Govor

Igor Feketija

Hvala.

Lep pozdrav vsem prisotnim!

Torej, s sprejetjem Zakona o osebni asistenci je bil narejen velik korak naprej in osebna asistenca je postala pravica in s tem so do nje upravičeni vsi uporabniki, ki izpolnjujejo zakonsko predpisane pogoje. Poleg tega so do osebne asistence poleg gibalno in telesno oviranih posameznikov upravičeni tudi posamezniki z duševnimi, intelektualnimi in senzornimi okvarami. V letu 2023 ima pravico do osebne asistence približno 4 tisoč uporabnikov, storitve osebne asistence nudi 107 izvajalcev.

Zavedamo se na ministrstvu, da je Zakon o osebni asistenci življenjskega pomena za zagotavljanje neodvisnega življenja invalidov oziroma hendikepiranim in njihovo vključevanje v družbo predstavlja velik napredek v razvoju njihovega varstva. Ministrstvo ves čas izvajanja zakona tesno sodeluje z vsemi deležniki, ki sodelujejo na področju izvajanja osebne asistence, s centri za socialno delo, Inštitutom za socialno varstvo, z izvajalci osebne asistence, s Sindikatom osebnih asistentov. In uporabniki te storitve osebne asistence se financirajo iz proračuna s ceno ure storitve, ki se določi na podlagi metodologije za izračun cene, in ta naj bi pokrila vse stroške, povezane z zaposlovanjem osebnih asistentov, in stroške, povezane z organizacijo in izvajanjem osebne asistence. Ministrstvo je s Pravilnikom o spremembah Pravilnika o osebni asistenci določilo ceno ure storitve in pri tem si je res po najboljših močeh prizadevalo, da se urna postavka ustrezno zviša. V danih okoliščinah smo dosegli najvišjo možno postavko, ki smo jo lahko dosegli. Zavedamo se tudi, da je nujno, da se ta cena poviša, in zato smo tudi začeli s pripravo reforme celotnega sistema osebne asistence. V ta namen je bila oblikovana pogajalska skupina, v kateri poleg predstavnikov ministrstva sodelujejo tudi predstavniki izvajalcev osebne asistence, tako invalidskih organizacij kot drugih izvajalcev, uporabniki osebne asistence, Nacionalni svet invalidskih organizacij Slovenije, koordinator invalidskega varstva, predstavnik Inštituta za socialno varstvo in Sindikat osebne asistence. Namen te pogajalske skupine je torej dogovor o spremembah na področju osebne asistence.

Naša prizadevanja, da se določi ustrezna cena ure storitve, so bila res intenzivna, in naše ministrstvo je že poslalo Pravilnik s predlogom za spremembo cen v medresorsko usklajevanje. Po naših trenutnih informacijah naj bi se s 1. 7. cena dvignila na 15,56. Nismo pa pri tem sami, na žalost ni v celoti zadeva odvisna samo od nas. Dodatno izvajalci osebne asistence še imajo na svojih računih finančna sredstva iz naslova preveč izplačanih oziroma neporabljenih sredstev za leto 2021, nemara tudi za 2022, obračunov še nimamo vseh, ker je rok za njihovo oddajo do konca poletja in ta sredstva so skladno s Pogodbo o izvajanju osebne asistence dolžni vrniti v proračun Republike Slovenije. Ideja je, da izvajalci porabijo ta sredstva za izplačilo regresa za redni dopust za zaposlene. In prav zaradi problematike regresov ministrstvo še ni pozvalo izvajalcev osebne asistence k vračilu sredstev za 2021 in bomo za vse izvajalce osebne asistence zahtevali vračilo za leto 2021 šele z datumom obveznosti vračila do 31. decembra 2023. Vsem izvajalcem osebne asistence, ki jim ta sredstva ne zadoščajo, bo ministrstvo ponudilo možnost sklenitve aneksa k Pogodbi za izvajanje osebne asistence za leto 2023 z namenom zagotovitve sredstev za izplačilo polovice regresa za letni dopust zaposlenim pri izvajalcih, teh je 6 tisoč. Številka 8 tisoč se nanaša na vse izvajalce, med njimi je tudi nekaj samostojnih podjetnikov, ki do regresa niso upravičeni. Torej, ti aneksi k pogodbi bodo ponujeni z namen, da se zagotovijo sredstva za izplačilo polovice regresa tistim, ki so zaposleni pri izvajalcih, in to v obliki predplačila. Drugo polovico regresa je ministrstvo že zagotovilo v okviru cene ure storitve v skladu z metodologijo. To predplačilo bo finančno ovrednoteno na podlagi števila zaposlenih pri izvajalcih osebne asistence in bo izplačano v enkratnem znesku. Ta znesek bodo izvajalci osebne asistence potem morali vrniti na način zmanjšanja mesečnih zahtevkov za izplačilo sredstev za izvajanje osebne storitve asistence do konca leta 2023, torej, znesek predplačila bo poračunan v enih šestinah zneska enkratnega izplačila do konca leta. Izvajalci bodo morali predložiti dokazila o namenski porabi preplačanih sredstev za namen izplačila regresa za letni dopust.

Bi pa mogoče samo še komentiral, da cene ure storitve osebne asistence ne moremo neposredno primerjati s ceno ure storitve pomoči na domu. Torej, že leta 2019 je bila ekonomska cena pomoči na domu 21,78 evra, cena ure osebne asistence je bila takrat določena na 14,99 in na podlagi podatkov se je izkazalo, da je previsoka, ker se je izkazovalo 12,2 % presežka. Torej, ob upoštevanju tega presežka je bila optimalna cena leta 2019 13,17 evra, zato je tudi Ministrstvo za delo takrat že pripravilo novo metodologijo za izračun cene. Torej, pomoč na domu se ne izvaja samo za enega uporabnika, ampak več uporabnikov hkrati. Osebna asistenca se večinoma izvaja za enega in po podatkih iz poročil izvajalcev osebne asistence je približno polovica osebnih asistentov družinskih članov uporabnikov in večina jih živi na istem naslovu, kar pomeni, da nimajo potnih stroškov, ki so sicer tudi upoštevani v kalkulaciji metodologije za izračun cene ure storitve osebne asistence. Torej, samo toliko za informacijo, da storitve osebne asistence pa pomoč na domu iz navedenih razlogov niso povsem primerljive.

Torej, še enkrat, res si prizadevamo zagotoviti zadostno in ustrezno financiranje. Kot sem povedal, dali smo v medresorsko usklajevanje svoj predlog, ni se pa ta, na žalost, ustavil pri nas.

Hvala.