Hvala za besedo, spoštovana predsednica odbora in lepo pozdravljeni vsi vabljeni.
Današnjo nujno sejo Odbora za zdravstvo na Ministrstvu za zdravje razumemo kot nadaljevanje razprave po obravnavi poročila o izvajanju ukrepa iz prvega odstavka 15. člena Zakona o nujnih ukrepih za zagotovitev stabilnosti zdravstvenega sistema za obdobje od oktobra 2022 do februarja dva 2023 in menimo, da je dobro, da smo ponovno skupaj danes in da tako celotna politična javnost kakor stroka, ki je danes povabljena in obžalujem, da se niso odzvali vabilu, ker verjamem, da bi bila razprava bistveno bolj plodna tudi z njihovo prisotnostjo, da razpravljamo o teh pomembnih vprašanjih. Namreč le skupaj s širšo družbeno, strokovno in politično razpravo bomo lahko naslovili vse nakopičene težave in anomalije zdravstvenega sistema. In dovolite mi, da citiram ministra: le s širšim družbenim konsenzom bomo lahko prišli do prenove zdravstvenega sistema, ki si ga naši državljani zaslužijo. Današnja razprava je zlasti namenjena razpravi o ukrepu, ki je izvajanje in plačevanje zdravstvenih storitev odprl v javni zdravstveni mreži, ki jo sestavljajo javni zdravstveni zavodi in koncesionarji, tako da ni bilo omejeno na določeno število storitev, in to bom povedala z namenom, pa mi dovolite večkrat slišan argument in namerno uporabljam zelo splošne besede, sicer, da ne bomo slišali argumenta s strani izvajalcev, oktobra recimo, kako bi sicer oni lahko še izvajali operacije, ampak jih ne morejo, ker nimajo za to plačanega programa. Nadalje bi želela posebej poudariti splošni namen interventnega zakona. Naslov zakona ni bilo skrajševanje čakalnih dob, to je bil eden od namenov. Predvsem bi želeli poudariti, da je namen zakona interventnega, ki je bil sprejet, bil stabilizacija zdravstvenega sistema. Pa na tem mestu sama ne bom razpravljala o številkah, ker bom za to predala besedo strokovnjakom z Ministrstva za zdravje. In o tej stabilizaciji in o tem namenu se dajmo danes pogovarjati. Dovolite mi, da povem, da zdravstveni sistem ima zelo veliko deležnikov, ampak pomembno je omeniti ključne tri in to so a splošno spet povedano, bolnik, zdravnik in plačnik. Naloga ministrstva je, da z ustreznimi ukrepi omogoča, da ta sistem deluje, torej da bolnik dobi storitev, ki jo in ko jo potrebuje, in da zdravnik, in to posebej poudarjam, z ustreznimi ukrepi upravljanja s strani vodstva lahko opravi svoje poslanstvo in delo, za katerega je zaposlen, in sicer tako, da ga opravi učinkovito, hitro in zlasti kakovostno in da to zavarovalnica plača. Oženje razprave zgolj in izključno na zakonodajni ukrep brez širše razprave ali so izvajalci, torej javni zdravstveni zavodi in koncesionarji naredili vse, kar je v njihovi moči, s polno odgovornostjo in znanjem ter vsemi vzvodi, ki jih zakonodaja že dopušča, da bi pomagali in sodelovali pri tej stabilizaciji zdravstvenega sistema po COVID-19 epidemiji, ki je dokazano zmanjšala dostopnost in število opravljenih storitev ne samo v naši državi ampak po celotni Evropi in širše v svetu, ter ali je zavarovalnica poleg plačila storitev opravila analizo učinkovitosti in produktivnosti storitev in izvajalcev, torej storitev, ki jih je plačala, tako imenovana aktivna vloga ZZZS kot kupca, ja, to nas bo skupaj s konsenzom pripeljalo do izboljšanih ukrepov, ki bodo našim državljanom zagotovili zdravstvene storitve, ki si jih zaslužijo, ki so hitre, učinkovite in kakovostne. In dovolite mi na tem mestu, da posebej poudarim, da ministrstvo ima koalicijsko podpisane zaveze in časovnice, ki so v koalicijsko podpisanih zavezah, ministrstvo izpolnjuje. Celo več, ministrstvo je skupaj s poslansko, poslansko skupino in koalicijskima partnericama enega od predvidenih ukrepov izpolnilo prej in se nadeja, da bo do konca, do začetka parlamentarnih počitnic ta ukrep tudi potrjen.
Nadalje, kakor je bilo že večkrat ugotovljeno, danes razpravljamo o podatkih, ja, podatkih, ki prihajajo iz različnih inštitucij, iz NIJZ-ja, ZZZS, ne bom na dolgo ponavljala besed ministra, ker je bilo jasno in večkrat povedano. Brez jasnih izvornih podatkov, ki bodo omogočili transparenten sistem, primerjavo storilnosti, primerjavo delovanja naših javnih zdravstvenih zavodov, naših koncesionarjev in naših zasebnih izvajalcev, dokler tega ne bomo imeli, je razprava, ali so določene številke katastrofa po vašem mnenju ali so uspeh, le razprava, ki jo lahko vodimo in iz nje vlečemo najboljše ukrepe, ki jih lahko, in anomalije, ki jih je potrebno odpraviti.
Nadalje bi dodala tudi, da ministrstvo, tako kot je napovedalo, potrebuje podatke, da lahko z njimi pripravlja tiste ukrepe, ki jih pravzaprav ministrstvu nalaga država. In lepo prosimo, dajmo se danes pogovarjati o tem, kaj so vloge posameznih deležnikov v zdravstvenem sistemu. Jaz lahko razumem, da smo danes predstavniki ministrstva v vlogi zagovarjanja ukrepa za zakon, ki smo ga predlagali, pa vendar, zakonodajo morajo spoštovati in ustrezno ukrepe izvajati vsi deležniki v zdravstvenem sistemu. In menimo, da bi širša razprava - zato se veselimo današnje in tudi vseh nadaljnjih razprav -, v tej smeri morala tudi iti.
Dovolite mi še, da povem, da imamo zakon, ki je določil na predlog, ki je bil potem v Državnem zboru tudi potrjen, obdobno poročanje za izvajanje ukrepa, obdobno poročanje. Mi razumemo, da je prvo poročilo in o teh podatkih danes razpravljamo. Ja, ko opravimo razpravo, imamo naslednje obdobje poročanja, medtem lahko ukrep popravimo, dopolnimo ali pa ne. In temu je danes namenjena razprava. Vlada in ministrstvo in prav tako odbor, sem prepričana, smo tukaj zato, da ta obdobna poročanja razpravljamo v tej smeri, da najdemo še boljše ukrepe in rešitve na podlagi podatkov, ki so danes dostopni. Nadejamo se, da z Zakonom o digitalizaciji bodo ti podatki, ki bodo izvorni, še bistveno boljši, transparentni in zbrani na enem mestu. Samo kratko bi še dodala, da imamo seveda pripravljene in so bili tudi že predstavljeni, pa jih bom samo na kratko povzela, predloge za spremembe in izboljšave. Naj vam povem, da je Vlada že potrdila predlog spremembe 15. člena, zato ker ni, da čakamo pozive s strani odbora ali različnih političnih strank oziroma javnosti, ampak aktivno preučujemo uspešnost naših ukrepov. Zakon o digitalizaciji sem že omenila. Ukrepe, ki veljajo, ki se nanašajo na upravljanje Zavoda za zdravstveno zavarovanje, bomo predvidoma do konca junija predlagali v potrditev Vladi, nato v Državni zbor. In še to bi dodala, da zaradi vseh anomalij v sistemu pripravljamo izhodišča tako za Agencijo za nadzor in kakovost v zdravstvu, kjer bomo zbrali skupaj zdravstveni inšpektorat in sistemske nadzore in Agencijo za upravljanje zdravstvenega sistema, tako imenovani zdravstveni holding, kar bo omogočilo upravljanje zdravstvenega sistema iz ene točke. In dovolite mi pojasnilo, nista to dve agenciji, poleg Urada za nadzor in kakovost. Večkrat je bilo povedano, da za korenite, resne sistemske rešitve, ki bodo, ki bodo veljale na daljše obdobje, kot nam izkazuje praksa zadnjih let, smo povedali, da je potrebno to narediti postopoma in po korakih. In ravno na podlagi takšnih razprav, podatkov, posameznih ukrepov lahko pridemo do resnih sistemskih rešitev, ki bodo družbenopolitično in zlasti strokovno sprejemljive. Po vzoru evropskih držav moramo namreč doseči strog nadzor nad javno zbranim denarjem in regulacijo poklicev ter izvajanje zdravstvene dejavnosti. In nenazadnje, potrebno je vzpostaviti mrežo, ki se bo skladala s potrebami prebivalstva, kjer bo kakovost storitve na prvem mestu. V tem smislu bi dodala tudi, da obžalujem, da ni predstavnika strateškega sveta, ker verjamem, da bi bila razprava v tem smislu še bolj konstruktivna, veliko ukrepov, ki jih je strateški svet predlagal, sem ravnokar navedla, vključno s postavitvijo mreže, in se seveda strateškemu svetu in vsem ostalim deležnikom, ki nam sugerirajo ukrepe, zahvaljujem, ker več različnih možnosti omogoča širšo razpravo in širši vpogled v to, kaj bi na koncu bil najboljši ukrep. Zagotovo pa je eno - da ukrep mora biti osnovan na podatkih in ne na različnih teorijah in slabih izkušnjah iz preteklosti.
Tako mi dovolite, da vam kljub vsemu repliciram. Ta ekipa ni izgubljena v vesolju, je pa res, da ekipa ni politično zelo izkušena, vsaj ne večji del. To pa še ne pomeni, da ekipa slabo misli in da se ne trudi za to, da ukrepe tudi izpelje. Morda bo ravno ta novost prinesla boljše ukrepe za naprej. Seveda se zahvaljujemo tudi gospodu Breclju, da je delil mnenje, ki ste ga citirali. Bi se pa obregnila tudi ob vaše, če dovolite za konec, kjer ste v predlogu za sklic seje vendarle citirali tudi vi gospoda Breclja, da v začetku jeseni določenih stvari še ni razumel. Nas veseli, da je kot predsednik strateškega sveta razumel besede strokovnjakov, ki jih ima v strateškem svetu. In verjamemo, da bodo ukrepi z njihove strani še boljši in še bolj konstruktivni.
Hvala lepa za besedo.