Govor

Špela Zupan

Lepo se vam zahvaljujem za besedo in tudi v imenu Skupnosti centrov za socialno delo se vam zahvaljujem za vabilo na to sejo.

Lepo pozdravljam predsedujočo, predsedujočega in vse člane komisije ter ostale prisotne!

Na skupnosti se strinjamo, da mora ministrstvo zagotoviti pogoje za ustrezno plačilo osebnih asistentov in izvajalcem omogočiti spoštovanje delovnopravne zakonodaje. Izvajanje različnih storitev je odvisno od ustreznega financiranja in pa seveda tudi od zadostnega kadra socialnih delavcev, socialnega dela na tem področju. Na centrih se s področjem osebne asistence intenzivno ukvarjajo predvsem koordinatorji invalidskega varstva. Pri svojem delu opažajo številne izzive s tega področja in na Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti naslavljajo predloge za spremembe. Na ministrstvo so tako že podali predlog, da se poenoti pogoje dela vsem izvajalcem za delo asistentov, na primer, beleženje delovnega časa, priznanje nadur, deljen delovni čas, nadomeščanje odsotnih asistentov in podobno. Predlagali smo tudi, da se premisli o sami prilagoditvi informacijskega sistema na način, da se v sistem zapiše število ur, kot je to skladno z Zakonom o delovnih razmerjih.

Zaznavamo tudi številne druge pomanjkljivosti, kot že rečeno, tega sistema, na katere opozarjamo. Med drugim predlagamo, da se jasno zapiše izključevanje pravice do osebne asistence in komunikacijskega dodatka. Potreben bi bil razmislek o vstopnem pragu tridesetih ur in pa, kot že danes omenjeno, jasna opredelitev kriterijev za upravičence, za upravičenost. Dodati je potrebno, kaj v primeru, ko uporabnik oziroma zakoniti zastopnik ne želi podpisati izvedbenega načrta. V pravilnik bi bilo potrebno dodati tudi določbo, kakšne so posledice za samo pravico do osebne asistence v primeru, da uporabnik oziroma zakoniti zastopnik odklanja ponovno oceno.

Podali smo še številne predloge, ampak izpostavila bom samo še eno stvar, ki se mi zdi danes tudi pomembna. In sicer, v predlaganem Zakonu o dolgotrajni oskrbi ne zasledimo razločevanja pogoja za pridobitev pravice do dolgotrajne oskrbe in osebne asistence. Če je osebna asistenca namenjena neodvisnemu življenju in aktivnemu vključevanju v družbo, aktivnost pa ni določena kot pogoj za pridobitev te pravice, potem ne prepoznamo, kako se bosta pravici do osebne asistence in dolgotrajne oskrbe oziroma njuno uveljavljanje razlikovali v praksi. S strani Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti imamo namreč informacijo, da naj bi veljala enotna vloga in enotni ocenjevalni obrazec za ugotavljanje upravičenosti do dolgotrajne oskrbe, osebne asistence in pravic socialnega vključevanja. Čeprav same logike oziroma vsebine ocenjevalnega orodja res ne poznamo, izražamo dvom v izvedljivost te ideje, saj bi se naj pravice razlikovale v svojem namenu in obsegu pomoči. Zato menimo, da enotni obrazec ne more ustrezno odgovoriti na upravičenost do posameznih pravic.

Hvala še enkrat za besedo.