudi gospod komisar tu v svojem pismu tudi potrjuje, ki jih je Evropska komisija dala na strateški načrt, ki je bil poslan na Evropsko komisijo 31. decembra 2021. In te pripombe so prišle v mesecu marcu in od 22. aprila 2022 do avgusta, do konca meseca avgusta, so se ministrstva pogajala z Evropsko komisijo. In v okviru tega, da je v začetku Evropska komisija zahtevala, da se vsa okoljsko občutljiva trajna travinja na območju Nature 2000 vključijo kot okoljsko občutljiva, so se na koncu izpogajale strokovne službe ministrstev na 33 tisoč hektarov. Ravno tako je Evropska komisija zahtevala, da se režim Natura 2000 poveča za dvojno, za dvakrat, in na koncu je bilo izpogajano za 500 hektarjev več. Torej, vse to, kar je gospod komisar v svojem pismu tudi potrdil, drži, in v tem smislu smo se tudi pogajali in dosegli s pogajanji to, kar smo dosegli in s tem dejansko tudi zaprli strateški načrt in omogočili pridelovalcem v Sloveniji plačila iz SKP-ja že v letu 2023.

Potem naslednje, kar bi še mogoče izpostavila, in sicer drži pa to, da je ta, da dejansko je SKP, torej kot skupna kmetijska politika ima ukrepe, ki so so prostovoljni za kmete, so pa obvezni za državo. Vendar dejansko ne vsi ukrepi tam, kjer je pogojenost, torej tisti ukrepi, ki so pogoj, da lahko nekdo sploh vlaga ali vstopa v subvencije, so torej obvezni. In okoljsko občutljivo trajno travinje je takšen ukrep, ki je obvezen da lahko sploh uveljavljaš neposredna plačila. Medtem ko ostali ukrepi so prostovoljni.

Pa še, da zaključim z mogoče s tem. Mi smo imeli 9. junija sestanek z deležniki, na katerem smo bili prisotni predstavniki Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, ravno tako predstavniki Ministrstva za naravne vire in prostor, skupaj z ministrom in pa deležniki, kjer smo se dogovorili o dveh sklepih. Čeprav smo rekli, da do konca pogajanj ne komentiramo kako se pogajamo. Menim, da mi predstavniki deležnikov ne bodo zamerili, če ta dva sklepa preberem, in sicer, dogovorili smo se, da MKGP in MNVP v roku 10 dni pripravita predlog prostovoljnih ukrepov, s katerim se nadomesti režim in ukrep plačilo Natura 2000 ter se ga posreduje deležnikom v uskladitev. Pripravljen in usklajen predlog se posreduje na Evropsko komisijo. Kajti, Evropska komisija bo na koncu tista, s katero se bomo morali spet dogovarjati ali se bo za prostovoljni režim zavzemala, nam bo odobrila prostovoljni režim ali pa ne.

In pa drugi sklep: Deležnikom se posreduje predlog postopka metodologije revidiranja sloja OTT, in sicer kot priloga, proučujejo se predlogi deležnikov. Torej, tukaj smo se pa dogovorili, da bomo najprej to območje revidirali na območju regije. Torej, kar pa ne bo možno, v okviru tega bomo pa potem imeli individualni pristop do posameznega pridelovalca. Hvala.